Marketeers en het gebruik van weblogs

18 november 2005, 11:42

Reveries Magazine heeft een enqu?te gehouden waarin wordt gemeten hoe marketeers weblogs lezen of gebruiken. De voornaamste bevinding is dat een groot deel van de marketeers weblogs als een kans zien om producten te promoten dan dat het een bedreiging is door de kans van blog attacks (aanvallen op producten).

Wat meer specifieke onderzoeksresultaten:

  • 61,8% van de respondenten lezen geen weblogs.
  • degenen die wel weblogs lezen doen dat alleen in specifieke gevallen.
  • de service Technorati wordt het vaakst gebruikt om weblogs door te spitten, maar weinig zijn eigenlijk tevreden over de service.
  • Bijna 40% zegt dat weblogs een meerwaarde kunnen hebben.

Alle onderzoeksresultaten zijn hier vrijgegeven

Peter Garama volgt aan de Universiteit van Tilburg de masteropleiding Bedrijfscommunicatie en Digitale Media. Daarvoor heeft hij aan Avans Hogeschool te Breda bedrijfskundige informatica gestudeerd. Hij verdiept zich sinds een aantal jaren in interactieve media. Naast zijn studie neemt Peter deel aan het bestuur van Generation Next, een vereniging voor studenten en young professionals die zich vanuit hun studie en/of werk actief bezig houden met interactieve media.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ruben Timmerman

    LOL @

    Does your company (or any of your brands) have a blog?

    If “yes” above, what is the purpose of this site (check as many as apply)?

    To defend against criticism 1 1.4%

    To trash competitors 0 0.0%

    Vraag me af welke onderzoeker dat als purpose erbij had gezet…

    De open antwoorden op die laatste vraag (doel van het weblog) zijn allemaal te vatten in

    – Lezers op de hoogste houden van onze branche

    – Lezers ons bedrijf en de mensen erachter leren kennen.

    Dat geeft een beetje aan hoe onhandig marketeers vaak denken. Dit zijn natuurlijk geen doelen, maar middelen die dienen om het beeld van je merk/ bedrijf op te vijzelen, of om bijv. markt te creeeren. Als je zo’n middel als doel noemt, kun je het ook moeilijk meetbaar maken.

    Maar ok er kan wat lost in translation gaan want goal en purpose is niet helemaal hetzelfde… misschien onderschat ik de marketeers 😉


    18 november 2005 om 15:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!