Keuzemogelijkheden en gemak zijn doorslaggevend bij online-aankopen

Keuzemogelijkheden en gemak zijn doorslaggevend bij online-aankopen
, Reddion
@alexstil

Consumenten die online aankopen doen, baseren hun keuze voor het internet als distributiekanaal op basis van productinformatie die keuzemogelijkheden biedt en winkelgemak. Dit blijkt uit onderzoek van G. Odekerken-Schroder van de Universiteit Maastricht en M. Wetzels van de TH Eindhoven. Zij onderzochten welke factoren het belangrijkst zijn voor de Europese consument bij het kiezen voor online-aankopen.

Het ontbreken van voldoende productinformatie, is dan ook een belangrijke reden voor de consument om in traditionele winkels te kopen. Vermoedelijk heeft deze factor te maken met het feit dat de kwaliteit van een product via het internet moeilijker te controleren is. Behalve informatie over een product en de prijs moeten e-commerce-ondernemers ook foto’s bieden waarop het product van diverse kanten kan worden bekeken en referenties van tevreden gebruikers. Het belangrijkste element dat bij de factor gemak de doorslag geeft, is orderfulfillment en niet betalingsgemak. Reden hiervoor kan zijn dat consumenten veilig en snel betalen als basisvoorziening zien die altijd in orde moet zijn.

Bron: European Management Journal nr. 6 en eye.nl


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.