Vandaag de dag maken veel bedrijven gebruik van segmentatietechnieken om hun klanten in te delen in verschillende (communicatie) doelgroepen op basis van marktonderzoek. Met deze indeling wil men vervolgens gericht met klanten communiceren.
In de praktijk komt het echter maar al te vaak voor dat niet over alle klanten voldoende informatie aanwezig is om ze aan een segment toe te wijzen.
Om aan de behoefte van één-op-één benadering te voldoen bestaan er technieken die het mogelijk maken om marktonderzoeksresultaten door te vertalen naar de totale klantendatabase. Deze technieken worden ook wel datafusie genoemd. De doelstelling van datafusie is kennis en informatie over een kleine groep doorvertalen naar de totale klantengroep.
Door gebruik te maken van datafusietechnieken is het mogelijk om segmentaties wél door te vertalen naar alle klanten en zelfs prospects. Op deze manier kan een effectieve invulling aan gedifferentieerde individuele klantgroepbenadering worden gegeven.
De stelling is dan ook: De waarde van marktonderzoek wordt verhoogd als het 1-op-1 wordt doorvertaald naar de klantendatabase middels datafusie.
Lees hier het volledige artikel (pdf).