Marketing gericht op surfende senioren, de next big thing?

23 september 2004, 09:40

Marketing gericht op surfende senioren, de next big thing?Bijna één op de drie inwoners van Nederland is een 50 plusser, heeft veel vrije tijd en een behoorlijke bestedings-ruimte. Een aantrekkelijke en grote doelgroep zou je zeggen. Toch gaan vrijwel alle marketeers voor de groepen 20-34 en 35-49 in de veronderstelling dat daar de business vandaan komt.

Ten onrechte stelt Albert Treur (Venturo) in zijn artikel over de herontdekking van de 50-plusser. Hij baseerd zich daarbij deels op het gisteren verschenen boek Surfende Senioren: kansen en bedreigingen van ICT voor ouderen.

Ook iMedia heeft vandaag een interessant artikel geplaatst over de mogelijkheden om de senioren online te bereiken. Marketing gericht op surfende senioren, de next big thing?

De belangrijkste conclusies uit het boek Surfende Senioren: kansen en bedreigingen van ICT:

  • Ouderen zijn steeds beter vertegenwoordigd op het internet. Vooral onder de 55-64-jarigen steeg de internettoegang snel: van 9% in 1998 naar 64% in 2003. Het percentage 65-74 jarigen dat thuis een internetaansluiting heeft, steeg van 3% in 1998 naar 31% in 2003. Ook 75-plussers zijn vaker online: 1% in 1998 tegen 14% in 2003.

  • Toch hebben ouderen nog altijd de grootste achterstand in de informatiesamenleving. In 2003 was 90% van de 12-17-jarigen online, 78 % van de 25-34-jarigen, 82% van de 45-54-jarigen en 64% van de 55-64-jarigen.

  • Op het werk verzwakt de computer de positie van 50-64-jarige werknemers. Zij gebruiken minder vaak een computer, vooral als het om meer complexe toepassingen gaat, en zij hebben meer problemen als ze deze toepassingen wel gebruiken.

  • ICT kan een zinvolle bijdrage leveren aan de kwaliteit van leven van ouderen door bij te dragen aan bijvoorbeeld langer zelfstandig wonen, aan medische zorg op afstand of aan het verkrijgen van passende overheidsinformatie.

Bron:

http://www.seniorweb.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!