Maurice de Hond: “We moeten kinderen niet voorbereiden op het verleden, maar op de toekomst”

31 maart 2014, 13:59

Over het succes van de iPad-school

Maurice de Honds dochter is net naar school. Een jaar of dertig geleden ging ook al een kind van hem naar school. De tijden zijn veranderd, maar de scholen in zijn ogen niet. Gekscherend noemt Maurice het ook wel musea. Daarom startte hij de iPad-school, een innovatie in het onderwijs.

De iPad-school pakt het onderwijs anders aan. “Kinderen zijn niet alleen heel verschillend, maar de toekomst vraag hele andere dingen van kinderen dan momenteel op scholen geleerd wordt. Wij willen kinderen voorbereiden op de toekomst met de mogelijkheden van vandaag, geënt op de persoonlijke talenten en mogelijkheden.”

Per 6 weken hebben de kinderen samen met hun ouders en de leraar een gesprek om te bepalen wat je doelen zijn voor die periode. Dat is een persoonlijk plan. En afhankelijk van dat plan ga je aan de slag. De activiteiten die leerlingen doen, zijn daarop afgestemd. En die doen ze lang niet allemaal met de iPad. Er zijn workshops – gegeven door andere kinderen, ouders of docenten -, projectgroepen-plekken – een soort kantoor waar kinderen vooral projecten met elkaar doen – en er is gymnastiek.

Na de zomer komen er nieuwe iPad-scholen bij. Dat zijn bestaande scholen die de methodiek overnemen. En ook vanuit het buitenland is er flinke interesse: “Ik heb mails gekregen vanuit 40 landen van partijen of mensen, of scholen of politici die vroegen om meer informatie.” En ook heeft De Hond groepen belangstellenden uit Japan, Brazilië, Afrika, Noorwegen rondgeleid.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!