Jean-Paul Schaddé (FloraHolland): “Social media moet komen van mensen die dat echt leuk vinden”
Hij zit op zo’n beetje alle socialmediakanalen, soms zelfs met ‘bloemenbaard’. JeanPaul Schaddé is marketingconsultant bij bloemenveiling FloraHolland. “Ik ben enorm online.”
Marketing anno 2015 is volgens Schaddé 24 uur per dag klaarstaan. “Soms kan ik uitslapen, maar dan werk ik s ’avonds langer door.” Toch vond de marketeer dat zijn Twitter-statistieken tegenvallen. “Maar één op de zes mensen zien mijn berichten. Ik hou van de interactie op social media.”
Bij een grote organisatie als Flora Holland is social media soms lastig te managen. “Maar er verschijnen steeds vaker ook online mooie dingen”, zegt Schaddé. “Misschien moet het niet komen van een communicatie-afdeling, maar van die mensen in het bedrijf die het echt leuk vinden.”
In marketing draait het volgens Schaddé om aandacht die je wel wilt hebben, bijvoorbeeld door leuke gadgets te sturen. “Vooral met koude acquisitie is dat een opgave, het kan ook vervelend worden.”
Loyaliteit
Hij studeerde ooit af bij Adformatie en deed onderzoek naar de relatie tussen adverteerders en reclamebureaus. “Het ging over hoe loyaliteit tussen die twee voor beter werk zorgt”, zegt Schaddé. “De laatste campagne van Suit Supply is zo enorm goed geworden.”
Schaddé denkt ook dat bloemen nog voldoende hip zijn. “Bloemen en planten roepen emotie op. Voor de jeugd moet het wel makkelijker worden om ze aan te schaffen. Dat je bijvoorbeeld niet twintig stelen hoeft af te snijden.”
Kwaliteit blijft daarbij de beste verkoopstrategie voor bloementelers. “De marketingstrategie moet ook passen bij een bedrijf. Als het nodig is gebruik ik desnoods een fax.”