Marshall McLuhan over sociale media

27 februari 2013, 12:29

Hij is één van de meest gewaardeerde filosofen van de 20ste eeuw wiens werk voornamelijk gericht is op media. In één van zijn werken ‘The Medium is the Message’ heeft McLuhan helder gemaakt dat de media, en niet de inhoud daarvan, van grote invloed zijn geweest op de maatschappij. Met de wetenschap van nu is het gemakkelijker te begrijpen, maar zijn gedachtes waren in die tijd erg scherp en zeer verhelderend voor een maatschappij die zich opmaakte voor een grote verandering: de komst en de groei van massamediale communicatie. Wanneer we zijn gedachten meenemen in de veranderingen van het medialandschap van deze eeuw, wordt het duidelijk waarom het paradigma in marketing en communicatie onder druk staat.

Het allerbelangrijkste is om te begrijpen hoe massamediale communicatie als televisie, radio, buitenreclame en tijdschriften er voor gezorgd hebben dat we anders zijn gaan denken over doelgroepen, boodschap en beeldtaal.

  • Doelgroepen. De behoefte om grotere groepen mensen te categoriseren om zo onze boodschap gemakkelijker te kunnen richten.

  • Boodschap. Het bedenken van een boodschap die aansluit op de beleving van de doelgroepen en zodanig is geformuleerd dat een zo groot mogelijke groep die boodschap ook aanneemt.

  • Beeldtaal. Een beeld dat aansluit bij de algemene beleving van een grotere doelgroep, de geboorte van het stereotype.

Wanneer we nu kijken naar de media van deze eeuw, en met name sociale media, zien we dat zij onze maatschappij aan het veranderen zijn, net als de oude. Nieuwe en sociale media richten zich weer op het individu, worden weer klein en persoonlijk. Dit heeft direct gevolgen voor de manier waarop we er mee omgaan. Dit is waar marketing en communicatie mee worstelen en dat is ook begrijpelijk.

Doelgroepen bestaan niet meer, de boodschap is variabel en persoonlijk en de beeldtaal die wij willen ontvangen is eerlijker. Allemaal variabelen die niet of moeilijk te controleren zijn.

Met de kennis van nu

Maar wat zou meneer McLuhan nu denken? Dat is moeilijk te interpreteren, maar wel kunnen we een aantal van zijn quotes opnieuw bekijken met de kennis van nu.

  • Q.1 “Advertising is the greatest art form of the 20th century.Hij zegt het goed, van de 20ste eeuw. Het is nu onderhevig aan grote veranderingen door openheid in communicatie. Het blijft wel nog steeds een kunst in mijn ogen.

  • Q.2 “There are no passengers on spaceship earth. We are all crew.Deze vind ik persoonlijk erg goed aansluiten bij de nieuwe waarden.

  • Q.3 “I don't necessarily agree with everything I say.Door de enorme groei aan sociale communicatie is deze heel toepasselijk.

  • Q.4 “All media exist to invest our lives with artificial perceptions and arbitrary values.Alhoewel het 'eerlijke' verhaal nu aan de winnende hand is, kunnen we niet ontkennen dat iedereen zijn verhaal zorgvuldig aan het regisseren is.

  • Q.5 “As technology advances, it reverses the characteristics of every situation again and again. The age of automation is going to be the age of 'do it yourself'.Applaus voor meneer McLuhan!

Creatief dirigent

Tijdens Think 2013 (het jaarlijkse toekomstgerichte event van Google) heeft Mike Yapp (The Zoo) heel doeltreffend gezegd dat hij geen creatief directeur is maar een “creatief dirigent”. Deze opmerking impliceert dat de totale boodschap het live resultaat is van verschillende actoren die allemaal goed op elkaar moeten zijn afgestemd en een live performance doen. Een andere interessante opmerkingen van hem was dat Google+ op termijn Google moet worden. Een heldere boodschap die geen misverstand laat bestaan over de rol van sociale technologie.

Het zoeken is nu naar hoe oud en nieuw goed met elkaar gaan samenwerken want tijdens deze verandering gaat de muziek gewoon door. Ga dus op zoek naar de juiste dirigent.

Credits afbeelding

Kristian Esser
Digital/Brand Strategist | Public speaker | Community builder bij Mr.Harder

Kristian Esser is altijd zelfstandig ondernemer geweest en heeft verschillende wendingen gegeven aan zijn werk voor hij zich volledig is gaan richten op innovatievraagstukken. Hij adviseert en begeleid middelgrote ondernemingen in transformatieprocessen daar waar technologie een rol in speelt.

Categorie
Tags

4 Reacties

    kristianesser

    Dank Annemarie voor je toevoeging en interessante blogpost via de link. Het was inderdaad een bijzondere visionair.


    27 februari 2013 om 19:24
    Fred Versteeg

    Komisch. Geval van klok en klepel. Uit de enige reactie hier blijkt al dat je nooit een letter van de man hebt gelezen. Dan zou je ook weten dat hij nog nauwelijks aandacht krijgt. Behalve in de volkomen misbegrepen uitspraak: ’the medium is the message’.

    Even ‘Mens en Media’ googlen en het is in een goede (tweedehandse) Nederlandse vertaling te verkrijgen. Het voorkomt dat je denkt dat McLuhan iets te maken had met PR, marketing of reclame.

    Overigens vermoed ik dat McLuhan inmiddels zou beseffen dat roddel en achterklap de essentie zijn van zijn gewenste, gehoopte en verwachte ‘Global Village’, en niet medemenselijkheid en inlevingsvermogen.

    Ooit wilde iedereen zo snel mogelijk wegkomen uit een dorp, juist vanwege de knellende sociale controle. Vandaar de verstedelijking sinds ongeveer 1700. Dankzij Social Media is de wereld weer een dorp aan het worden, waaruit niemand meer kan vluchten. We zijn nu allemaal onderhevig aan de kleinburgerlijkheid die de nieuwe media aan ons opleggen. Met alle politiek, sociale en economische gevolgen van dien. Oh, en dat is een volgens mij een goede interpretatie van ’the medium is the message’.


    11 februari 2018 om 21:18
    kristianesser

    Dank Fred voor je reactie, ik leer graag dus mocht je meer willen toevoegen ben je altijd van harte welkom om eens koffie bij mij te komen drinken. Ik werk in Amsterdam.


    12 februari 2018 om 21:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!