KLM: Interactive Company of the Year bij Dutch Interactive Awards

11 mei 2012, 04:30

Gisteravond vond voor de derde keer de uitreiking plaats van de Dutch Interactive Awards, een initiatief van Emerce en Platform Internet Bureaus Nederland (PIBN). Nieuw was de uitreiking van de award voor Interactive Company of the Year, waarin KLM bol.com en Albert Heijn versloeg. Een overzicht van alle winnaars.

Categorie: E-Commerce

Winnaar: Pathé Thuis (Supersteil)

Toelichting Jury E-Commerce:

De jury is gecharmeerd van meerdere aspecten van deze casus. Allereerst is het mooi om te zien hoe een ruim honderd jaar oud bedrijf zich transformeert tot een nieuw bedrijf. De time to market van zes maanden voor Pathé Thuis is indrukwekkend en het is knap dat ze voor eind 2012 alle mogelijke devices willen ondersteunen. De optelsom van projectrealisatie, design en de eerste resultaten op de markt is doorslaggevend bij de beslissing om de Award toe te kennen.

Categorie: Online Services

Winnaar: Mainflow (Enrise)

Toelichting Jury Online Services:

Mainflow is heel knap opgezet. Woningcorporaties en vastgoedbeheerders hebben te kampen met een bijna stilstaande markt en zijn gebaat bij iedere structurele kostenverlaging. Het praktisch nut van Mainflow is daarom zonneklaar en, vanwege de modulaire opzet, breed inzetbaar in een markt die veel legacy (oude systemen) kent.

Categorie: Lead Generation

Winnaar: Vodafone (We Are Blossom)

Toelichting Jury Lead Generation:

Het verschil met de andere inzendingen was duidelijk, waardoor de jury betrekkelijk weinig moeite had om tot een oordeel te komen. De onderscheidende finesse zit in de overall professionaliteit van het managen van de sales-funnel en het constant en doorlopend optimaliseren van alle losse onderdelen van het leadgeneratieproces. Dat varieert van AB-testen van tekstuele en grafische uitingen en het terug managen van de bevindingen. Dat geldt ook voor het zicht op de investeringen en resultaten die het team heeft. Kort samengevat: lead generatie is echt werken. En dat doen ze. Anderen zijn, hoewel soms origineel in het concept, nog lang niet in de fase waarin Vodafone zit.

Categorie: Corporate

Winnaar: Shell (MobGen)

Toelichting Jury Corporate:

Voor Shell corporate is gebruik gemaakt van een vernieuwend concept. Via verschillende iPad-apps worden de doelgroepen op maat bediend. De bouw is gedegen en zit slim in elkaar, gebruikmakend van caching voor informatie on the road en de backend library. Het is origineel gedaan, de toepassing cutting edge. De jury is enthousiast over de gepersonaliseerde content en het under the hood zeer gericht pushen van informatie.

Categorie: Recruitment

Winnaar: Bol.com (Netwerven)

Toelichting Jury Recruitment:

No nonsense, zeer gericht op resultaat en daardoor onderscheidend. Resultaat is ook sterk verbeterd. Passend bij Bol, een functionele effectieve site die in zijn eenvoud precies doet wat hij moet doen. De hoge kennis van e-commerce is toegepast op recruitment. Passend bij het DNA van het bedrijf, en daardoor ook door aanpak al selecterend.

Categorie: Campagne

Winnaar: Axe heaven on earth (Media Republic)

Toelichting Jury Campagne:

Mooi gemaakte campagne, ‘spot on’ met de intrinsieke behoeften van de doelgroep. Ondanks enige gelijkenis met BigBrother-huis is het basisidee met de engelen onderscheidend. Goede doorvertaling naar off- en online. Gewaagd door te experimenteren met eigentijdse mediakanalen. Een goed geïntegreerde campagne die door crossmediale aanpak veel complexiteit in de productie geeft. Desondanks is het excellent uitgevoerd met eveneens een excellent commercieel resultaat. Het bureau en de adverteerder hebben hier hun nek uitgestoken, dat verdient respect. En een prijs.

Categorie: Brand

Winnaar: Jumbo Supermarkten (Mirabeau)

Toelichting Jury Brand:

Een merk versterkende site die zich onderscheidt van bestaande websites in de supermarktbranche. Het gedegen onderzoek, gebruik van persona’s en het gebruik van de merkpyramide heeft zijn uitwerking gehad. Het resultaat: een slimme, doordachte, laagdrempelige en geloofwaardige site waar de klant centraal staat.

Het vrij traditionele Jumbo-design is hier functioneel ingezet. Net als in de winkel bewijst Jumbo dat ze ook online 100% tevredenheid nastreven.

Categorie: Communities

Winnaar: Schooltas-ThiemeMeulenhoff (Fabrique)

Toelichting Jury Communities:

Een innovatief concept dat niet alleen de oude en de nieuwe wereld met elkaar verbindt, maar ook kan zorgen voor een kantelpunt binnen het onderwijs. Door de pilotfase waarin het concept zich nu bevindt, is het nog wel moeilijk om toegevoegde waarde van de community op waarde te kunnen schatten. Desondanks is de potentie van het community-element binnen Schooltas groot. Het open karakter van het concept biedt daarnaast veel kansen voor de toekomst. Een win-win voor alle betrokkenen. Dit ‘evolutionaire disruptieve’ platform getuigt van visie en durf en verdient een prijs.

Categorie: Interactive Company of the Year

Winnaar: KLM

Toelichting Jury:

KLM gebruikt interactive niet louter als een gimmick, als een marketingtool – maar het is een integraal onderdeel van hun bedrijfsvoering geworden. Steeds on the edge met nieuwe mogelijkheden weten ze prospects en klanten aan zich te binden. Ze hebben geweldige dingen laten zien op social en engagement gerichte campagnes, zoals KLM Live Reply en Tile & Inspire. Ze zijn niet bang voor een experiment, plaatsen de lat voor zichzelf en de concurrentie hoog. Zo is KLM niet alleen een interactief merk, maar een interactief bedrijf geworden. Daarom stonden ze bij de jury op nummer 1.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!