Leren: waarom zou je? #spon

Leren: waarom zou je? #spon

Werken en studeren tegelijk. Voor de ene helft van de beroepsbevolking de gewoonste zaak van de wereld, maar de andere helft heeft er een broertje dood aan. De studenten die zich, vaak voor eigen rekening, aanmelden bij Beeckestijn Business School, vallen duidelijk in de eerste categorie. Zij willen hun carrière een boost geven en realiseren zich dat hun ambitie, door het vergroten van hun kennis, sneller vleugels krijgt. Twee (ex)studenten delen hun ervaring.

Een interview met Evelien Oerlemans: "Over ieder onderwerp krijg je college door een professional. Erg leerzaam en super actueel", en Willemijn Manshanden-Bots, Manager Merk, (social)Media & Content Reaal. "Leergierig als ik ben, ga ik vast een nieuwe opleiding doen"

Welke opleiding heb je gevolgd en waarom?

Evelien Oerlemans: "Ik volgde van oktober 2017 tot februari 2018 de opleiding 'Digital & Online Marketing'. Destijds werkte ik als grafisch ontwerper bij een reclamebureau, maar ik wilde me meer verdiepen in online marketing. Deels om klanten (marketingmedewerkers van bedrijven) beter van dienst te kunnen zijn met effectieve campagnes, maar ook om te bepalen of een baan in die richting me aan zou spreken. Omdat ik al jaren online actief ben met een eigen blog had ik al wat kennis voordat ik aan de opleiding begon, ondanks dat ik geen marketingachtergrond heb."

Hoe heb je de opleiding inhoudelijk ervaren?

"De opleiding is erg breed, je leert over heel veel onderwerpen een klein onderdeel. Hier heb ik bewust voor gekozen om uit te zoeken wat ik echt interessant vind en om eerst m'n kennis te verbreden voordat ik wellicht ga verdiepen. Over ieder onderwerp krijg je een college, gegeven door een professional in dit vakgebied. Erg leerzaam en super actueel. Dat is één van de redenen waarom ik koos voor Beeckestijn, ik wilde geen lesmateriaal van een jaar oud want de wereld van online marketing verandert iedere dag. Daarnaast schrijf je zelf een online marketingplan voor het bedrijf waar je werkt of (in mijn geval) een klant. Hier pas je je kennis direct toe en leer je strategisch en analytisch te denken."

Kun je wat je hebt geleerd toepassen in je dagelijkse praktijk?

"Inmiddels heb ik een nieuwe baan waar mijn nieuwe kennis zeker goed van pas komt in de dagelijkse praktijk. Vooral in het maken van plannen en het bedenken van oplossingen voor vraagstellingen. Voor de echte uitvoering van je ideeën zul je nog wel verder moeten leren, gespecialiseerde mensen moeten inhuren of het jezelf moeten aanleren. Hiervoor is deze opleiding te algemeen. Online marketing wordt vaak gezien als één functie, terwijl het eigenlijk een verzameling is van heel veel verschillende functies die allemaal andere vaardigheden vergen."

Welke opleiding overweeg je hierna te volgen en waarom?

"Mijn interesse gaat voornamelijk uit naar social media en contentmarketing, dus als ik een verdiepende opleiding zou willen doen dan zou het zeker in deze richtingen zijn. Ook omdat dit goed past bij mijn huidige baan en mijn eigen bedrijf. En ik denk dat het in de toekomst nog belangrijker wordt om hier op de juiste manier mee bezig te zijn om op te vallen in het grote aanbod aan online content."

"Online marketing wordt vaak gezien als één functie, terwijl het eigenlijk een verzameling is van heel veel verschillende dingen"

Welke opleiding heb je gevolgd en waarom?

Willemijn Manshanden-Bots: "Ik heb de opleiding Post HBO Social Media gevolgd. Als je aan een merk bouwt, kun je niet om social media heen. Uiteraard heb je zelf als 'gebruiker' van social media best wat ervaring met de verschillende mogelijkheden. Maar hoe het nu echt zit, en hoe je strategisch het meeste uit de verschillende kanalen haalt? Daar wilde ik graag meer over weten. Te meer omdat in onze organisatie de rol van socialmediamanager tijdelijk kwam te vervallen. Die rol neem ik tijdelijk op me omdat ik het te belangrijk vind voor ons merk. Dan wil ik wel precies weten hoe het werkt en meteen een verbeterslag maken."

Hoe heb je de opleiding inhoudelijk ervaren?

"Het fijne aan deze opleiding is dat je in een overzichtelijke tijd (drie of vier maanden) enorm veel leert. Elke woensdag volg je colleges van gedreven mensen uit het vak die zowel op strategisch niveau (wat wil je met social media, via welke kanalen, met welke soorten content en hoe test en meet je dat?) als op heel praktisch niveau (achter welke knoppen zit wat in Facebook manager?) je kennis van zaken geven. De groepsopdracht (in één dag met een groep een case uitwerken) geeft je de praktische inzichten en zijn een vingeroefening voor je eigen plan, de eindopdracht."

Kun je wat je hebt geleerd toepassen in je dagelijkse praktijk?

"Ja! En wel direct. Ons Social media team merkte het als het woensdag 'college-dag' was. Ik hoorde zoveel interessante dingen die ik dan meteen terugkoppelde om te kijken of wij dat al doen en of we dat nog beter kunnen doen. En, maak je de eindopdracht voor je eigen organisatie, dan heb je meteen een mooi plan dat door experts nagekeken is."

Welke opleiding overweeg je hierna te volgen en waarom?

"Over een nieuwe opleiding heb ik nu nog niet nagedacht. Eerst genieten van de zomer en het uitrollen van het strategische Social Media plan dat ik voor ons merk maakte. En leergierig als ik ben, ga ik vast een nieuwe opleiding doen. Daarbij zoek ik zeker weer naar deze combinatie van theorie en praktische toepasbaarheid die ik bij deze opleiding ervaren heb."

Over Beeckestijn Business School

Beeckestijn Business School is hét opleidingsinstituut voor online marketing, online communicatie & customer management en combineert strategie, theorie en praktijkkennis in kortdurende, praktische opleidingen op verschillende niveaus. Naast het geven van opleidingen op post-HBO en postdoctoraal niveau, biedt Beeckestijn Business School ook korte opleidingen die verdieping bieden binnen een vakgebied, op maat gemaakte incompany trajecten, e-learning & het Digital Marketing traineeship.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel