Interview-NSS lanceert Digitale Media Monitor
Om de ontwikkelingen op gebied van digitale TV en convergentie van media onder consumenten te volgen is Interview-NSS een nieuw onderzoeksprogramma gestart: de Digitale Media Monitor.
De Digitale Media Monitor meet op systematische wijze de penetratie en het gebruik van breedband, bellen via internet (VOIP) en digitale radio en TV. Het onderzoek geeft inzicht in welke segmenten het meest geneigd zijn over te stappen naar ? totaalaanbieder (triple play) en hun voorkeuren voor aanbieders.
Onderdeel van het onderzoeksprogramma is een panel van digitale TV gebruikers waarin gebruikservaringen en kijkgedrag wordt ge?lueerd. Om de doelgroep potentials in kaart te brengen, worden mensen die digitale TV overwegen ondervraagd over de bekendheid en voorkeur van verschillende aanbieders en proposities. Diverse aanbieders (o.a. UPC, Versatel) hebben aangekondigd in 2005 met een nieuw digitaal TV aanbod op de markt te komen waardoor consumenten meer keuze krijgen waar ze deze dienst willen afnemen.
Uit recent onderzoek van Interview-NSS blijkt dat 14% van de bevolking momenteel beschikt over digitale TV in hun huishouden. UPC, Canaldigitaal en Essent zijn de grootste aanbieders van digitale TV. Bijna 1 op de 5 niet-gebruikers is van plan om binnen 6 maanden een abonnement op digitale TV aan te schaffen.
De aanschafintentie voor digitale TV is momenteel niet erg hoog: 18% is (zeker) van plan over te stappen, 60% is dit (zeker) niet van plan en bijna een kwart twijfelt. Met name de groep twijfelaars is interessant voor aanbieders van digitale TV. Door inzicht in de kennis en houding van deze groep over digitale TV helpt Interview-NSS aanbieders hun communicatie en proposities op de doelgroep af te stemmen en hun conversie te verhogen.
Bron: