John Moravec & Claire Boonstra: “Ouders houden het huidige onderwijssysteem in stand”

John Moravec & Claire Boonstra: “Ouders houden het huidige onderwijssysteem in stand”

Het onderwijs van nu heeft al decennialang niets meer met de arbeidsmarkt te maken, vinden John Moravec  en Claire Boonstra. Om aansluiting te vinden in de maatschappij moeten kinderen hun eigen onderwijs vormgeven, vertellen ze Erwin Blom en Roeland Stekelenburg in een speciale Top Names On Stage ter gelegenheid van de lancering van het boek The Serendipity Machine over het Utrechtse Seats2Meet.

Kinderen worden gedwongen te leren wat getoetst kan worden

In sleur en haast denkt niemand na over de anatomie van de banen van vandaag, laat staan hoe ze er over 20 jaar uit zien. Erger nog, in onze zucht naar veiligheid en controle hebben we het onderwijs volgepropt met normen, waardoor kinderen enkel kennis moeten leren die getoetst kan worden. En kinderen die niet aan die normen voldoen, die zich niet het juiste type kennis eigen kunnen maken, zijn een probleem”, vertelt Boonstra.

Ouders zijn niet kritisch en houden zo het huidige onderwijssysteem in stand

In tegenstelling tot wat je zou denken zijn het niet alleen de scholen die kinderen normen opleggen, maar ook hun ouders. Moravec: “Ouders zien school als een dagopvang, een partij die de zorg over hun kind overdag overneemt zodat ze onbezorgd kunnen werken. Even niet na hoeven te denken over hun kinderen.”
Door die onkritische houding blijven de onderwijsnormen hetzelfde. Met als gevolg dat kinderen tijdens hun dagopvang klaargestoomd worden voor de banen van 20 jaar geleden.

Ligt talent in wiskunde of in ondernemerschap?

Waar ligt het pad naar een onderwijs dat wél aansluit bij de huidige maatschappij? John vertelt dat we eerst wakker moeten worden: “Ouders, schoolbesturen en kinderen moeten kritischer naar onderwijs kijken. Zich afvragen waarom kinderen überhaupt naar school gaan, waarom daar een curriculum gevolgd wordt, wat talent is, wat briljantie is. Is dat een 9 voor wiskunde of geschiedenis? Of ligt briljantie ook in soft skills als leiderschap, ondernemerschap en de mogelijkheid om jezelf uit te drukken?”

Vervolgens moeten we over onze gedachten en ideeën praten. Met elkaar, onze vrienden, onze buren én onze burgermeester.

En van praten gaan we naar uitproberen. Zo werken we aan een systeem dat kinderen niet in de weg zit, maar hen faciliteert in de co-creatie van hun eigen onderwijs. Want kinderen leren niet wat ze móeten leren, ze leren wat ze wíllen leren. En dat is goed, want dat zorgt ervoor dat hun kennis persoonlijke kennis wordt. Persoonlijke kennis maakt kinderen uniek, en dát is hoe ze in de toekomst een baan krijgen.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.