Leuk idee: beta marketingcampagnes

Leuk idee: beta marketingcampagnes
, Carl Mangold

ClickZ’s Hans-Peter Brøndmo gooit een leuk en interessant idee in de groep: waarom zouden onze marketingcampagnes niet, net zoals veel software, ook in beta uitbrengen?

Met beta marketing speel je prachtig in op de ‘doe het zelf’-trend van onze ‘Consumer Generated Future’:

“The beta trend is an example of how the Internet places customers and influencer communities in the driver’s seat. Done well, a beta program becomes a period of intense dialogue between customers, opinion makers, outside software developers, and the company or organization developing the software or service.”

Maar het vraagt wel om een flinke dosis lef ...

“Control, or lack of it, is the key sticking point for marketers when it comes to the beta trend. Marketers are trained to control everything, from the message to positioning and timing, to create the perfect image. Running an ad campaign without these controls is a foreign concept for most marketers. Yet the open movement and the beta trend are all about giving up certain controls.”

... om eerlijk, open en authentiek te communiceren:

“It takes a leap of faith and strong belief in your idea, product, or service to give up control and invite customers to be part of the early creation process. Yet people will increasingly expect to participate from early on. Their tolerance for ‘positioning’ is waning and expectation of authenticity is on the rise. How do you get any more authentic than having your customers write your ad copy?”

Lees hier het hele ClickZ artikel.


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Providing this is seen as a genuine dialogue - fine. But do the marketing guys really want dialogue or are they in "broadcast" mode? I think few want to really let go....they are indeed control freaks. Major difference between the way Apple and Philips approach this kind of marketing. I learned a lot from Philips on how not to do it.

    geplaatst op
  • 'Consumer Generated Future'? Incubatie marketing!

    geplaatst op
  • 't Zijn en blijven twee grootheden: beta-versies van software worden uitgebracht voor mensen die bij voorbaat al (denken) behoefte te hebben aan een programma. En bereid zijn een vastlopende computer te riskeren en input willen leveren voor verbeteringen. Maar wie heeft er behoefte aan een marketingcampagne? Precies, alleen de afzender. Niemand anders heeft er belang bij vrijwillig een mislukte marketingcampange te ondergaan. Daarom zijn er ook testgroepen uitgevonden (en masochisten). Gaan eerlijke en open aannemers straks ook huizen bouwen in een beta versie?

    geplaatst op
  • rene dat heet nou creativiteit :)

    geplaatst op
  • @Rene: Aannemers bóúwen reeds huizen in een beta versie: je ziet in een voorbeeldwoning hoe je huis er ongeveer uit zou kunnen gaan zien, maar beslist vervolgens zélf welke keuken, badkamer en scheidingswandjes jij wilt.

    Daarnaast is natuurlijk niet alleen de afzender van een marketingcampagne belanghebbende; kopers worden graag geïnformeerd over, en gewezen op, de nieuwste ontwikkelingen in de diverse schappen en showrooms.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.