Marketeer gezocht: hoe ga je om met de krapte op de arbeidsmarkt? #spon

Marketeer gezocht: hoe ga je om met de krapte op de arbeidsmarkt? #spon

Ondanks de economische onzekerheid die Covid-19 met zich mee bracht, zit de economie in de lift. Organisaties groeien en zien kansen, met name op digitaal gebied. Hierdoor is een krapte op de arbeidsmarkt ontstaan. Misschien merk heb je zelf ook al te maken met de gevolgen hiervan? Maar hoe ga je er mee om? En hoe zorg je dat het talent binnen jouw organisatie blijft?

De krantenkoppen logen er niet om halverwege 2021. ‘Werkloosheid stijgt naar een hoogtepunt. Het ondernemersvertrouwen zit op een dieptepunt.’ Een faillisementsgolf was aanstaande. Hoe anders pakte het uit? De economie zat eind 2021 alweer op het niveau van voor Covid en de verwachtingen voor 2022 gaan uit van een groei van 3,6% (bron: CBS & ING Research). Organisaties zien kansen om te groeien en zijn massaal opzoek naar digitale marketeers. De vraag is groot, vooral naar specialisten.

Mee gaan in de digitale versnelling

Organisaties zijn voornamelijk op zoek naar werknemers om mee te gaan in de digitale versnelling. Het Data Driven Marketing Onderzoek, geïnitieerd door DDMA, laat zien dat het vinden van de juiste medewerkers bij maar liefst 41% van de respondenten de grootste urgentie heeft. Groter zelfs dan, bijvoorbeeld, de behoefte aan zuivere data.

Nieuwe rol recruitment

De krapte in het digitale marketingdomein leidt enerzijds tot omgedraaide rollen in recruitment. De werkgever moet de potentiële werknemer overtuigen. Wat heb je te bieden qua doorgroeimogelijkheden, salaris, training en team? Anderzijds zie je veel meer aandacht voor de ontwikkeling van huidige medewerkers en talent.

Talent behouden

Het binden en behouden van talent is in 2022 de nr. 1 prioriteit voor HR en Learning & Development. Volgens een onderzoek van Studytube vreest 68% van de bedrijven voor verlies van talent zonder inzet op Learning & Development. Daarnaast is het gat tussen de opleiding (hbo & wo) en de praktijk is de afgelopen jaren alleen maar groter geworden. Het reguliere onderwijs zit opgescheept met een behoorlijke bureaucratie. Wat kunnen young professionals na hun opleiding? Zonder goede stageplaats missen belangrijke skills en kennis.

Talentships kunnen een verbindende rol hebben. Aan het begin van hun carrière stappen talenten een opleidingsprogramma in. Waarbij werken en leren hand in hand gaat. Met de juiste hard- en soft skills kun je jonge mensen snel naar het juiste niveau krijgen.

Brug tussen data en marketing

Maar wat zijn die skills en welke kennis moet er in jouw organisatie aanwezig zijn?

Het belang van data en marketing wordt steeds groter. Digitale voorlopers als Samsung, ING, Achmea en DPG Media investeren in programma’s om de 

diepgaande digitale kennis van de medewerkers verder te verhogen. Waarbij vaal een brug tussen data en marketing wordt geslagen.

Marketeers moeten snappen hoe data wordt verzameld, wat ze er mee mogen en hoe ze de data slimmer kunnen inzetten in campagnes. De belangrijkste ontwikkeling is dat marketing verschuift van zachte naar harde skills. Customer journeys worden bijna volledig data driven. De professionals in jouw organisatie moeten handig zijn met tech & tools, maar wel in combinatie met het snappen wat merken sterk maakt en hoe je onderscheidende proposities neerzet.

De kennis en skills voor 2022

Ontwikkeling en leersnelheid bepalen het succes in digitale marketing. Deze 5 domeinen zijn qua kennis in 2022 het meest gevraagd:

  • Data analyse & dashboarding: vertalen van organisatiedoelen naar kpi’s
  • Paid media: alles van paid social tot programmatic en paid search is hot
  • Content creatie: met name video & audio
  • Martech operations: selectie, inrichting en executie juiste techstack
  • Consumentenpsychologie: CRO, UX research en persuasive copywriting

Trendrapport

De krapte op de arbeidsmarkt is een van de vijf trends uit het Digital Marketing Trendrapport 2022 van Beeckestijn Business School. Hierin neemt digitaal strateeg Bart Meerdink je mee in de belangrijkste ontwikkelingen. De doorbraak van MarOps en de automatisering van Ads zijn twee andere belangrijke trends voor dit jaar. Ben jij benieuwd naar alle trends met toelichting, voorbeelden en expert interviews?

Download het trendrapport

Make impact   

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen 


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.