Marktaandelen Orange en Telfort groeien het hardst

28 maart 2005, 20:09

Telfort en Orange maakten in 2004 de grootste groei door in marktaandeel, als het gaat om aantallen klanten. Vodafone moest wat dat betreft het meeste terrein prijsgeven en ook T-Mobile verloor onverwacht. Dit blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

De verdeling van de marktaandelen van de vijf Nederlandse netten zien er in procenten eind 2004 als volgt uit:

1. KPN: 38 (2003: 38,6); 6,1 miljoen

2. Vodafone: 22,9 (2003: 25,3); 3,7 miljoen

3. Telfort: 14,4 (2003: 11,5); 2,3 miljoen

4. T-Mobile: 14,1 (2003: 14,7); 2,3 miljoen

5. Orange: 10,6 (2003: 9,8): 1,7 miljoen

Het gaat hier om de verdeling in aantallen klanten, dat wil zeggen mensen met actieve sim-kaarten.De verdeling in opbrengsten ligt anders, maar die informatie kan Telecompaper niet helemaal vrijgeven. Uit reeds bekende cijfers over omzetten is bekend dat KPN in 2004 ruim 38 procent van de markt had qua opbrengsten, Telfort moest het met minder dan 8 procent stellen, nog niet de helft van T-Mobile.

Ook is dit af te leiden uit het aandeel abonnementen ten opzichte van het aantal mensen dat met prepaid kaarten belt. Dat ligt bij T-Mobile het hoogst, nog een erfenis van voorheen Ben die veel abonnees trok. Ben had ruim 46 procent abonnees. Ook Vodafone heeft een hoog percentage abonnees: 44 procent. Terwijl Telfort slechts iets meer dan 20 procent abonnees heeft. KPN had eind 2004 36 procent abonnementen en Orange 32 procent.

Eerder al berichtten we uit hetzelfde rapport van Telecompaper dat de poging van aanbieders om hogere aandelen abonnees te krijgen, is mislukt.

Het aantal mobiele bellers in Nederland groeide in 2004 met 19 procent, de totale omzet met 5,8 procent. Daarmee kwam de omzet uit mobiel bellen en sms’en in Nederland in 2004 uit op 5,7 miljard euro,

Bron:

http://www.telecompaper.com/

Via:

http://www.planet.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!