Kwart omzet Wolters Kluwer dit jaar uit online

2 maart 2006, 04:13

Kwart omzet Wolters Kluwer dit jaar uit online

Het aandeel Wolters Kluwer is gisteren met bijna 6 procent omhooggeschoten nadat het bedrijf betere jaarcijfers publiceerde dan verwacht. De beurskoers bereikte zijn hoogste punt sinds 2002.

Bestuursvoorzitter Nancy McKinstry verwacht dat de inkomsten uit online diensten van Wolters Kluwer het komende jaar zullen toenemen. Een van de doelstellingen is om te zorgen dat elektronische producten, waaronder online diensten en software, vanaf 2007 zo’n 45 procent van de omzet zullen uitmaken. Internet was in 2005 goed voor 19 procent van de omzet, dit jaar moet dit een kwart zijn. Volgens McKinstry komt de online groei momenteel vooral uit Europa, waar het gebruik van tijdschriften en andere producten via internet pas de laatste 18 maanden echt op gang is gekomen. In de Verenigde Staten was dit al langer het geval. Wolters Kluwer werkt nu aan een wereldwijd online platform voor zijn producten op juridisch en fiscaal gebied, dat in de komende twee jaar moet worden gelanceerd aldus het NRC Handelsblad.

Wellicht aardig om te noemen in dit verband zijn de cijfers uit de Top 100 vakbladen die deze maand zijn gepubliceerd door Media Facts. In deze lijst, dat wordt aangevoerd door Intermediair van VNU Business Publications met een omzet van 44,2 miljoen euro, staat Adformatie op de 7de plaats met een omzet van 9,5 miljoen euro (+16%) en Tijdschrift voor Marketing op een 63ste plaats met een omzet van 1,9 miljoen euro (-1,9%). Ben eigenlijk wel benieuwd naar het aandeel van online voor deze vakbladen. Iemand?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    loket

    Online aandeel? Ja, daar zijn we al een paar jaar naar op zoek. Media Facts heeft me al een paar keer gevraagd ook een vergelijkbare Top 100 voor internet te maken, maar er zijn vooralsnog geen cijfers op siteniveau beschikbaar.


    2 maart 2006 om 07:50
    Pieter

    Dit ziet er wel uit als naar boven afgeronde cijfers. Uit een als betrouwbaar te boek staande bron weet ik nl. dat de omzet voor Adformatie in 2005 zo’n €6,9M was; 6,1M voor het tijdschrift; 0,3M voor internet en 0,5M voor het jaarboek. Het merendeel van die omzet komt uit advertentie-inkomsten.

    Voor Tijdschrift voor Marketing is de mij bekende omzet over 2005 zo’n €1,1M (waarbij de advertenties minder dan de helft uitmaken). Voor internet is er geen aparte omzet, de site is voor iedereen gratis toegankelijk.


    2 maart 2006 om 13:54
    media

    Pieter, interessante cijfers! Begrijp alleen niet waarom TvM geen aparte omzet heeft voor online. Ze hebben o.a. MarketingMax en MarketingResearch als betaalde online diensten en natuurlijk de online advertentie-inkomsten.


    2 maart 2006 om 16:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!