Louis legt uit: de 5 grootste fouten die bedrijven maken op LinkedIn
Louis van Gaal heeft overal verstand van. De huidige trainer van Manchester United is bij het grote publiek vooral bekend om zijn orerende kwaliteiten op voetbalgebied, maar wist je bijvoorbeeld ook dat hij bussen maakt? En dat hij vloeiend Spaans, Duits en Engels spreekt? Wat bij het grote publiek echter onbekend is, is dat Louis ook het nodige weet van LinkedIn. In dit artikel bekijken we daarom op basis van vijf van zijn uitspraken welke fouten bedrijven maken op LinkedIn.
Dit artikel is geschreven samen met Judith Eversdijk, trainer bij Social Blooming.
1. “It’s always the goals that are counting”
Formuleer duidelijke doelstellingen
Als je sociale media als volwassen kanaal wilt inzetten, moet je het op een volwassen manier behandelen. Bij een AdWords-campagne kijk je namelijk ook naar de ROI, net zoals je dat doet wanneer je een vacature uitzet via een bureau of op een vacaturesite. Waarom zou je dat dan niet voor LinkedIn doen?
Het maakt dus niet uit of je LinkedIn inzet voor marketing-, sales- of servicedoelstellingen en/of het medium gebruikt om je als interessante werkgever te presenteren; formuleer duidelijke doelen. Wat zijn je doelgroepen? Ga je voor het vergroten van je bereik, voor engagement binnen een gespecificeerde doelgroep of moet het tot extra traffic leiden, leads en uiteindelijk sales? Zijn de doelen helder? Ga dan met dat kader in je achterhoofd aan de slag. En ga vervolgens monitoren en optimaliseren. Plan. Do. Check. Act.
2. ”It’s again the same song”
Kijk verder dan het eigen merk
Een klassieke fout onder marketeers: wij, wij en nog eens wij. Zakelijk egoïsme, waarbij LinkedIn een uitlaatklep is geworden voor het narcistische merk. Stop. Direct. Een merk kan ook aan naamsbekendheid winnen, ‘geladen’ worden en aan vertrouwen winnen door niet alleen over zichzelf te praten. Denk aan het delen van marktontwikkelingen die interessant zijn voor de doelgroep(en) van jouw bedrijf. Of deel praktische tips en ervaringen. Een partij die dit met enige regelmaat doet is ING, zie ook onderstaand voorbeeld.
3. “That is not very smart, that I can say”
Medewerkers zijn ambassadeurs
Het is algemeen bekend: mensen doen zaken met mensen. Een merk op LinkedIn is in onze ogen ook niets zonder zijn medewerkers. Iets wat LinkedIn zelf ook goed begrijpt, het is niet voor niets dat bovenaan elke company page, vrij prominent, staat aangegeven welke mensen je al bij een bedrijf kent.
Veel bedrijven vergeten echter het medewerkerspotentieel te benutten. Hierbij moet direct worden aangetekend dat medewerkers geen marketingkanaal zijn, zoals Tristan Lavender treffend verwoordt in deze blogpost.
Maar je kunt op zijn minst je medewerkers bewust maken van hun online presence, ze uitleggen wat de mogelijkheden zijn van LinkedIn en hen de voordelen te laten zien voor het individu en het bedrijf. En in sommige gevallen mag je in onze ogen daar iets verder in gaan. Want kan een accountmanager bijvoorbeeld anno 2016 nog zonder LinkedIn-profiel?
4. “That’s also a truth like a cow”
Het oog wil ook wat
Naast dat het goed is om ook inhoudelijk met je updates te variëren, is het ook slim om naar de vorm te kijken. Zo zien we bij veel bedrijven alleen maar zogenoemde link updates terug. Dit zijn updates met een kleine afbeelding, meer tekst en vier doorverwijzende links, zie het voorbeeld van Albert Heijn.
Bedrijven hebben echter ook de mogelijkheid om video’s te plaatsen en te werken met zogenoemde image updates (grotere afbeelding en één link). Ga hier eens mee experimenteren of nog beter: ga het structureel a/b-testen. De resultaten zullen je verrassen! En zorg ook dat je op de hoogte blijft van de ‘ideale’ formaten van afbeeldingen: het is wel zo fijn als jouw uitingen op alle devices goed worden vertoond.
5. “I cannot change what you are writing”
Wees alert op online interactie
Webcare is een onderdeel dat nogal eens uit het oog wordt verloren op LinkedIn. Marcel Moleneraar, country manager LinkedIn Benelux, hierover:
“Wees erop voorbereid om in de timeline te reageren als members een valide opmerking maken. Soms kan je zelf reageren vanuit de company page en soms kan je iemand uit het bedrijf vragen om als persoon te reageren. Bij lastige c.q. lange discussies kun je er ook voor kiezen om met de betreffende persoon te connecten om zo het gesprek 1 op 1 voort te zetten.”
En in aanvulling hierop: verwijder ongepast (lees: beledigend, racistisch, off-topic) commentaar!
Daily mirror
Wij kunnen ons zo voorstellen dat Louis van Gaal inmiddels niet meer dagelijks in de ‘spiegel’ kijkt, maar wij willen jou vragen dit wel te doen. Welk van de bovenstaande punten herken je? Durf jij goed in de spiegel te kijken als het gaat om de LinkedIn-activiteiten van jouw organisatie? Of zie je bij andere organisaties punten die voor verbetering vatbaar zijn? We horen het graag!
dom stuk. van gaal alleen maar gebruikt als easy clickbait waarmee vervolgens helemaal niks wordt gedaan. belofte dus totaal niet waargemaakt. lezer blijft achter met gevoel van teleurstelling. zegt dus alles over de makers en hun visie op het vakgebied!
Is het met opzet dat er onder dat “goede” voorbeeld van ING een tirade zichtbaar is van iemand die helemaal geen ING-fan lijkt? Merkwaardig.
Dag Anja, nee hoor. Waarom zouden we? Sluit eerder aan bij punt 5.
@tst
Ten eerste kan je veel over Louis zeggen, maar hij doet zijn uitspraken altijd onder zijn eigen (en echte) naam. Dat lijkt mij wel zo eerlijk en oprecht als je kritiek levert.
Ten tweede over die kritiek. Kritiek delen mag altijd, maar doe dat dan wel met een goede onderbouwing. Laat dan weten waar je precies zo teleurgesteld over bent, zodat de auteur inhoudelijk op je kan reageren.
Tot slot: als je echt dacht dat Louis zelf zijn mening gegeven had over LinkedIn snap ik dat je zegt dat de verwachtingen niet worden waargemaakt. Of dat dan aan het artikel ligt, of aan je eigen verwachtingen laat ik in het midden.
Eh, ja. Misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar dat was eigenlijk mijn punt. De screenshot past niet echt bij de bewering. It hits like pliers on a pig.
@Anja: snap wat je bedoelt. Het leidt ook af van de primaire boodschap. Zal een volgende keer strakker bijsnijden 🙂
Hi Sebastiaan,
Ik zou inderdaad als ING niet blij zijn met jouw ‘uitsnijcapaciteiten’ ;-).
Daarnaast vind ik de link met Louis van Gaal (hoe populair, maar over the top) ver gezocht. Volgens mij leidt dat af van de inhoud, die ik graag hier en daar wat meer verdiepend had gezien…
Hi Richard, ik denk dat ING wel belangrijker zaken heeft om zich druk over te maken dan mijn ´uitsnijcapaciteiten´. Voor wat betreft vorm snap ik je feedback. Daarentegen … ieder zijn eigen (schrijf)stijl!
Goedemorgen Sebastiaan,
Ik vind de vergelijking met LvG goed gekozen, anders had ik toch minder snel op je artikel geklikt. Wat ik minder sterk vind zijn de onderstaande zinnen.
Als je sociale media als volwassen kanaal wil inzetten
wat de mogelijkheden zijn van LinkedIn en hen de voordelen te laten zien voor het
Ga hier eens mee experimenteren of nog beter, ga het structureel A/B testen
Marcel Moleneraar, country manager LinkedIn Benelux, hierover:
Bij lastige c.q. lange discussies kun je er ook voor kiezen om met de betreffende persoon te connecten om zo het gesprek 1 op 1 voort te zetten.
(lees: beledigend, racistisch, off-topic.)
Is er enige vorm van eindredactie geweest, of wordt dit rechtstreeks geplaatst? In het laatste geval houd ik me aanbevolen om te helpen voordat dergelijke zinnen online komen.
Gr. Peter
@Peter: *steekt hand op* De redactie meldt zich! Alle artikelen op Marketingfacts komen langs ons. Wij beoordelen of stukken geschikt en interessant zijn voor onze lezers en doen de eindredactie. Daarbij doen we ons best om de verhalen begrijpelijk te maken én om correct Nederlands te gebruiken. Ik zie dat we scherper hadden moeten zijn in een paar van de gevallen die jij citeert, dus ben er nog even een keer ‘overheen’ gegaan. Maar bij andere zie ik eerlijk gezegd niet zo goed wat je eraan stoort. Dus hoop dat het zo beter is! 🙂
@Peter. *steekt tevens zijn hand op* Het lijdend onderwerp meldt zich! Allereerst fijn om te horen dat jij de metafoor wel op waarde kan schatten 😉 Daarnaast kan ik meegaan met een deel van je commentaar. Volgende stuk gaat eerst ter beoordeling naar mijn leraar Nederlands.
@ Sebastiaan, je mag het in het vervolg ook naar mij mailen als je het geplaatst hebt natuurlijk 😉
@ Bram, ik had er expres niet bijgezet wat er aangepast moet worden ter bevordering van de taal. Je huidige aanpassingen zijn in ieder geval goed!
Het kwam voor mij als lezer, schrijver en eindredacteur onnauwkeurig over, zo is de naam van de LinkedIn medewerker natuurlijk eenvoudig te achterhalen om deze goed te schrijven. Hieronder de zinnen na mijn aanpassingen.
Als je sociale media als volwassen kanaal wilt inzetten
wat de mogelijkheden zijn van LinkedIn en hen de voordelen laten zien voor het
Ga hier eens mee experimenteren of nog beter: ga het structureel A/B testen
Marcel Molenaar, country manager LinkedIn Benelux, hierover:
Bij lastige c.q. lange discussies kun je er ook voor kiezen om met de betreffende persoon te connecten, om zo het gesprek 1-op-1 voort te zetten.
(lees: beledigend, racistisch, off-topic)
Fijne dag!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!