Klaas Weima (Energize): “Sterke merken praten liever mét dan tegen mensen”

4 februari 2013, 10:29

Bereik kun je kopen maar aandacht moet je als sterk merk verdienen, vindt specialist in interactieve merkcommunicatie Klaas Weima. Hij spreekt in deze aflevering van Top Names met Fast Moving Targets over merken van vandaag, die hun aandacht verdienen met goede content, interactie en talkability.

“Sterke merken praten liever mét dan tegen mensen”

Om de 11 seconden staan we bloot aan een commerciële prikkel. Niet raar dat de aandacht voor merken schaars is geworden. Hoe je in deze tijd nog je doelgroep bereikt? De verkeerde vraag, vindt Weima. “Het is geen kwestie meer van bereik, Facebook-likes kun je per 1.000 kopen. De vraag is nu: hoe ráák je je doelgroep, en hoe breng je ze in beweging?”

Een sterk merk begint met goede content op socialemediakanalen. Creatieve verhalen, unieke verhalen, realtime verhalen, verhalen die gemakkelijk deelbaar zijn. Dat zorgt ervoor dat een merk leuk gevonden wordt, stelt Weima: “Mensen gaan dan over je merk praten, en mét je merk praten. Praat je als merk terug, dán raak je je doelgroep.”

“Talkability is de nieuwe norm voor effectieve communicatie”

Goede content en interactie genereren dan talkability, de mate waarin er over je merk gesproken over. Talkability is de nieuwe maatstaf voor effectieve communicatie, die het GRP vervangt. Hoe je het meet? Met aantallen tweets, Facebook-berichten, shares, het verkeer naar de website en vermeldingen op blogs.

De iPad-app bij zijn boek Verdiende aandacht is een goed voorbeeld van het genereren van talkability. Doordat de app een sociale laag aan het boek toevoegt. Lezers stellen hun vragen bijvoorbeeld direct aan @KlaasWeima zelf, of aan de mensen die hij voor het schrijven van het boek interviewde. En de soundclips, youtube-video’s, wikipediaverwijzingen en interviewfragmenten die de app rijk is deel je automatisch via tweets met de hashtag ‘#verdiendeaandacht’. Dat genereert een constante dialoog rondom het boek. Weima is er nog steeds dagelijks druk mee. En dat vindt hij erg leuk: “Het is echt een sociaal boek, een belevingsboek.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!