Marketing&Facts: Loon, leeftijd en ervaring

18 augustus 2021, 10:30

Welke invloed hebben ervaring en leeftijd op jouw salaris?

Het is vrij algemeen aanvaard dat ervaringsniveau (opleiding, vorige banen en successen) een belangrijke factor is bij het bepalen van je salaris. Hoe meer jaren ervaring, hoe hoger je salaris. SalaryExplorer heeft de loonzakjes van een Digital Marketing Manager in Nederland uitgesplitst naar ervaringsniveau. Wij pikken er de meest interessante inzichten uit.

Feiten en figuren. De professional in marketing, communicatie en sales krijgt er eindeloos veel te verstouwen. In deze augustusmaand een aaneengesloten serie van recente ontdekkingen en vondsten uit de wilde wereld van marketing, media, social (en wat verder ter tafel komt).

Een Digital Marketing Manager met minder dan twee jaar ervaring – vangt – volgens het onderzoek, wij bedachten het niet – ongeveer zo’n 3580 euro per maand. Dit terwijl iemand met tussen de twee en vijf jaar ervaring naar verwachting al 4680 euro kan bijschrijven. Dat komt dus neer op 31 procent méér dan iemand met minder dan twee jaar ervaring.

Een stap hoger is dat verschil wat groter: 40 procent. Iemand met tussen de vijf á tien jaar ervaring kan een salaris van zo’n 6550 euro verwachten.

Als je nóg een trede hoger zet neemt dit verschil weer iets af; het gat is dan zo’n 20 procent. Iemand met tussen de tien en vijftien jaar ervaring krijgt volgens het onderzoek maandelijks 7870 euro overgeschreven.

Als je langer dan dat actief blijft in het vakgebied, zeg tussen de vijftien en twintig jaar, dan is het te verwachten salaris 8550 euro per maand. Dat komt neer op een verschil van 9 procent met iemand met tien tot vijftien jaar ervaring.

Ben je nog steeds niet uitgekeken op je werk en neem je als werknemer meer dan twintig jaar (ongeveer drie eeuwen in de digitale wereld) professionele ervaring mee? Dan kan je een salaris van 9230 euro per maand verwachten. 8 procent meer dan mensen met vijftien tot twintig jaar ervaring. Deze laatste trede heeft het laagste groeipercentage, namelijk maar één procentpunt. Desondanks komt het neer op een toename van zo’n 700 euro. In dat geval heb je de oprichting van dit blog trouwens nog meegemaakt en dus al 40.000 artikelen over innovatie in marketing gelezen.

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!