IT en CEO communiceren niet

16 december 2004, 05:45

Computable publiceert de conclusies van een 2-tal onderzoeken aangaande de positie van it-afdelingen in een onderneming. Zowel Synstar als BMC Software hebben vrijwel gelijktijdig onderzoek uitgevoerd. En daar rollen voor menig marketeer en it-er herkenbare conclusies uit.

79 procent van de Europese it-managers zegt dat hun it-strategie niet in lijn is met het algemene bedrijfsbeleid. 78 procent stelt dat hun mening niet op het hoogste niveau in de organisatie wordt gehoord. 23 procent stelt dat zij niet betrokken zijn bij de strategische besluitvorming van het bedrijf.

Gebrek aan communicatie lijkt het probleem te zijn; 33 procent van de managers in de Benelux vindt dat bedrijfsdoelstellingen snel genoeg worden gecommuniceerd zodat de it-afdeling daar effectief op kan inspelen. 17 procent van de it-verantwoordelijken in de Benelux is van mening dat communicatie totaal ontbreekt of beperkt blijft tot informele, mondelinge informatie.

En de CEO is onvoldoende bereikbaar; 30 procent is van mening dat zij te weinig contact hebben met de ceo om te kunnen begrijpen wat er van hen wordt verwacht en 100 procent geeft te kennen dat ze per week zo’n twee uur langer met de ceo zouden willen spreken. 28 procent van de in de Benelux ge?nqu?teerden bedrijven kent verliezen van 50.000 tot maar liefst 10 miljoen euro als direct gevolg van it-problemen.

Nu is communicatie vaak een probleem van twee partijen, helaas ontbreekt naar mijn mening elke zelfkritiek in dit onderzoek. Dat geeft toch te denken.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!