Mark Tuitert: “Een wereldmerk neerzetten voelt als Olympisch goud winnen”

Mark Tuitert: “Een wereldmerk neerzetten voelt als Olympisch goud winnen”

Mark Tuitert was in 2010 sportman van het jaar, won schaatsprijs na schaatsprijs, waaronder een gouden medaille op de Olympische Spelen in Vancouver. Elke sportcarrière houdt een keer op: wat doe je dan? Tuitert gooide het roer radicaal om en begon het cafeïne-kauwgommerk FIRST Energy Gum. Hoe ziet zijn leven als ondernemer eruit?

Van topschaatser naar ondernemer. "Ik voel me nog steeds topsporter, atleet, ook al ben ik het niet meer. Dat gevoel moest ik een andere lading geven. Ik heb daar een aantal jaren mee geworsteld: wat moet ik doen, hoe wil ik het doen?" Begin 2017 richtte Tuitert de onderneming FIRST Energy Gum op. Hij bracht een kauwgom met cafeïne op de markt.

"Als we offline zouden gaan, zouden we een heel ander spelletje spelen"

Tuitert: "Ik heb alle topsporters opgezocht die ik kende, met het voorstel: 'We kunnen dit product gaan maken, dat vind ik leuk om te doen. Maar ik wil wel weten of jij dit echt gaat gebruiken?' Topsporters zijn heel direct en eerlijk. Als iets werkt, dan gebruiken ze het. Die doelgroep heeft het product omarmd en merkt het effect meteen. Het team van Ajax, het Nederlands Elftal, schaatser Suzanne Schulting en wielrenner Mathieu van der Poel gebruiken deze gum. Die adoptie gaat heel goed, daarom hebben we ons daar strategisch het eerste jaar ook op gericht. We wilden zeker weten dat mensen het product echt gebruiken omdat het werkt. Naast topsporters en atleten willen we nu de rest van de wereld, die een alternatief zoekt voor energydrink, bereiken."

Online only

Maar het 'merk' Mark Tuitert is in Nederland bekend, niet in het buitenland. Hoe denkt hij daar voet aan de grond te krijgen, zonder die bekendheid? "De volgende stap is Duitsland, en daar ken ik natuurlijk ook wat atleten. Verder kijken we of er partners zijn met wie we kunnen samenwerken. Het zal op een andere manier gaan, maar wel nog steeds online." FIRST Energy Gum is ook alleen online verkrijgbaar. En dat is bewust. "We krijgen veel kansen om offline te gaan, om in de schappen te liggen. Als we ja zouden zeggen, dan kunnen we het doen. Maar dan zouden we een heel ander spelletje spelen. Ik ben sporter en doelgericht, zelf zou ik zeggen: het is marketing, je wil het product zien, zoveel mogelijk uiten en zichtbaar zijn. Maar de echte verkoop komt pas door het bouwen van het merk, te zorgen dat mensen het snappen: het is een energy gum, een product met een functional benefit. Dat moet je uitleggen en kun je niet communiceren aan de tankstationbezoeker die een kauwgompje wil. Online kunnen we ons verhaal uitleggen en veel focus leggen op de online marketing."

 


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.