Kinderen kunnen nauwelijks met ouders praten over slechte ervaringen op internet

Kinderen kunnen nauwelijks met ouders praten over slechte ervaringen op internet

De kloof tussen ouders en de internetgeneratie is enorm. Dat zegt Stichting De Kinderconsument. De in 2001 opgerichte stichting behartigt de belangen van kinderen op het internet en geeft voorlichting aan ouders en docenten.

Ook internetsocioloog dr. Albert Benschop van de Universiteit van Amsterdam geeft aan dat de meeste ouders totaal geen greep hebben op wat hun kinderen allemaal tegenkomen op internet. In Nederland is relatief weinig onderzoek gedaan naar de ervaring van jongeren op het internet. Wel werd recentelijk een steekproef onder 1.100 jongeren gepubliceerd waaruit blijkt dat een van de vijf chatters soms te maken heeft met pesten en schelden in een chatbox. Ook is gebleken dat een op de tien chatters te maken heeft met seksuele toespelingen. Een steekproef onder 1.300 jongeren van 10 tot 13 jaar van De Kinderconsument wees zelfs uit dat tussen de 18 en 44 procent last heeft van scheldpartijen en seksuele intimidatie. Volgens Benschop is het belangrijk dat ouders veel met hun kinderen praten over hun online ervaringen. Verder blijken vooral meisjes complexe situaties te ervaren op het net.

Bron:
Algemeen Dagblad, 29-juli 2003, p. 29, 1 p.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.