Inzichten over een evenement verschaffen? Monitor het sociale web!

Een social media-analyse van Pinkpop 2012

Inzichten over een evenement verschaffen? Monitor het sociale web!

Vorig weekend vond de 43e editie van Pinkpop plaats. In de afgelopen 43 jaar is Pinkpop natuurlijk erg veranderd. Thuisblijvers kunnen al jaren een beetje van de sfeer proeven via radio en televisie-uitzendingen. De laatste jaren zijn daar uitzendingen via internet en gebruik van sociale media bij gekomen, die rondom evenementen zoals Pinkpop enorm actief gebruikt worden. Hierdoor is het erg goed mogelijk geworden om deze data te analyseren.

Afgelopen week plaatsten wij op het Coosto-blog een korte analyse van de berichtgeving rondom Pinkpop. Voor Marketingfacts zijn we een stap verder gegaan in onze analyse en hebben de berichtgeving verder onderzocht.

Rond het Pinkpop-weekend werden ruim 70.000 berichten verstuurd via social media met daarin het woord Pinkpop of de hashtag #PP12. De grote meerderheid van deze berichten zijn positief. In de meeste berichten wordt een mening gegeven over een bepaalde band. De trending topics, gerelateerd aan Pinkpop, bevestigen dat:

Absolute aantallen

Voor deze analyse hebben we alleen de berichten bekeken die het woord Pinkpop of de hashtag #PP12 bevatten. Het totaal aantal berichten wat op één of andere manier met Pinkpop te maken heeft is heel wat meer. Om een beeld te geven: zoeken op Bruce of Springsteen of Boss zonder daarbij te kijken naar het woord Pinkpop of de hashtag PP12 gedurende de drie dagen van Pinkpop levert het dubbele aantal berichten op. Als we die berichten bekijken heeft het overgrote deel daarvan wel degelijk relatie met Pinkpop. We kunnen daaruit concluderen dat het werkelijke aantal berichten wat over Pinkpop gaat ver boven de 70.000 zal liggen en misschien het dubbele zal zijn. Dit is verder te verfijnen door woord en woordcombinaties die met Pinkpop te maken hebben toe te voegen aan de zoekopdracht.

Interessanter dan de absolute aantallen is het vergelijken van het sentiment van de berichtgeving tussen de verschillende bands. Hiervoor hebben we (Pinkpop of PP12) wel weer toegevoegd aan onze zoekopdracht. Dit voorkomt dat de zoekopdracht vervuilt raakt met resultaten die niets met Pinkpop te maken hebben. Een goed voorbeeld is de band Moss. Wanneer je alleen zoekt op het woord Moss vind je ook berichten over actrice Kate Moss. Ook interessant, maar daarin zijn we nu even niet geïnteresseerd.

De enorme hoeveelheid informatie die online over een band wordt gedeeld is interessant om te analyseren. Het publiek is vaak enthousiast op een festival, terwijl recensies vaak de mening zijn van een eenling. De organisatie van een festival en de betreffende bands zijn dus gebaat bij monitoring via social media, om zo een eerlijke mening van de bezoeker te krijgen. We geven een globaal overzicht:

Als we deze lijst bekijken springt Bruce Springsteen hier natuurlijk uit. Afsluiter van de maandag en voor velen het hoogtepunt voor het festival. De grote hoeveelheid berichten en het positieve sentiment mag geen verrassing zijn, het is interessant om te kijken waar de berichtgeving rondom Bruce Springsteen zoal over ging.

Bruce Springsteen

In de trending topics rondom Bruce Springsteen zien we de woorden Ned 3 en TV naar boven komen, wat erop duidt dat er veel berichten geplaatst zijn door de thuisblijvers die achter de televisie zaten. Om te weten wat zij verder van het optreden vonden hebben we onze zoekopdracht verfijnd met deze woorden en hiervan opnieuw de trending topics bepaald, ditmaal weergegeven in een lijst.

Op nummer 4 vinden we de term “nummers van springsteen”, op 9 “bruce springsteen management” en op 10 “nummers toestemming”. Het management van Bruce Springsteen wilde aanvankelijk geen toestemming geven voor het uitzenden van het optreden. Volop reden voor discussie op Twitter. Uiteindelijk heeft de publieke omroep toch toestemming gekregen om vier nummers uit te zenden, een bericht dat massaal werd verspreid.

Andere opvallende termen in de deze lijst zijn de woorden “vuurwerk” en “geluid”. Dit had te maken met het feit dat tijdens de TV uitzending van het optreden van Springsteen het afsluitende vuurwerk van Pinkpop te horen was.

Het ‘gedoe’ over de uitzendrechten en de storing tijdens de televisie-uitzending toen de nummers uiteindelijk toch werden uitgezonden hebben voor veel extra berichtgeving gezorgd, waardoor het aantal berichten rondom Bruce Springsteen flink groter is geworden.

Van Moss tot the Boss

Een andere opvallende band in deze lijst is Moss op nummer 10. Zou dat komen doordat zij het festival op zaterdag mochten openen? In de berichtgeving over de start van het festival werd Moss vaak genoemd, tegelijk met de opmerking dat Bruce Springsteen de afsluiter was. Om te kijken hoe groot dit effect was t.o.v. het totaal aantal berichten hebben we specifiek ingezoomd op nieuwssites en blogs. Het blijkt dan te gaan om 62 berichten voor Moss en 122 berichten voor the Boss. Kleine aantallen ten opzichte van het totaal zoals we dat hierboven beschreven hebben. Kortom, de artikelen op nieuwssites en blogs zijn slechts een klein deel van de totale berichtgeving. Het bereik van de artikelen op deze nieuwssites is overigens wel groot.

Zo kunnen we door onze zoekopdrachten verder te verfijnen voor elk van de bands een uitgebreidere analyse maken. Zo zien we dat in relatie tot het optreden van Gers Pardoel vaak positief werd gesproken over The Opposites.

Zou de publieke omroep zich anders gedragen volgend jaar, nu ze weten dat zo vaak over de uitzending van Bruce Springsteen is gesproken? Zou Gers Pardoel met deze informatie besluiten om The Opposites de volgende keer weer uit te nodigen? En had Jan Smeets verwacht dat deze artiesten het meest in de smaak zouden vallen?

Nieuwe inzichten

Tot slot geven we graag mee dat er maar weinig fantasie voor nodig is om de analyse van Pinkpop te vervangen door die van een voetbalwedstrijd en de namen van de bands te vervangen door de spelers van het Nederlands Elftal. Of gebruik deze methodiek om te kijken naar je eigen product of merk. Eén ding is zeker, door diep te duiken in het sociale web verschaf je altijd weer nieuwe inzichten.


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Leuke analyse! Vooral voor partijen die inzicht willen verkrijgen in wat er allemaal op #PP12 gebeurde. Toch denk ik dat je nog beter de kracht van het sociale web kunt benutten: door verder te gaan dan aantallen en geaggregeerde sentimenten en door voor specifieke topics ook de berichten zelf in te duiken, kun je naast het WAT ook leren over het WAAROM bepaalde topics vaak terugkomen, over welke behoeften en motivaties er achter de posts schuilgaan. Ik denk dat dat voor organisatoren en adverteerders van een festival, voetbalwedstrijd of welk willekeurig topic dan ook nog interessanter kan/moet zijn!

    geplaatst op
  • Arno, dank voor je reactie!

    Ik ben het met je eens dat het "waarom" erg relevant is. Voor bovenstaande analyse hebben we daarom gekeken naar de berichten rondom de trending topics "vuurwerk" en "geluid". Zo konden we zien wat er aan de hand was. Inderdaad het "waarom" dus.

    Het is bij dit soort analyses altijd interessant om de berichten, of een klein deel daarvan, zelf door te scannen. Voor kleine aantallen is dit eenvoudig. Voor grote aantallen werkt dit goed door de trending topics te bekijken, daar verder op in te zoomen en vervolgens die berichten weer te bekijken.

    En om er één bericht uit te pikken over het vuurwerk: @LeoBlokhuis twitterde op maandagavond: "Op 9 juni een uur hoogtepunten ?#pp12? op Ned3. Ik zorg ervoor dat daar Spirits in The Night zónder vuurwerk in komt" - https://twitter.com/LeoBlokhuis/status/207219665213198336

    Gelukkig maar!

    geplaatst op
  • Beste Thierry en Rens,

    Dank jullie voor de leuke analyse! Evenementen zijn bij uitstek geschikt om via sociale media te evalueren. Het zit in de menselijke aard om de mooie ervaringen die je daar beleeft te willen delen met je achterban. Wij hebben schitterende evenementen als de Nijmeegse Vierdaagsefeesten, EO Jongerendag, Vrienden van Amstel, The Passion, Rock in Rio en ANWB Live via social media geëvalueerd.

    Je zou nog onderscheid kunnen maken in de berichtgeving vooraf, tijdens en na het evenement. Vaak valt dan op dat publiekstrekkers vooraf niet per se overeenkomen met de optredens die blijvende herinneringen hebben nagelaten. En organisatoren doen er goed aan al vooraf te starten met de evaluatie. Dan kan er nog bijgestuurd worden!

    En met betrekking tot die inzichten, iets waar wij bij Blauw ons meer op richten, ook goed om te bedenken dat bepaalde zaken ook niet besproken worden. Voor veel sponsoren en organisatoren zijn bepaalde onderwerpen heel relevant (welke sponsoring heeft men gezien, hoe waren de logistieke voorzieningen?). Allemaal onderwerpen waar mensen van nature niet veel over praten in social media tenzij het mis is (dissatisfiers) of echt een indruk heeft nagelaten.

    Voor de geïnteresseerde lezer: een presentatie op de vakbeurs Festivak ging daar ook over: http://slidesha.re/festivak

    Gaan jullie met het EK een soortgelijke analyse doen?

    Groeten Ivo

    geplaatst op
  • Ivo, dank voor je reactie en waardevolle aanvullingen. Ik kan het er alleen maar mee eens zijn.

    Onderscheid maken tussen berichtgeving vooraf, tijdens en achteraf is zeker goed om te bij te kunnen sturen. In dat kader is het ook nuttig om te kijken naar eerdere (vergelijkbare) evenementen of campagnes. Daar kun je waardevolle info uit halen die je als organisatie goed kunt gebruiken. Wij hebben nu gekeken naar Pinkpop 2012, het is voor de organisatie ook interessant om een vergelijk te maken met voorgaande edities of de berichtgeving rondom Lowlands.

    Het mooie is dat de data beschikbaar is, dus als analist heb je de mogelijkheid om een evenement vanuit alle mogelijke invalshoeken te onderzoeken. Dit is tegelijkertijd ook een valkuil, juist omdat er zo veel te vinden is.

    De start van een goede analyse is daarom een duidelijke vraagstelling: Wat wil je onderzoeken? Dat kunnen de bands zijn, maar natuurlijk ook de rijen bij de bar of de wachttijd bij het toilet. Het feit dat we deze laatste twee niet terugzagen in onze Trending Topics is voor de organisatie van Pinkpop een goed teken.

    Wat het EK betreft, ik weet dat een aantal klanten van Coosto het EK uitgebreid zal gaan analyseren. Dus daar gaan we vast nog meer over horen!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.