Mastering New Media met David Weinberger

Mastering New Media met David Weinberger

Mastering New Media met David WeinbergerVanochtend was ik bij een event van PR-bureau Edelman genaamd ‘Mastering New Media’ met onder andere David Weinberger, mede-auteur van The Cluetrain Manifesto.

In de zaal waren voornamelijk communicatie-managers en PR-medewerkers aanwezig van middelgrote bedrijven. Bij de recent gehouden businessblogmeeting merkte Neville Hobson op dat het fenomeen weblogs nog (steeds) niet is doorgedrongen bij communicatieafdelingen. De reacties vandaag vanuit de zaal bevestigen dit beeld.

Goed initiatief van Edelman om juist bij deze doelgroep daarom dit onderwerp onder de aandacht te brengen. Een korte samenvatting van de gehouden presentaties.  Alleen de presentatie van Richard Edelman is online voor leden van Marketingfacts beschikbaar.

David Weinberger
David Weinberger heeft verschillende weblogs maar is vooral bekend als mede-auteur van The Cluetrain Manifesto. David startte zijn presentatie met aan te geven wat blogging allemaal niet is: Bloggers zijn geen onverantwoordelijke journalisten. Een klein deel van de bloggers is volgens David wel degelijk journalist, de rest van de bloggers is erg gedifferentieerd. Bloggers schrijven niet allemaal over hun kat. Blogging is geen massamedia. “People engage in daily conversation. It’s a social thing”. Via het bekende plaatje van the long tail, maakte hij duidelijk dat de focus van de traditionele media vaak bij slechts enkele weblogs ligt. De long tail loopt echter nog heel ver door. En die long tail is eigenlijk geen lange strakke lijn. Op die lijn linken vele weblogs naast elkaar en vormen op deze wijze een heel netwerk.

Traditionele media roepen continu dat weblogs slechts interessant zijn voor een klein select gezelschap en dat het geheel eigenlijk een kleine gesloten groep is. Kijk je echter naar de homepage van commerciële sites dan zijn daar slechts een handjevol links naar externe sites. De homepage van de New York Times heeft bijvoorbeeld slecht 4 externe links. Alle overige links gaan naar een dieper niveau in de site. Open je een weblog, dan tref je vaak een enorme aantal links naar externe sites.

Fiona McDonnell
Fiona McDonnell is senior analist bij Forrester. Zij gaf o.a. aan dat het medialandschap steeds meer gefragmenteerd wordt. Zij presenteerde een cirkel met de volgende drie items, om aan te geven dat het medialandschap continu ontwikkeld:

  • Rising Experience: The longer consumers are online, the more time they spend online and the more things they do.
  • Broadband: The always-on nature of broadband encourages ‘snacking’ as consumers dip into the Net for news, music and information.
  • Collaborative content: New website and content technologies let consumers share content in a growing number of ways (wiki’s, weblogs, chat, forum, p2p, rss).

Kortom men wil meer, men krijgt meer, men doet meer en dat blijft zich herhalen. “Companies should give consumers control and then harness it as a powerful source of innovation.”

Richard Edelman, president & CEO van Edelman
Richard zijn presentatie had de titel ‘The revolution is here. Co-Create, Activate and Engage’. Hij ging in op de lancering van Halo2 voor de Xbox. De opdracht van Microsoft was: “Create a pop-culture phenomenon. The biggest launch of all time. Bigger than Spider-man, bigger than Harry Porter. “

Middels de site ilovebees.com werd getracht bloggers het gevoel te geven een geheim te ontdekken. Viral marketing binnen de weblogs was het gevolg met heel veel aandacht voor Halo2. Zonder enige advertenties werd binnen 24 uur $125 miljoen verkocht. Fans waren ‘brand evangelists’ geworden met ongekende gevolgen.

New media requires us to be 1. Transparent; 2. Quick; and 3 Engaging, so operate at a policy discussion level because companies have to “be it” through earned media - you can’t “buy it” through paid media.

Peter Olsthoorn
Tot slot presenteerde Peter zijn verhaal vanuit de positie van traditionele journalist. Hij sprak zichzelf daar een beetje tegen. Enerzijds was hij van mening dat blogs een hype waren, anderzijds gaf hij aan dat bloggers in de toekomst ongetwijfeld iets meer richting journalistiek schuiven door vaker en grondiger facts te checken. Door weblogs is Peter zelf nog scherper geworden; hij controleert zijn bronnen nog grondiger, checkt zaken dubbel etc. Allemaal gebaseerd op het gegeven dat als er iets niet klopt, de weblogs heel snel het oppikken en publiceren. Toch knap dat personen die Peter geheel niet ziet als journalisten, hem toch helpen zijn vak nog beter uit te oefenen.

Corporate bullshit
Aan het einde van de presentaties werd de mogelijkheid geboden vragen te stellen. Rode draad hierin waren zaken als wat is de definitie van een weblog, angst voor negatieve comments, grip willen houden op hetgeen gecommuniceerd wordt etc. De sprekers reageerden met krachtige taal; “If you don’t know what a weblog is as a pr-professional, you missed something very seriously! You need to get on board of it.”

Ook David had een fraaie uitspraak gezien de achtergrond van de aanwezigen in de zaal. Eén van de aanwezige gaf aan het gevoel te hebben de controle te verliezen en grip op het geheel te willen houden. Hij wilde min of meer exact weten, wie wat publiceert etc.  David zijn reactie: “Corporate bullshit is less powerfull than a companyblogger who makes a writing error”.

Zie ook:
Impact van weblogs op PR en Marketing


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.