Marketing, Duurzaamheid en de gemakkelijke waarheid

Terugkijken: Maken we ons ‘als vak’ schuldig aan wensdenken en ligt die relatie tussen marketing en ‘goed doen’ helemaal niet zo voor de hand?

14 juli 2022, 14:45 3308 x gelezen

Op dinsdag 5 juli organiseerde NIMA zijn derde NIMA lunchbreak Webinar in de reeks ‘De Toekomst van Marketing’, met als thema ‘Duurzaamheid & Ons Gedrag’. Daarvoor mocht ik in gesprek met Klaske Kruk, oprichtster van Circularities, Ronald Voorn, docent op de Hogeschool Utrecht en Universiteit Twente en Wouter Staal, founder en CEO van YB by Yoghurt Barn. Samen bespraken we óf en hoe we het gedrag van onszelf en van consumenten kunnen beïnvloeden om duurzame keuzes te maken.

En dat werd een boeiend uurtje (dat je trouwens ook prima als audio-file kunt uitluisteren). Eerder spraken we in deze serie over Marketingleiderschap en in een tweede sessie over Artificial Intelligence. Ditmaal gingen we het hebben over duurzaamheid, ons gedrag en de rol van marketing daarin. Want: Duurzaamheid staat bij de meeste marketeers hoog op de agenda. Marketing moet vandaag de dag draaien om economische maar óók maatschappelijke waarde, de heilige drie-eenheid, people, profit & planet. Een mooie uitdaging, waar we die waarde goed kunnen laten zien. Marketeers maken markt, ook als het gaat om producten en diensten die een minder negatieve footprint hebben. Of zelfs in positieve zin bijdragen aan de wereld: dat je iets toevoegt met de aanschaf….

Of – en daar gingen we het over hebben – ligt dat niet zo eenvoudig en maken we ons ‘als vak’ misschien schuldig aan wensdenken en ligt die relatie tussen marketing en ‘goed doen’ juist helemaal niet zo voor de hand? Om daar een goed en gefundeerd antwoord op te vinden nodigden we drie experts uit: Een dienstverlener die in de keuken kijkt van verschillende organisaties ‘met goede bedoelingen’, onze ‘eigen’ Ronald Voorn, die als gedragswetenschapper aanschoof en een oprichter/eigenaar/happy activist die zélf met ziel en zaligheid zijn onderneming naar een volgens niveau tilt:

Klaske Kruk is oprichter en directeur van Circularities. Ze reikt het bedrijfsleven en overheden praktische handvatten aan om morgen al impact te kunnen hebben door zich te richten op verduurzaming. Ze spreekt veel bedrijven. Helpt hen om een draai te maken naar duurzaamheid. Met haar hadden we het over de praktijk waar veel organisaties mee te maken hebben.

Ronald Voorn is onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht en Universiteit Twente, wetenschapper, blogger bij Marketingfacts, ervaren marketeer ook, en heeft in de afgelopen jaren onderzoek verricht naar gedrag.  Daarbij speelde het fenomeen een rol dat veel mensen graag willen veranderen, maar dat ze dat in de praktijk juist niet altijd doen. En dat levert met name marketeers veel hoofdbrekens op. We spraken hem niet alleen om het over zijn onderzoek te hebben, maar ook om de rol van marketing en marketeers te bespreken.

En als derde gast ontvingen we Wouter Staal. Hij is oprichter van de Yoghurt Barn, een bedrijf dat tegenwoordig YB heet. Zijn bedrijf probeert niet alleen ‘goed te doen’, maar zelfs een beetje beter door een positieve impact te hebben op mensen en de wereld. In de loop van de afgelopen jaren deed hij veel ervaring op met het ‘wegzetten’ van een retailconcept én een product dat een positieve impact wil maken. Sterker: Daar wonnen hij en zijn collega’s in 2018 al eens een Dutch Marketing Award mee.

 

On Topic: NIMA is met 5.000 leden hét marketingnetwerk van Nederland. Of je nu aan bureauzijde, in het vakonderwijs, als zzp’er of als marketeer in het bedrijfsleven werkt: er zijn talloze redenen om je aan te sluiten. En dat kan al vanaf 99 euro.

Wat krijg je als NIMA-lid?
luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!