Marketingstrategie van Google: slim, of de plank mis?

7 september 2008, 05:19

Marketingstrategie van Google in Nederland: Slim, of de plank mis?Vrijdag ontving ik een nieuwe folder in de bus van Google. Deze keer een andere aanpak dan de overbekende 50 euro coupons. Nu een 4 pagina’s grote A4 brochure met een begeleidende brief.

Meest opvallende aan de brochure is dat er staat: “Het is eenvoudig en bovendien tot en met 30 november 2008 gratis met uw persoonlijke activeringscode*”. Dit is wel even wat anders dan € 50,00 krediet. Natuurlijk ben ik dan meteen benieuwd waar dat kleine sterretje voor staat. Onderaan de begeleidende brief staat dan in de kleine lettertjes: “waarde activeringscode € 50,00- In veel gevallen voldoende voor 1 maand Google AdWords”. In de brochure staat in kleine lettertjes: 50 euro = gemiddeld 1 maand Google AdWords.

Ik stelde mij het afgelopen jaar al veel vragen bij de marketingstrategie van Google, maar de vraagtekens worden steeds groter.

Het begon toen ik vorig jaar september op uitnodiging van Google op het Europese hoofdkwartier in Dublin was voor een dag informatie en kennismaking met andere bureaus uit Europa. Aan het einde van de dag tijdens het dinner was er de gelegenheid om publiekelijk een vraag te stellen aan de ‘Sales Director EMEA’. Ik vertelde hem dat ik na een dag met uitgebreide sessies een beetje teleurgesteld was omdat nog helemaal niet duidelijk was wat nu de visie van Google is op de kleinere bureaus (waarvan er op dat moment zo’n 80 aanwezig waren). Zeker ook omdat ik die dag geleerd had dat er speciale teams gevormd werden om de eindgebruikers rechtstreeks te ondersteunen. De vraag leverde alleen al een luid applaus uit de zaal op. Hij gaf meteen toe dat dat een moeilijke vraag was en bleek er in zijn verdere antwoord ook geen inhoud aan te kunnen geven.

Niet kort daarna maakte Google bekend vanaf 1 januari 2009 geen kortingen meer aan bureaus te geven. Argument dat naar ons toe gebruikt werd was dat we nu beter konden concurreren met de grote bureaus die tot 8% korting kregen (+ forse groeibonussen).

Weer een maand later begon Google in Nederland met de billboard campagnes, radio etc. gericht op o.a. de lokale MKB’ers.

Het AdWords systeem wordt steeds complexer. Zie hiervoor de blogposts op Marketingfacts van mijn collega AdWords specialisten. Voor een beginner is het inmiddels vrijwel onmogelijk om een redelijke AdWords campagne opgestart te krijgen. Er is natuurlijk een startersversie, maar die biedt te weinig mogelijkheden om goede inzichten in resultaten te krijgen.

Mijn vraag is dan: waarom steekt Google zoveel geld in het op deze wijze benaderen van deze doelgroep? Waarom zorgen ze niet voor een uitgebreidere financiële ondersteuning van de bureaus en geven ze bijvoorbeeld 10% korting op de eerste € 2000,00 die een klant uitgeeft? In dat geval wordt het voor bureaus interessant om klanten met kleinere budgetten te ondersteunen en hier ook nog geld aan te kunnen verdienen. In dat geval zullen de bureaus zich ook meer op die doelgroep gaan richten met hun verkoop. In mijn opinie is dat goedkoper en levert het op de langere termijn meer geld op omdat er veel meer adverteerders zullen blijven adverteren doordat ze goed begeleid worden.

Daarbij: waarom vertel je je prospects dat € 50,00 vaak genoeg is voor een maand adverteren? Dit keert zich uiteindelijk toch tegen je? Die € 50,00 is, zoals collega blogger Karel Kolb opmerkte: ‘alleen genoeg als je linker damesschoenen maat 48 verkoopt of zelfbruinende dagcrème voor Goudhamsters’. De voorbeelden van klanten die ze noemen in de folder zijn van Piet Klerkx, Tonershop.nl en Café Bar Holland. Ik zou wel willen weten wat het gemiddelde aan AdWords is dat zij uitgeven….

Ik heb enorme bewondering voor Google. Hun online strategie en producten zijn werkelijk fantastisch. Ik ben echter benieuwd of er hier iemand is die begrijpt waarom ze (In elk geval in Nederland) de huidige marketingstrategie t.a.v. het MKB volgen.

Wilbert Philippo is in 2002 begonnen met de autolease marktplaats LeaseTrader in 2004 met online bureau InfoTrade dat met 12 specialisten voor een groot aantal uiteenlopende bedrijven online strategie uitzet en implementeert. In 2015 is daar LeaseVergelijker bij gekomen, een vergelijkingssite voor autolease aanbiedingen. In 2022 zijn LeaseTrader en LeaseVergelijker verkocht aan Autoscout24.

Categorie
Tags

12 Reacties

    chi666

    Deze papieren actie bestaat al jaren. Ze kopen het KvK bestand en sturen elke starter zo’n pakket, hoewel ik aan je plaatje zie dat ze de lay out wel aan hebben gepast t.o.v. anderhalf jaar geleden. 🙂

    Of het niet mogelijk is om als kleine partij een goede campagne op te zetten? Ik weet het niet. Ik denk dat een hele basis campagne wel voldoende is en ik denk ook dat heel veel kleine partijen niet aan de 50 euro per maand komen. Toegegeven, met Digitaal-Werven zit ik er boven, maar ook niet in de eerste maanden dat ik er mee aan de slag ging. Het is zoals met alles, de ene partij wil het zelf doen, de ander zoekt een bureau. Voor veel partijen is een bureau inschakelen eng merk ik (men is bang opgelicht te worden door nieuwe media cowboys, de berichten uit een ver, ver verleden over illegale praktijken waarvoor de klant gestraft werd hebben ze wel gehoord, de positieve verhalen gaan langs ze op). Dus veel MKB’ers willen het zelf doen.

    Google zegt denk ik nu: bureaus moeten zichzelf kunnen bedruipen. En ik ken een paar partijen die heel goed voor de kleine MKB’ers met minimale budgetten toch hele mooie rendementen halen. Op deze manier probeert Google het hele adwords systeem op een positieve manier onder de aandacht te brengen. En ik denk dat het makkelijker is om een gebruiker om te zetten naar klant voor een bureau dan een totaal onbekende. Het gaat er nu om dat je je toegevoegde waarde bewijst.


    7 september 2008 om 06:24
    M. Roelofs

    Wilbert,

    Ik denk dat je deze vraag best zelf kunt beantwoorden. De strategie van Google is natuurlijk glashelder en heel erg zinnig vanuit hun groeistrategie. De mkb advertentie markt is gigantisch veel groter dan alleen de top 1000 spelers die de bureaus graag bedienen.

    Je opmerking dat Adwords steeds complexer wordt ondersteun ik niet. In extra functionaliteiten, ja, maar de basis is juist steeds simpeler geworden. Toevallig sprak ik gistermiddag iemand die echt nulkommanul marketing ervaring heeft, en binnen 1 uur online was met een redelijk succesvolle campagne voor een beleggingssite.

    Nu klein geleerd betekent straks ook het opvreten van de budgetten die nu naar andere media gaan. Denk aan de lokale suffertjes, online inkopen van radio campagnes en- zo-voort. Google heeft geen enkele boodschap aan de intermediairs. En vanuit hun optiek heel logisch en ook nog rationeel verklaarbaar. Laat de klant en een systeem zelf het werk doen, en je bespaart kosten die weer ingezet kunnen worden in mediaruimte.

    Je voorstel om 10% terug te geven aan intermediairs is niet mogelijk. Hiermee creer je een ongelijke biedverhouding tussen de adverteerders die direct inkopen en degene die via een intermediair inkopen. Ook wanneer je de 10% niet terug – geeft, ontstaat er een ongelijk voordeel in kennis of uren. Of de werkelijke driver achter deze filosifie van google ebitda of filantropie is.. daar kun je nog over discussieren.

    Kijk ook naar het spel van de display campagnes. Uitgevers hebben een paar jaar hun unsold inventory verkocht met adsense posities. Nu zijn we in paniek, want adverteerders willen ook display verkopen via adsense op deze titels. En laat google nu net (tik tik hoe heette het ook alweer).. doubleclick hebben gekocht. Heel logisch. via text naar display naar print, radio en lokalisatie. Dat is pure MKB strategie.

    Je oplossing zit hem dan ook niet in kick-backs of marge deals. Elke dienstverlening die werkte met meer of minder transparante commissies ligt onder vuur. In de makelaardij, de hypotheken en travel. En nu ook, ja, de media. Je zult heel simpel de klant inzichtelijk moeten maken wat je exact doet, en je in uren laten betalen. Misschien zelfs wel hybride modellen met een succes- fee, gebaseerd op een complexere set kpi’s dan alleen een sale.


    7 september 2008 om 06:41
    M. Roelofs

    een typevout:

    want adverteerders willen ook display verkopen via

    moet zijn..

    want adverteerders willen ook display INKOPEN via

    mocht er iemand van de redactie wakker zijn?


    7 september 2008 om 06:46
    Roy Huiskes

    daarbij hoe minder experts er aan de knoppen zitten, hoe groter de marge van Google is 😉


    7 september 2008 om 07:52
    Michel Willems

    Gezien het aantal vragen dat wij van onze klanten krijgen naar aanleiding van deze campagne denk ik dat deze actie wel degelijk succesvol is.

    Voor Adword Professionals is dit volgens mij geen probleem. Veel MKB’ers proberen het eerst zelf, beseffen dat het veel tijd kost en besteden het campagne beheer vervolgens uit.


    7 september 2008 om 15:22
    Ematters

    Het verbaast me dat niemand hier de werkelijke slimheid ziet?

    Deze actie kost Google namelijk helemaal niets! De bestaande adverteerder betaalt voor het tegoed dat de nieuwe adverteerder krijgt. Daarom kun je het ook alleen gebruiken als je nog geen Adwords campagne hebt.

    Zoals iedereen weet, werkt Google volgens een veilingmodel. Wanneer er meer adverteerders komen, gaat Google niet alleen meer geld verdienen door een groter beschikbaar advertentiebudget, maar ook doordat de al bestaande adverteerders meer moeten gaan betalen voor de bestaande advertenties: vraag en aanbod.

    Zeker als het gaat om trefwoorden waar nog niet veel op wordt geadverteerd, levert dit voor Google veel geld op. Voorbeeld neem het trefwoord: “fysiotherapie doorn” Toen ik keek: 1 adverteerder, laten we zeggen deze een minimum bod van 8 cent heeft en een maximum bod van 12 cent. Betaalt dus 8 cent. Via de actie van Google komt er een nieuwe adverteerder deze biedt (gratis) 10 cent. De eerste adverteerder gaat dus 11 cent betalen. Winst Google 3 cent.

    Google doet deze acties gratis, want de partner betaald, want die mag €50 weggeven. Xs4all had laatst ook zo’n actie, omdat ze 15 jaar bestonden. Cadeautje zeiden ze tegen hun klanten! Maar wat ze zelf waarschijnlijk niet beseffen, is dat de bestaande klant met een Adwords campagne deze actie juist mee moeten financieren of op ze minst minder bezoekers gaan krijgen!


    8 september 2008 om 05:50
    koningwoning

    Grappig…. zodra een Mediabureau dit had geschreven waren mensen over elkaar heen gevallen om diegene aan te vallen.

    Nu het een “independent” search bureau is is men flink wat milder gestemd.

    Maar eerlijk is eerlijk… de boodschap is hetzelfde.


    8 september 2008 om 06:13
    Robin Telgenhof

    Enige wat ik wel raar vind is dat Google ons al meerdere malen rechtstreeks heeft benaderd om onze SEA campagne over te nemen terwijl ze weten dat we bij 1 van hun grootste afnemers zitten.

    Waarom zouden ze dit doen, willen ze de bureaus er sowieso tussenuit hebben?


    8 september 2008 om 13:23
    Sjoerd de Wit

    @Robin

    Google weet dat er veel mediabureau’s / zoekmachine bureau’s zijn die niet altijd even goed zijn in het managen van campagnes. Simpelweg wordt er vaak een student/junior medewerker opgezet, want het is handwerk, en dan maar hopen dat er wat uitkomt.

    Dat is de rede dat Google het wil ‘beheren’, maar het wil niet zeggen dat zij het beter doen. Over het algemeen valt de kwaliteit van campagnes tegen die Google maakt, vaak doordat zij geen enkele binding hebben met de business.

    Je bent vrij om een campagne door Google te laten opzetten, alleen zal het niet tot wonderen leiden.


    8 september 2008 om 14:02
    Gerben

    Zelf kreeg ik meerdere e-mails met zelfs € 100,- coupons omdat ik Google Analytics gebruiker was…cool toch?


    8 september 2008 om 18:42
    M. Roelofs

    @robin. mij ook gebeurd. Vriendelijke jongen van google die graag campagnes wilde overnemen van de huidige leverancier, met zelfs de ‘garantie’ dat zij het beter zouden kunnen. Dat vond het search bureau (ataxo) niet erg leuk. Toch een van hun grotere klanten in europa..


    9 september 2008 om 04:28
    Joost Diepenmaat

    We kregen ook een mooie folder van Google in onze brievenbus. Ik snap werkelijk niet waarom we dat ding ontvangen hebben gezien we duizenden euro’s per jaar aan Adwords besteden.

    Klein beetje T-mobile gehalte, die me een mailing stuurt dat ik een iPhone kan kopen bij ze, terwijl ik er twee weken daarvoor 1tje bij ze gekocht had. Erg zware klus zo’n databestand mergen.


    9 september 2008 om 12:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!