‘KRO-NCRV claimt de toekomst’

28 september 2021, 09:00

Podcast met Peter Kuipers, directievoorzitter KRO-NCRV

‘Wat is dit precies voor een bedrijf?’ dacht directievoorzitter Peter Kuipers toen hij drie jaar geleden aantrad bij KRO-NCRV. Hij zag een omroep die vooral als productiebedrijf functioneerde en minder zichtbaar was op identiteit en maatschappelijke relevantie. In een nieuwe aflevering van OnBrandScan vertelt Kuipers hoe hij de reputatiewaarde van de omroep aan het versterken is. ‘Het gaat niet meer om leden, het gaat om maatschappelijke impact.’

Traditioneel en progressief

Voor KRO-NCRV is maatschappelijke relevantie vanzelfsprekend een reputatiedriver om rekening mee te houden. ‘Vanuit de samenleving krijgen we veel geld, dus daar willen we ook echt iets aan toevoegen.’ Voor de omroep betekent dat een identiteit die is gebaseerd op de traditionele waarden hoop, geloof en liefde. ‘maar we bekijken die waarden wel met een progressieve en optimistische blik.’

KRO-NCRV heeft minder zendingsdrang dan een omroep als de EO, maar kijkt wel vanuit dezelfde waarden en normen. ‘Onze wortels zijn gebaseerd op protestants christelijk en katholiek sociaal denken. Maar het gaat ons niet zozeer om kerk en religie. Vanuit de samenleving is er veel vraag naar zingeving. Veel mensen worstelen met keuzes die ze willen maken. Die mensen inspireren we met onze programma’s en platformen.’

Relevant en zichtbaar

Kuipers wil in zijn vernieuwingsdrang geen mensen wegjagen, maar juist zo inclusief mogelijk zijn met een breed aanbod. ‘Zo hebben we op zondag nog steeds de eucharistieviering, maar zit een transgenderprogramma als ‘Hij is een zij’ ook bij ons in het aanbod en besteden we structureel aandacht aan de Prideweek. Zo laten we bewust zien dat de liefde voor iedereen is en dat het geloof dit allemaal mogelijk maakt.’

De volgende stap is volgens Kuipers dat KRO-NCRV meer leiderschap toont op relevante maatschappelijke thema’s en dat zichtbaar maakt. ‘We claimen als omroep nog onvoldoende waar we voor staan. In programma’s Waarde van de Aarde, Binnenstebuiten of Keuringsdienst van Waarde agenderen we bijvoorbeeld duurzaamheid en nemen een duidelijke positie in. Binnenstebuiten heeft ook een mooi platform waar ruim 100.000 mensen inspiratie uit halen om minder vlees of gezonder te eten. We moeten ons dat meer toe-eigenen, we doen dat nog te weinig.’

Verbinden en ‘ontbubbelen’

Mensen verbinden, samen om de tafel krijgen en ‘ontbubbelen’, zijn termen die Kuipers vaak noemt. ‘We staan voor gelijkheid voor iedereen en mensen met elkaar in contact brengen. Dat doen we bijvoorbeeld in een programma als Puberruil.’ Op die manier wil KRO-NCRV zichtbaar verankerd zijn in de samenleving. Ook als partij die mensen uitnodigt om samen op te trekken.

Kuipers heeft een manifest geschreven waarin hij onder meer stelt dat de omroep met de talenten van vandaag de wereld van morgen wil bouwen. Een missie met de elementen van optimisme, een duurzame samenleving en zijn wie je mag zijn. ‘Als omroep willen we de toekomst claimen en mensen uitnodigen om hier met elkaar voor te zorgen. Geworteld in een sterke traditie en met een blik naar voren. Aan die merkidentiteit gaan we de komende jaren hard werken.’

Impact met een sterk merk

Hoe onderscheid je je als omroep nog van de rest en onder de vleugels van de netcoördinator en de NPO? ‘Ten eerste heb je een sterk en gezamenlijk merk nodig om herkenbaar te zijn en te blijven. Als publieke omroep moeten we concurreren tegen grote partijen en kanalen met veel grotere budgetten. De vraag is hoe je daarnaast genoeg ruimte behoudt om je eigen profiel en relevantie te laten zien.’

Wat Kuipers betreft gaat het erom dat je kunt laten zien hoe je een relatie aangaat met mensen in de samenleving die interesse hebben in wat je biedt. ‘Dat gaat minder en minder om het aantal leden en meer om wat je doet om met mensen in contact te komen. Samenleven, zingeven, doorgeven. Dat is de impact die we moeten hebben.’

OnBrandScan · #23 Peter Kuipers, Directievoorzitter: “KRO-NCRV claimt de toekomst’

Soundcloud

Spotify

Itunes

Stef Heutink
Creatief Directeur bij IVRM Reputatie

Stef is van origine een digitaal strateeg, al sinds 1993 gefascineerd door het medium internet en alles wat daarmee te maken heeft. Vanuit die hoek houdt hij zich nu zo’n 15 jaar bezig met merkstrategie en de invloed die dat heeft op reputatie. Stef was tot 2018 bij diverse bureaus verantwoordelijk voor strategie en creatie. Ook werkte hij een aantal jaren als zelfstandig adviseur. Sinds 2018 is hij creatief directeur bij IVRM Reputatie. Zijn specialisme richt zich op het ontrafelen van de kern van een organisatie of merk en het daaruit bedenken en ontwikkelen van communicatie, merk, reputatiestrategieën. Bij IVRM is Stef betrokken bij complexe positioneringsvraagstukken van klanten en creatieve vertaling naar middelen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!