Like to Share @ Zuyd Hogeschool

4 april 2014, 12:29

Van 20 t/m 23 mei vindt het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media plaats in het filmmuseum EYE in Amsterdam. Dit congres gaat over de implementatie van sociale media en digitale innovatie in alle facetten van het onderwijs. In deze context is ook een digitaal onderwijsmagazine gelanceerd met de naam Like to Share. Judith van Hooijdonk (I-advseur) is samen met Marcel Schmitz (onderwijscoördinator faculteit ICT) betrokken bij diverse sociale media en communityprojecten van Zuyd Hogeschool. Ze spreken hierover in hun blog: www.2beJAMmed.org. In deze bijdrage worden enkele initiatieven besproken.

Deze gastbijdrage is geschreven door Marcel Schmitz en Judith van Hooijdonk. Samen bloggen zij al bijna 5 jaar op 2beJAMmed over ICT en onderwijs in de breedste zin van het woord.

Marcel Schmitz is onderwijscoördinator van de faculteit ICT Zuyd, betrokken bij diverse innovatieprojecten rondom communitybuilding en gaming, onlangs gestart met zijn promotieonderzoek naar gametechnieken uit collaborative en alternate reality gaming ten behoeve van stimulering beweeggedrag van zorgbehoefenden.

Judith van Hooijdonk is I-adviseur bij Zuyd, heeft social media als aandachtsgebied, is mede-projectleider van innovatieproject rondom inzetten van MOOCs voor faculteit ICT. Voor haar Master Leren en Innoveren onderzoekt zij de kennisdeelattitude van docenten.

Like to share

Het is alweer de derde editie van NCOSM. De eerste keer in 2012 was het nog bescheiden van opzet en op een bescheiden locatie. In Diemen heeft Judith samen met Margreet van Berg (SURFnet) en collega Chris Kockelkoren (senior docent faculteit ICT) een presentatie over 21 eDingen verzorgd. Net als vorig jaar is de opzet dit jaar ook weer ambitieus: qua locatie en het aantal dagen. Elk onderwijstype heeft een eigen congresdag. Helaas is het daardoor niet mogelijk de collega’s van andere onderwijstypen te ontmoeten.

We kunnen zoveel van elkaar leren. Een bezoek aan een congres gaat ons ook om de f2f-ontmoetingen met tweeps en edubloggers. Het is zo leuk om mensen die we vooral via sociale media kennen ook live te zien en te spreken. We worden echt niet asociaal door sociale media maar juist steeds socialer.

‘Like to share’ is het thema van het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media dit jaar. Als tweeps en edubloggers, maar ook als I-adviseur en onderwijscoördinator, is dat één van onze drijfveren. Kennis delen is leuk! Het levert veel op, is onze ervaring. In onderwijsland wordt veel over kennisdelen gesproken, maar vanzelfsprekend is het nog steeds niet.

Vandaag de dag, in onze netwerksamenleving, werken lerenden ook samen in open online leeromgevingen zoals sociale netwerken en leernetwerken. Samenwerkend leren is niet iets van de laatste decennia, maar door de opkomst van internettechnologie wel sterk onder de aandacht gekomen. Dankzij internet kunnen mensen tijd- en plaatsonafhankelijk kennis delen en met elkaar communiceren. Deze mogelijkheden sluiten aan bij de onderwijskundige opvattingen van de afgelopen 20 jaar dat leren vooral plaatsvindt via sociale interactie. Een term die je in dit verband vaker hoort is social learning, het samenwerkend en zelfgestuurd leren in open online netwerken met behulp van sociale media. Sociale netwerken appelleren sterk aan de gevoelens van sociale verbondenheid. Verbondenheid is één van de psychologische basisbehoefte die volgens de Zelf-Determinatie Theorie van Ryan & Deci van belang zijn voor de intrinsieke motivatie om tot leren te komen.

DoIT@Zuyd

Sociale media zijn bij uitstek tools die netwerken en daardoor de sociale verbondenheid kunnen ondersteunen. De faculteit ICT van Zuyd ervaart dit al enige jaren met hun on- en offline community DoIT@Zuyd. Deze online ontmoetingsplek is ingericht voor ICT-studenten, potentiële studenten, alumni en het ICT-werkveld om elkaar beter te leren kennen en om contacten te leggen. De organisatie van deze community bestaat uit enthousiaste werkstudenten van de verschillende ICT-profielen die het leuk vinden om het Zuyd ICT verhaal te verspreiden. Zij houden zich bezig met de organisatie van activiteiten ten behoeve van promotie, kennisontwikkeling en voorlichting. De contacten worden voornamelijk gelegd en onderhouden via de sociale netwerkplatforms: Facebook, Twitter en LinkedIn. Elke werkdag tussen 19u00 en 22u00 zijn zij ‘on air’. Het verbonden voelen met de opleiding is een belangrijke voorwaarde om tot leren te komen.

Binnen Zuyd zijn diverse pioniers bezig met het inzetten van andere didactische onderwijsvormen en digitale innovatieprojecten.

  • In samenwerking tussen faculteit ICT en de Nieuwste Pabo is de minor Digicoach the Game ontwikkeld. Deze minor laat studenten de 21st century skills ervaren en vertalen naar hun eigen rol als aankomend leerkracht basisonderwijs. Deze minor is in een spelvorm opgezet. Met behulp van quest gaan studenten battlen en wordt een ranking bijgehouden. Met deze minor Digicoach the Game is de 2e plaats behaald bij de Fontys Onderwijsprijs 2013.

    De Nieuwste Pabo is onlangs ook gestart met een digitaal portfolio via Simulise. Het Leerplein van de Nieuwste Pabo is een digitaal portfolio omgeving waarin studenten bloggend hun ontwikkelingen bij houden en op een Facebook manier elkaar van feedback kunnen voorzien.

  • Bij de opleiding People and Business Management is een collega in het diepe gesprongen. Voor de minor Human Resource Development heeft zij een training Web2.0 tools opgezet. Ze heeft hiervoor gebruik gemaakt van Dingen@Zuyd. Deze zelfstudie-omgeving is gebaseerd op de 21eDingen van SURF en is geactualiseerd en aangepast naar de Zuyd-context. In principe bedoeld voor docenten maar bleek ook voor een training van studenten heel geschikt.
  • Faculteit Social Work transformeert naar Social Work2.0 door sociale media en web2.0 tools in hun onderwijs te integreren om op deze manier aan te sluiten bij de ontwikkelingen in de maatschappij die ook het welzijnswerk beïnvloeden.

Op vele plaatsen in onze organisatie starten innovatieprojecten. Docenten ontwikkelen interactieve eBooks, experimenteren met wiki-omgevingen, starten Facebookpagina’s, zetten blogtools in bij stage, onderzoeken open en online samenwerkingsomgevingen, maken of gebruiken video’s zoals weblectures en kennisclips en zetten deze al dan niet ‘geflipt’ in.

Vele initiatieven starten bottum-up. Dat is prima. Echter niet alle docenten ontwikkelen, door een diversiteit aan oorzaken, hun ICT-bekwaamheid. Daarom staat docentprofessionalisering en aandacht voor digitale didactiek ook hoog op onze agenda. Het Docentenberaad van Zuyd heeft onlangs bij het College van Bestuur een notities ingediend waarin aandacht wordt gevraagd voor digitale didactiek in het onderwijs. Naar aanleiding hiervan wordt de docentencursus voor nieuwe Zuyd docenten vanaf volgend jaar ingrijpend aangepast.

Gestructureerde ICT-trainingen is een manier om docenten competenter te maken. Het just in time ondersteunen en adviseren van docenten blijkt uit onze ervaring beter aan te sluiten bij werkdruk van de gemiddelde docent. Dat betekent echter wel dat door het management gemonitord moet worden hoe het staat met het ICT-competentie niveau van de docenten.

Echter, vertellen wat de meerwaarde is van kennis delen, voorbeeldgedrag door leidinggevenden, het weghalen van technische drempels kunnen bijdrage tot een kennisdeelcultuur. De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsadvies benadrukt in haar rapport Naar een lerende economie (2013) het belang van kenniscirculatie in de breedste zin van het woord.

“De lerende economie richt de aandacht op de noodzaak om na te gaan welke type kennis zich kunnen ontwikkelen, hoe die kennis wordt uitgewisseld en hoe er in brede zin kan worden geleerd (leren van consumenten, analytisch leren, technisch leren, vaardigheden leren, leren binnen een organisatie, institutioneel leren, beleidsleren, enzovoorts). En iedereen, van hoog tot laag, moet om kunnen gaan met nieuwe ideeën en veranderende omstandigheden.”

Digitaal magazine

Like to share? Let’s meet online of tijdens NCOSM!

Wil je meer weten over NCOSM? Lees er dan alles over in het digitale magazine Like to Share – download ‘m hier!

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!