AI Bert. Gewoon in WhatsApp

'Voeg AI Bert als vriend toe en je kunt gewoon onmiddellijk een chat met deze tool starten. Zo slim!'

6 maart 2023, 14:45 2384 x gelezen

Dove & LinkedIn in actie tegen haardiscriminatie. Culturele trends van Meta. En hoe één of twee letters het verschil kunnen maken. Een verse Week van Koot over innovatie in media, marketing en mooie dingen.

#1 Artifact

Enige weken geleden was er al het bericht dat er een nieuwe app het daglicht zou gaan zien, ontwikkeld door de founders van Instagram. Een persoonlijke nieuwsapp met een slimme AI in de stijl van TikTok. Die app, met de naam Artifact, is nu open voor het publiek En gelukkig eindelijk weer eens zonder wachtlijst. Het aardige is dat het voorlopig ook niet meer is dan dat. Geen toeters en bellen en een koppeling met een social netwerk. Overigens kan je wel je contacten uploaden om een bericht te krijgen dat een bepaald artikel populair is in je netwerk. Dit verschilt enigszins van de Top Articles-functie van Twitter, die je artikelen laat zien die populair zijn bij de mensen die je volgt, omdat de functie van Artifact meer op privacy is gericht. Na verloop van tijd is het doel van Artifact om tools te bieden waarmee lezers op een knop kunnen klikken om meer of minder van een bepaald onderwerp te laten zien en om hun feed beter te kunnen controleren, personaliseren en diversifiëren. Misschien kan Artifact juist door zijn eenvoud wel eens precies dat gaan doen dat het moet doen. Een baken van rust in een schreeuwende wereld met het nieuws dat voor jou belangrijk is.

#2 Dove & LinkedIn

Een opvallende samenwerking. Dove & LinkedIn. Haardiscriminatie. Ik had er nog niet eerder van gehoord maar er zijn op ras gebaseerde haarvooroordelen. En juist op de werkplek is dat een systemisch probleem met een onevenredige impact. En de reden? Het haar van zwarte vrouwen wordt 2,5x zo vaak als onprofessioneel gezien. Dove was medeoprichter van de CROWN Coalition om wetgeving tegen haardiscriminatie te bevorderen, genaamd The CROWN Act. De CROWN Act, wat staat voor Creating a Respectful and Open World for Natural Hair, is een wet die rassendiscriminatie op basis van natuurlijke texturen en beschermende kapsels inclusief vlechten, locs, twists en bantu knots verbiedt.

#3 Meta Culture Rising 2023

Wat kunnen de trending conversaties van vandaag ons vertellen over de kansen van morgen? Als marketeers werken we in een wereld van onzekerheid en hebben we te maken met wereldwijde instabiliteit. We navigeren door inflatie- en recessieangst. Dit zien we, volgens Meta, terug in de wereldwijde conversaties die gaan over zuinigheid (op Instagram, +485% jaar-op-jaar groei) en financiële intelligentie (Instagram, +142%).

Tegelijkertijd tonen de gesprekken van mensen een niet-aflatende zoektocht naar levensvreugde (Facebook +5,834%) en een levendige wereld waarin de grenzen tussen verschillende culturen vervagen (door eten, muziek en meer). Ze laten ook zien hoe we “purpose” herdefiniëren in al zijn vormen. Op basis van 4 miljoen conversatietrends en een wereldwijd onderzoek onder 21.000 personen in zeven landen heeft Meta dit rapport samengesteld. Een trendrapport over culturele verschuivingen samengevat in 20 trends. Een kijkje in waarden, behoeften en verlangens. Culture Rising 2023.

#4 AI en gesproken tekst

Helaas lieve lezers is er de laatste tijd eigenlijk alleen maar nieuws over AI. Het enige onderwerp wat echt belangrijk schijnt te zijn is de exponentiele hoeveelheid content over LLM’s en generatieve AI. Dus, als we ons willen conformeren aan de trend, dan moeten in deze update ook weer wat aandacht besteden aan deze bewegingen. Als eerste dan een verhaal uit Voicebot.ai. Grappig dat deze site al de extensie ai had lang voordat er überhaupt sprake is van een hype. Voicebot was een beetje de aanjager van de hele voice ontwikkeling. Je kan het je vast nog wel herinneren, “OK Google”, He Siri en Alexa. De ontwikkeling die inmiddels een beetje piepend tot stilstand is gekomen. Maar…misschien toch ook niet. Want deze week heeft OpenAI een api beschikbaar gemaakt voor de ontwikkelaars van allerhande platformen en toepassingen (bereid je maar voor op een explosie van mogelijkheden). Daarnaast was er al een api voor Whisper. En Whisper is een tool van OpenAI die gesproken tekst (audio) omzet in geschreven tekst. Dus dat betekent dat je straks je AI-assistent gewoon met een gesproken boodschap een opdracht kunt geven. En dan een keurig antwoord krijgt zoals je dat nu ook krijgt via ChatGPT. Dat zou wel eens de killerapplicatie kunnen zijn om voice een nieuw leven in te blazen.

#5 Scribbled Diffusion

Dit is echt een heel erg leuk tooltje. Maak een kleine tekening van ieder onderwerp wat je maar kunt bedenken. En Scribbeld Diffusion maakt er een mooie door AI gegenereerde afbeelding van.

#6 AI-Bert

En heb je een prangende vraag die je graag aan een generatieve AI-toepassing wil stellen maar je weet even niet meer waar je die kunt vinden, dan is er nu een pragmatische oplossing. AI Bert. Gewoon in WhatsApp. Voeg AI Bert als vriend toe en je kunt gewoon onmiddellijk een chat met deze tool starten. Zo slim!

#7 Mediabubbel

We kennen allemaal het fenomeen van de gepercipieerde werkelijk en de echte werkelijkheid. Keer op keer toont onderzoek aan dat als we mensen vragen om een inschatting te maken van een situatie dat de echte getallen niet kloppen met de inschattingen. We over- en onderschatten vaak de situatie. Zo las ik deze week in de nieuwsbrief MediaWatch van Media Perspectives een mooi verhaal over de mediabubbel. Uit een rapport van het onderzoeksbureau Motivaction blijkt dat mediaprofessionals niet altijd een juist beeld hebben van het mediabereik van de gemiddelde Nederlander. Motivaction vroeg of de mediaprofessionals denken dat ze goed zijn in het inschatten van het mediagebruik. Ze overschatten zichzelf op dat vlak. De mediaprofessionals blijken het gebruik van de media die ze zelf ook gebruiken, te overschatten. Het bereik van media die ze zelf niet gebruiken, schatten ze juist te laag in. Op zijn minst een interessant gegeven!

#8 Een of twee letters kunnen het verschil maken.

Weer zo’n heerlijk tip van Daniel Pink in gesprek met Jonah Berger. In dit gesprek toont Jonah aan dat je mensen daadwerkelijk in beweging kunt krijgen door één of twee letter toe te voegen aan de tekst. Dat doe je door van het werkwoord een zelfstandig naamwoord te maken. Wil je helpen of ben je een helper? Ga je stemmen of ben je een stemmer? Ga je hardlopen of ben je een hardloper? Eigenlijk maak je iets onpersoonlijks persoonlijk. Kijk maar naar het verhaal van Jonah Berger.

#9 LinkedIn Analytics

Altijd al willen weten hoe je LinkedIn Analytics beter kunt begrijpen wat ze zeggen over je pagina en de content? In deze tutorial van Buffer leggen ze je alles uit in heldere en eenvoudige taal. In dit artikel gaan ze het hebben over twee verschillende LinkedIn analytics: LinkedIn analytics voor je zakelijke pagina en voor je persoonlijke pagina.

#10 Grootste websites van de wereld

Altijd wel aardig om jezelf een beeld te vormen van de 50 grootste websites van de wereld.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!