Less is more: drie inzichten voor het creëren van succesvolle content

20 oktober 2020, 09:04

Wat maakt content succesvol? We laten ons bij het beantwoorden van die vraag snel leiden door het resultaat: veel clicks, likes of een groot bereik. Maar hoe kom je bij dat resultaat? Volgens mij is de weg naar succesvolle content een blend van behoefte, kwaliteit en timing. Met dit blog wil ik je inzichten geven in de kwaliteitslabel die social- en online mediaplatforms hanteren. Zo ben je goed voorbereid om content te maken die succesvol is.

Tijd versus kwaliteit

Het draait bij het maken van content om het vinden van de juiste balans. Hoeveel moet je geven voor succesvolle content? En hoe betaalt zich dat dan terug? Kwalitatieve content maken, kost over het algemeen meer tijd. Schrijf je bijvoorbeeld een uitgebreid blog op basis van een gegrond onderzoek, dan kan het weken duren om een geweldig stuk op te leveren. Dus, tenzij het je lukt om dagelijks content van hoge kwaliteit te produceren, moet dit geen doel op zich zijn.

Aan de andere kant: dat je meer tijd besteed aan een contentstuk, betekent niet automatisch dat het een garantie is voor succes. Het kan nog steeds een hit óf een misser zijn. Social-mediacontent is daar een voorbeeld van. Dat is content die vaak een snellere doorlooptijd heeft, omdat het onder andere gekoppeld is aan actualiteit. Bij contentmarketing op social media betekent het niet automatisch dat je content goed zal presteren wanneer je veel tijd aan een video of afbeelding besteedt. Je weet nooit zeker wat er gaat gebeuren en hoe mensen erop zullen reageren. Soms heb je heel hard aan een stuk gewerkt en dat blijkt dan niets te zijn. Of je creëert iets heel simpels, in een mum van tijd, en merkt dan dat mensen dat juist leuk vinden.

Maar of je er nu een minuut of een maand aan gewerkt hebt, die tijd geeft nog steeds geen garantie voor succes

Maar of je er nu een minuut of een maand aan gewerkt hebt, die tijd geeft nog steeds geen garantie voor succes. En dat is de reden waarom velen van ons véél content blijven produceren en publiceren. In de hoop dat er iets blijft plakken bij de doelgroep.

Hoe kunnen we dan wél succesvolle content creëren? Focus je in ieder geval op kwaliteit boven kwantiteit en post niet elke dag op social media ‘omdat het moet’. Met deze drie inzichten ga ik je daar verder in helpen.

1. Het algoritme bepaalt

Of eigenlijk, je volgers bepalen of je content succesvol is. Het is echt schadelijk voor je bereik op social media als je content maakt die mensen niet leuk vinden. Maar wat maakt dan ‘leuke’ content? Dat bepalen de algoritmes van de social-mediakanalen, zoals Facebook en Instagram. Wanneer je content naar je feeds blijft sturen waar niemand op reageert of waar weinig interactie op komt, zegt het algoritme van deze platforms dat je content ‘slecht’ is. Je volgers vinden het blijkbaar niks, want anders zouden ze wel reageren. Dus als je vervolgens weer opnieuw content deelt, zelfs als het kwalitatief goede content is, dan is de kans groot dat jouw volgers het niet te zien krijgen. Het algoritme toont hen namelijk niets of amper iets meer, omdat je publiek zelf al heeft aangegeven niet geïnteresseerd te zijn.

Hoe kom je dan uit deze vicieuze cirkel? Het simpele antwoord is: luister naar je doelgroep. Vraag aan je doelgroep wat ze willen lezen en maak content met dat doel. Het prettige aan social media is dat je direct toegang hebt tot je publiek. Ga met je doelgroep in gesprek en stem jouw content af op hun behoefte. Als je content geen interactie heeft, stop dan met dezelfde content naar buiten te blijven brengen.

2. Er is geen plaats voor middelmaat aan de top

Dat geldt voor veel dingen in het leven en zo ook voor je SEO en ranking op Google. Wanneer je veel middelmatige content schrijft, zal Google het niet meer goed willen rangschikken. Google zal je content wel rangschikken, maar het zal niet snel op de eerste pagina komen of zelfs bovenaan pagina één. En dat is waar je wilt zijn, want anders wordt je niet gevonden door je doelgroep.

Wanneer je veel middelmatige content schrijft, zal Google het niet meer goed willen rangschikken

Er zijn namelijk al meer dan een miljard blogs geschreven. Google kan dan beter de onderwerpen rangschikken die mensen willen lezen en waar vraag naar is. Het doel is dus om content te creëren van een dusdanige kwaliteit dat het hoger scoort dan het gemiddelde contentstuk over datzelfde onderwerp. Daarvoor moet je iets nieuws kunnen toevoegen, waardoor Google denkt: ‘Hé, dit is waardevol’. Klinkt op zich logisch, toch?

Dus hoe pak je dat aan? Begin met een gedegen onderzoek en kijk wat er al eerder geschreven is over een bepaald onderwerp. Analyseer de cijfers en kijk wat goed scoort. Dat zijn onderwerpen waar mensen dus blijkbaar interesse in en behoefte aan hebben. Probeer die content te verbeteren en kies een originele invalshoek. Randy Fishkin van Moz heeft daarover ooit een interessante video gemaakt.

3. Ook content kan duurzaam zijn

Dagelijks posten of in ieder geval frequent posten kan op social media gemakkelijk. Je tijdlijn is constant in beweging en er wordt bijna van je verwacht om dagelijks iets van je te laten horen. Hoe bewaak je dan de kwaliteit? Antwoord: door duurzame content te produceren. Wie zegt dat je jouw blog (of je video, podcast) maar op één manier kunt uitbrengen? Je kunt je blog, video, podcast of andere content op verschillende manieren delen en (her)gebruiken. Snippets van je grotere, kwalitatieve content zijn bijvoorbeeld ideaal voor op social media.

De NOS doet dit bijvoorbeeld. Zij delen de hoogtepunten uit een nieuwsitem op social media in een afbeelding, korte video of in de story. Het volledige item kun je vervolgens op de website lezen of bekijken tijdens het journaal.

Kies voor fatsoenlijke kwaliteit en hoge output in plaats van veel content maken en dan maar zien ‘wat er blijft hangen’

Op deze manier geef je jouw content de aandacht die het verdiend én kun je vaker iets van je laten horen op social media. Kies dus voor een fatsoenlijke kwaliteit en hoge output in plaats van heel veel content maken en dan maar zien ‘wat er blijft hangen’.

Laten we dus niet zomaar content uitbrengen. Probeer content te verspreiden die waarde creëert. Dat inspireert mensen of leert mensen iets. De algemene vuistregel is dat, wanneer je content maakt met een doel, deze waarde voor iemand zal hebben. Zorg ervoor dat wat je ook maakt, hoe weinig of hoe lang je ook bezig bent geweest met je creatie, het waarde toevoegt aan iedereen die ernaar kijkt, ernaar luistert of het leest.

Tara Pijs
Content Marketeer bij Coosto

Content Marketeer bij Coosto. Taalfanaat en vakidioot. Passie voor communicatie & marketing. Schrijft artikelen over o.a. social media en contentmarketing.

Categorie
Tags
seo,

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!