Kwart van tijdsbesteding aan media is online

Kwart van tijdsbesteding aan media is online

In opdracht van IAB Nederland heeft Interview NSS de mediaconsumptie en tijdsbestedingen van consumenten in Nederland onderzocht. In het telefonische onderzoek onder 2.300 consumenten werd de tijdsbesteding aan vijf mediumtypen onder verschillende leeftijdsgroepen consumenten op identieke wijze gemeten.

Een kwart van alle tijd die men dagelijks aan media consumeert gaat naar internet. Hiermee neemt internet de derde plaats in, na de tijdsbesteding aan radio (34%) en televisie (32%). Dagbladen en tijdschriften komen op de vierde en vijfde plaats met een aandeel van resp. 9% en 5%.

IAB voorzitter Igor Beuker licht toe: “In de mediamix van de consument neemt internet 25% voor haar rekening. Nederlandse merken beantwoorden dit mediagedrag met 3% internet in hun mediamix. Deze discrepantie is werkelijk schrikbarend, want de basis van marketing is het analyseren van veranderend consumentengedrag en daar dan ook daadwerkelijk op inspelen. Marketeers zullen in 2006 hun mediamix veel beter moeten gaan afstemmen op het mediagedrag van hun doelgroep.”

Internet op 1 onder jongeren
Onder jongeren (15-24 jaar) staat internet op de eerste plaats; zij consumeren 42% van hun mediatijd online en laten daarmee TV en radio achter zich met resp. 27% en 24%. Printmedia scoren onder jongeren het laagst; 4% van de mediatijd gaan naar dagbladen en 3% naar tijdschriften.

Online activiteiten
Webpagina?s bezoeken en e-mailen vormen nog steeds de voornaamste online activiteiten. Chatten of MSN?en is populairder geworden. In 2004 was de penetratie 29% van alle internetters; in 2005 is dit gestegen tot 40%. Ook muziek downloaden en online bankieren is ten opzichte van 2004 aanzienlijk gestegen. Het veel besproken Podcasting wordt door 6% wel eens uitgevoerd.

Medium van de toekomst
Bijna tweederde van de ondervraagden is het eens met de stelling ‘internet is voor mij het medium van de toekomst’. Uit de uitkomsten blijkt een sterke correlatie tussen leeftijd en een positieve houding ten opzichte van digitale media; hoe jonger hoe positiever. Ook mannen zijn positiever gesteld over digitale media dan vrouwen.

Bron:
Persbericht IAB (pdf)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • NB: in het persbericht van IAB staat dat een kwart van de mediatijd naar online gaat, maar dat percentage is gebaseerd op de totale online populatie. Voor totaal 15+ (de onderzoekspopulatie in dit onderzoek) geldt een aandeel van 20%.

    geplaatst op
  • Tip voor iedereen die hierin geinteresserd is (en wie is dat nou niet?). Hou dit in de gaten: www.tijdsbesteding.nl

    geplaatst op
  • Moeten we nog wel 9 maanden wachten.

    geplaatst op
  • Dank voor de update Peter, ook de tabel is een aardige aanvulling op het persbericht:



    Uit de tabel kan worden geconcludeerd dat alleen televisie krijgt waar het recht op heeft, print ontvangt veel te veel en radio en internet veel te weinig. De cijfers zijn schattingen maar geven zeker een indicatie!

    geplaatst op
  • Graag gedaan, Marco. Ik zal eens navragen wat de overlap is tussen de verschillende mediumtypen. In deze tijd van 'multitasking' kan het niet zo zijn dat deze vijf media keurig op 100% uitkomen. 'k Ken de vraagstelling niet, dus weet niet of het er nog uit te halen is.

    geplaatst op
  • overlap tussen de verschillende media zit in het rapport. stond al vermeld in het persbericht. overheen gelezen ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.