Laurens Verhagen (Volkskrant.nl): “De tijd is rijp voor betalen voor online content”

8 april 2013, 09:29

Laurens Verhagen is de grote man achter het succes van NU.nl. Die site, de grootste nieuwssite van Nederland, werd gemaakt door een redactie van een man of negen en wat losse freelancers. Inmiddels heeft Verhagen de overstap naar de Persgroep gemaakt waar hij verantwoordelijk is voor Volkskrant.nl en DeMorgen.be. Verhagen vertelt in Top Names over uitdagingen en kansen.

Dit verslag is geschreven door Leonieke Daalder (@daalder).

Hij is overgestapt van een lean and mean online bedrijf naar een wereld waar de papieren krant met zijn redactie van 200 man de kern vormt. ”Bij online werkt een clubje van 12. Dat geeft de verhouding wel aan. (….) Het is een krantenbedrijf waar online een beetje bij hangt. Ook als je kijkt naar de omzet: online gaat nog helemaal nergens over. Ze snappen wel dat het belangrijk is voor de toekomst, maar je krijgt hele ander soort belangenafwegingen dan bij Sanoma.” Aan Verhagen de taak om de krant de digitale toekomst in te loodsen.

“Suboptimale ervaring”

Op dit moment staan de Volkskrant.nl met een belangrijke plek voor nieuws en de online versie van de papieren krant nog los van elkaar. De krant is op internet niet meer dan een pdf. “Een suboptimale ervaring.” Met alle gevolgen van dien. Online delen van artikelen is feitelijk onmogelijk. “Nu maakt Nico Dijkshoorn met 300.000 volgers op Twitter een foto van zijn column en deelt die. Daar hebben wij als Volkskrant niks aan. Dus de krant moet online, die moet je kunnen delen.”

Iedereen snapt inmiddels wel dat delen ook verspreiding betekent. “Het is het ultieme marketingmiddel”. Maar de volledige krant deelbaar online roept onmiddellijk de vraag over betaling op. Mensen betalen ook voor de papieren krant. Maar de complete krant achter een betaalmuur, lijkt vooralsnog niet aan de orde. Want ook dan zal het delen worden gefrustreerd. En dus wordt gedacht aan een variant waarbij nieuws, zoals nu ook het geval, gratis zal blijven en er betaald moet worden voor verdieping. Waarbij een aantal artikelen per dag wel vrij mag worden gedeeld.

“Het zal een zoektocht zijn”

Ingewikkeld. Want hoe maak je duidelijk wat gratis inhoud is en waarvoor betaald moet worden. “Het zal een zoektocht zijn en aan de knoppen draaien”, aldus de hoofdredacteur. Een enorme uitdaging waar de krant nog niet helemaal uit is. Wat vast lijkt te staan is dat straks geen losse artikelen kunnen worden gekocht. ” Niet per artikel wel per tijdseenheid.” Dus betalen voor een dag. Of per week. Losse artikelen ligt voorlopig te gevoelig bij redacties.

Wat ook vast lijkt te staan is dat online niet hetzelfde betaald gaat worden als voor de papieren krant. Volgens Verhagen geen probleem, een online krant is ook veel goedkoper qua distributie en het wegvallen van drukkosten. In deze Top Names wordt duidelijk dat de online rendabele toekomst voor de Volkskrant nog een lange zoektocht is. Omdat een generalist moeilijker rendabel te maken is dan een niche speler. Omdat de lezer steeds meer mobiel tot zich neemt, waar advertenties niet voor dezelfde inkosten zorgen als elders.

Een lastig traject, maar Verhagen vindt het mooi in een bedrijf te werken waar het journalistieke hart zo nadrukkelijk klopt.

Over een jaar kijken we graag met hem hoe de zaken er voor staan!

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    chi666

    Losse artikelen ligt te gevoelig bij redacties…. tja, dan gaan journalisten mogelijk ook afgerekend kunnen worden op de populariteit (en daarmee kwaliteit) van hun stukken… Dat is een knauw in de ego’s van velen 🙂


    8 april 2013 om 10:46
    Bart Grootveld

    Lastig topic..

    Content marketing wordt de core van alle online marketingstrategieën en iedereen gaat publiceren. Hoe gaat betaalde content concurreren tegen het immens groeiende aanbod van (kwalitatieve) content.

    Ben het zeer eens met het belang van een deelbare krant, maar ik denk dat het verdienmodel elders gezocht moet worden.


    8 april 2013 om 12:44
    Eric van Oevelen

    Denk eens aan een Spotify voor nieuwsartikelen (voor zover dat al niet gedaan is). Ga daarbij dan niet uit van één krant of magazine, maar een samenwerkingscombinatie die veel uitgaven dekt. De klant betaalt een klein bedrag per maand om vrij te kunnen lezen. Bladen die veel gelezen worden worden naar rato uitbetaald.

    Realiseer dat een klant best bereid is om iets te betalen als hij daarvoor een goede gebruikerservaring en een schat aan goed doorzoekbare informatie terug krijgt.


    8 april 2013 om 17:12
    Karel Kolb

    Openhartig stuk, mooi om te lezen/zien. Waarom wordt er rekening gehouden met de gevoeligheden van redacties als het gaat om het verkopen van losse artikelen trouwens?


    8 april 2013 om 19:31
    Hugo Veld

    Verhagen de grote man achter het succes van nu.nl? Mmm, nu.nl was al groot toen hij daar kwam en dat deden ze met 3 man. Verhagen heeft daar een beetje op de winkel gepast en is toen weer vertrokken. De bais is gelegd door Zeegers, Wiggers en Swagerman hebben er een succes van gemaakt. Verhagen mist daar de visie voor. Zes maanden geleden zag hij niets in betaalde content op internet. Nu heeft hij ineens het licht gezien en roept weer wat anders omdat DNP en andere nu met initiatieven komen. Als dat een succes wordt zit Verhagen over drie jaar daar.


    9 april 2013 om 17:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!