• Mobile
    wordt gesponsord door

KPN stapt in digitale televisie

KPN stapt in digitale televisie

KPN Telecom wil het digitale draadloze televisienetwerk Digitenne overnemen. Het telecombedrijf heeft al 30 procent van de aandelen in handen. De stap is opmerkelijk omdat daardoor in de toekomst de distributie van de publieke omroepen in handen komt van een commercieel bedrijf (bron: zdnet.nl).


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Marco. Je komt toch te weinig op mijn log. Het lijkt erop dat de KPN op meer dan één paard wed. De aanleg van glasvezel ziet men als één van de belangrijkste ontwikkelingen voor haar strategie maar inmiddels is daar draadloze distributie van RTV signalen bij gekomen. In euforie gebracht door de prachtige resultaten onder Scheepbouwer is men nu gevoelig gebleken voor de ontwikkelingen van Nokia waar wij recent http://www.venturo.web-log.nl/index.log?ID=478037 over hebben bericht, en de successen van WiFi distributie van RTV signalen. Aandeelhouder KPN wil een meerderheidsaandeel in Digitenne. Verrassend om dat ze niet zo lang terug Casema hebben verkocht. DVB multichannel lijkt echter de belangrijkste gedachte achter deze overname. Daarmee lijkt men de kabelbedrijven wel onder druk te zetten. Men heeft grote plannen en gaat in navolging van de kabelmarkt gratis settopboxen en lagere tarieven aanbieden om snellere penetratie te bewerkstelligen. De KPN is lijkbaar van mening dat alle distributievormen tot haar kernactiviteiten behoren.

    Digitenne weet dat ze zonder extra financiering de Overheids opdracht bij het verkrijgen van de DVBT multiplexen, 100% dekking niet kan waarmaken en zoekt dus partners. Ook al omdat Nozmea aangaf er uit te willen stappen. Talpa en Deutsche Telekom zijn inmiddels langsgeweest. Over het Motief. Een dekking van 60%, Randstad grote steden etc., is nog lucratief voor DVBT. Meer distributie, meer kosten voor infrastructuur in dunner bevolkte gebieden betekend minder opbrengst. De KPN echter kan met UMTS DVB-H distribueren over het netwerk wat zij evenals Digitenne verplicht moet aanleggen. Het deel wat niet gedekt wordt door DVB-T zal dus door DVB-H door de KPN gefaciliteerd worden tegen vergelijkbare kosten voor de eindgebruiker maar per saldo veel lagere kosten voor de provider. Een belangrijke motief voor EZ om akkoord te gaan met deze uitbreiding van het belang. KPN geeft dus met dit initiatief aan dat DVB multichannel haar doelstelling is, immers de lobby voor landelijke aanleg van glasvezel, te gebruiken door kabel en KPN is ook nog steeds actief. Zo kan men later op elke infrastructuur de concurrentie aan. Overigens is elk distributienetwerk in Nederland commerciëel.

    geplaatst op
  • Je hebt helemaal gelijk AT, laatste tijd erg druk waardoor ik mij (helaas) moet beperken tot scannen van RSS-feeds. Pakkende titels worden steeds belangrijker :-)

    Vwb KPN, heb af en toe het idee dat ze niet helemaal weten welke kant ze nu op willen (en moeten). Strategie lijkt op schieten met hagel en hopen dat ze daarmee in de roos schieten.

    geplaatst op
  • Nou niet helemaal, met een basis signaal als DVB kun je dus meerdere distributievormen vullen. Draadloos is een additionele dienst en in een aantal gevallen zoals bijvoorbeeld Nieuw Beerta goedkoper dan een dure kabel in de grond. Bovendien gaan analoge zenders in Nederland uit binnenkort af dus moet er [sneller] een alternatief komen. De KPN strategie is dat ze in 'elke' distributievorm een rol willen spelenen lijkt mij wel helder.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.