KLM maakt het verschil met oprechte aandacht

15 januari 2019, 12:00

Het is al vaak gezegd en geschreven, maar ik geloof er sterk in dat menselijke interactie en relaties een onderscheidende rol kunnen spelen bij klanttevredenheid. Technologie is ondergeschikt, faciliterend. Dat menselijke interactie en oprechte aandacht het verschil kan maken, werd nog maar weer eens duidelijk tijdens mijn retourvlucht naar Amerika afgelopen week. Ik deel deze ervaring graag.

Al sinds mijn eerste dienstverband bij Océ (later overgenomen door Canon) zo’n negen jaar geleden ben ik bovengemiddeld geïnteresseerd in klantbeleving en service. Altijd heb ik wat extra’s willen doen voor mijn klanten, omdat mijn klanten dat enorm waardeerden en het bovendien mijn eigen werk leuker maakte. Klanten waren de ‘core’ van mijn werk. Ik vond het zo’n interessant werkveld, dat ik er vanaf 2015 zelfs mijn beroep van heb kunnen maken.

Heel wat keren heb ik inmiddels bedrijven mogen helpen bij het beantwoorden van de vraag: Hoe kun je nu – op oprechte wijze – dat extra stapje zetten voor klanten, zodat zij zich (extreem) gewaardeerd voelen en blij zijn om klant bij je te zijn? En hoe geef je jouw klanten voortdurend de bevestiging dat ze (ooit) de goede keuze hebben gemaakt om te kiezen voor jou als leverancier? Met interactie en aandacht.

“Hoe kun je nu op oprechte wijze dat extra stapje zetten voor klanten?”

Alweer een aantal maanden geleden besloten we om met ons gezin tijdens de kerstvakantie een rondreis te maken door Amerika. Hoewel we ons enorm verheugden op de reis, vonden we het aanvankelijk nog wel een beetje spannend om een lange vlucht te maken met een pasgeboren dochter (9 weken oud). Je weet immers maar nooit hoe een baby een vlucht van 9 uur ervaart. Krijgt ze pijn in haar oortjes? Raakt ze in paniek door de nieuwe geluiden en ervaringen? Of krijgt ze er niets van mee?

In tegenstelling tot veel van mijn keuzes, is de aanschaf van vliegtickets voor mij puur een rationele aangelegenheid. De geboorte van onze dochter bracht daar geen verandering in. Ik heb totaal geen binding met een specifieke vliegtuigmaatschappij en het goedkoopste ticket wint, op voorwaarde dat de vlucht een rechtstreekse is. De besparing die ik dan realiseer op vliegtickets geef ik bij voorkeur uit gedurende mijn verblijf in het buitenland. Ook dit keer was onze keuze gebaseerd op prijs en KLM bleek de goedkoopste aanbieder te zijn voor een retourticket van Amsterdam naar Miami.

Baby on board

De heenreis werd uitgevoerd door de Spaanse luchtvaartmaatschappij en Skyteam-partner Air Europa. De terugreis door KLM. Wat een wereld van verschil. De heenvlucht was er zo eentje als velen, niet goed, maar ook niet slecht. Het enige dat me is bijgebleven is dat het personeel erg gebrekkig Engels sprak en onderling weinig plezier leek te hebben. De routine was merkbaar in alles, alsof het een dagelijkse busreis was tussen Rotterdam en Den Haag.

“KLM-stewardessen krijgen vrijheid in hun werkzaamheden en zijn trots”

Over de terugweg, uitgevoerd door KLM, alleen maar lof. En dat begon al direct bij binnenkomst in het vliegtuig. De stewardess bood ons vier stoelen aan met extra beenruimte en een bedje aan de muur voor onze dochter. De overige faciliteiten waren ook dik in orde. Maar nog belangrijker, bij het personeel was er zichtbaar veel werkvreugde – er werd veel gelachen, goed samengewerkt – en oprechte aandacht voor alle gasten. En die oprechte aandacht hebben wij ook ervaren.

Werkvreugde voorop

Toen we goed en wel op onze stoelen zaten, kwam er direct een stewardess naar ons toe: “Hoi, mijn naam is Ingrid, ik ben verantwoordelijk voor dit gedeelte van het vliegtuig en help jullie graag als jullie iets nodig hebt. Laten jullie het me weten als ik jullie van dienst kan zijn?” Niet veel later maakte een collega van stewardess Ingrid contact met onze zoon van vier jaar, die nog wel eens verlegen en eenkennig kan zijn. Kinderen voelen het haarfijn aan of iemand oprecht is, het lijkt een soort zesde zintuig.

Ze kwam op ooghoogte van hem zitten en zei: “Hoi, ik ben Tyrza en hoe heet jij?” Direct vertelde hij zijn naam. “Heb je een leuke vakantie gehad en waar ben je allemaal naartoe geweest?” Vol enthousiasme begon hij te vertellen over zijn reis. “Ik heb voor jou een cadeautje namens KLM voor tijdens de vlucht, zou je dat leuk vinden?” Niet veel later kwam ze terug met een pakketje spelletjes, waaronder kleurpotloden, een button en het kaartspel memory.

“Was het toeval of doet KLM het altijd zo goed als het gaat om oprechte aandacht en interesse?”

Later op de vlucht speelde ze zelfs nog een potje memory met hem en kreeg hij een extra toetje van haar. En, ze wist zijn naam nog. Telkens als ze bij hem kwam kijken sprak ze hem aan bij zijn voornaam, ook weer voor het ontbijt: “Seph, zal ik een ontbijtje voor je serveren?” Je kunt je voorstellen dat voor hem de terugreis niet meer stuk kon. Zeker niet toen hij ook – bij hoge uitzondering – mocht slapen bij ons voeteneinde op de grond, waar op provisorische wijze een bedje werd gecreëerd. Omdat de veiligheid in een vliegtuig voorop staat, werd er boven zijn hoofd nog een extra babybedje opgehangen zodat hij goed beschermd lag bij eventuele turbulentie.

Gedurende de reis kwamen de stewardessen gemiddeld elk uur langs om te vragen of ze nog wat voor ons konden betekenen. “Willen jullie nog een colaatje? Ligt jullie dochter lekker te slapen? Is het niet te koud voor haar?” Wij waren geen uitzondering, om ons heen stelden de stewardessen ook geïnteresseerde vragen aan andere passagiers. Onze dochter heeft overigens weinig van de reis meegekregen, zij lag nagenoeg de gehele reis te slapen in het bedje aan de muur. Voor zowel haar als voor ons erg plezierig.

Hart van de klant veroveren door empowerment

Was het toeval of doet KLM het altijd zo goed als het gaat om oprechte aandacht en interesse? Het lijkt zo logisch, toch ervaar ik het zelden tijdens mijn vluchten. En het enthousiasme van medewerkers onderling vond ik erg plezierig om te aanschouwen. KLM-stewardessen krijgen vrijheid in hun werkzaamheden en zijn trots, wat zichtbaar leidt tot werkplezier (onderling) en juist dat plezier straalt op een positieve wijze af op reizigers. Het was niet de extra beenruimte of het bedje aan de muur dat het verschil maakte, het waren de medewerkers.

Olaf Ouwerkerk
Interim Professional in Marketing en Customer Experience bij CX Circle

Rasoptimist, Rotterdammer en enthousiast (B2B & B2C) marketeer. Als interim professional ondersteun ik profit en non-profit organisaties op het gebied van marketing, customer experience, klantgerichtheid & klantcommunicatie. Naast mijn interim werkzaamheden ben ik bestuurslid bij het Platform Innovatie in Marketing en oprichter van het customer experience platform CX Circle.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Sadaf Samsami

    Mensen die mij een beetje kennen weten dat reizen mijn grootste passie is. Na een nare vlucht twee jaar geleden kreeg ik last van enorme vliegangst. Nu had ik vorig jaar voor mijzelf besloten dat hier een einde aan moest komen en begon ik, samen met mijn vriend korte vluchten te maken. Eerst naar Dublin, Spanje en vervolgens naar Milaan. Mijn vliegangst bleef en sterker nog, het werd alleen maar erger. In november vlogen mijn vriend en ik met KLM naar Curacao. Een vlucht van maar liefst 10 uur lang met veel turbulentie. Ik begon te huilen en te hyperventileren. Nog nooit ben ik zo goed en zo fijn geholpen door stewardessen als de stewardessen van KLM. Ze heeft mij zelfs trucjes geleerd om met mijn vliegangst om te gaan en het werkt echt! Fijn dat jij je verhaal deelt en dit zo mooi beschrijft. Vaak laten mensen alleen hun verhaal achter wanneer deze negatief is. Niets meer dan lof voor KLM!


    16 januari 2019 om 08:06
    Carool

    Dank je wel, Olaf, voor het schrijven van wat je inderdaad heel goed hebt gezien bij ons aan boord. Al 23 jaar werk ik met mijn blauwe


    16 januari 2019 om 20:40
    Karim el Gamal

    Helemaal mee eens Olaf. Dat extra stukje oprechte aandacht voor de klant maakt een enorm verschil. Of het in een vliegtuig is, in een restaurant of bij je medisch specialist, dat maakt niet uit. Jouw beleving wordt gevormd door de mensen met wie je te maken hebt. “Companies don’t make things happen, people do”


    17 januari 2019 om 11:34
    Danielle

    Hallo Olaf,

    Ik woon al 25 jaar in Spanje en het verschil tussen KLM en Spaanse luchtvaartmaatschappijen is ten eerste het salaris, veel minder als bij KLM. Motivatie van het personeel bestaat niet in de meeste Spaanse bedrijven en de contracten zijn alleen maar voor een bepaalde tijd. Uitbuiterij! Daar door zijn de medewerkers absoluuut niet gemotiveerd.

    En geloof mij: Companies can make it happen: treat your staff right and they will be the best employees!


    19 januari 2019 om 18:50
    Susanne

    Hallo Olaf, wat leuk om te lezen dat je zo’n positieve ervaring had bij KLM! Ook ik vlieg vaak met hen, zelfs als het ticket iets duurder is dan bij de concurrent. Vaak omdat de verbinding rechtstreeks is maar zeker ook vanwege de persoonlijke service. Ik vind het duidelijk merkbaar dat er met veel plezier wordt gewerkt en dat KLM goed voor haar personeelsleden zorgt. Dit in tegenstelling tot andere maatschappijen, met name de prijsvechters en de maatschappijen uit het Midden-Oosten. In zoverre ben ik het dus ook met Daniëlle eens; als een bedrijf goed voor haar mensen zorgt, willen de werknemers graag bij hen werken en dat merk je uiteindelijk als klant! Kortom, ik vind het bij een verschil van een paar tientjes vaak echt de moeite om toch voor KLM te kiezen!


    31 januari 2019 om 11:39
    San

    Beste Olaf,

    Bedankt dat je deze mooie ervaring wilde delen en alle anderen ook bedankt voor jullie lieve reacties.

    Ik vlieg 20 jaar met veel plezier voor de KLM.

    Wij weten zelden in welke hoedanigheid onze passagiers aan boord komen.

    Ons gezamenlijk doel is daarom ook altijd ieder van hun een fijne vluchtbeleving te geven en met een tevreden gevoel van boord te laten gaan.

    Waarna wij voldaan de vlucht kunnen afsluiten.

    De dankbaarheid van jou en van vele van onze passagiers doet ons enorm veel deugd.


    17 februari 2019 om 09:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!