Internetten met mobieltje weinig populair

24 maart 2004, 10:51

Internetten met de mobiele telefoon is weinig populair. Het aandeel van dataverkeer in de totale omzet is relatief klein, ondanks inspanningen van onder meer KPN en Vodafone om mobieltjes met internetdiensten te slijten.

Dat blijkt uit omzetcijfers over de markt voor mobiele telefonie van Telecom.paper. De omzet met datadiensten bij KPN kwam het afgelopen jaar uit op 192 miljoen euro (135 miljoen in 2002), waarvan het grootste deel bestond uit sms-berichten. De totale omzet in mobiele telefonie bij KPN bedroeg 2,3 miljard euro.

KPN zette het afgelopen jaar met veel bombarie bijna 900.000 i-mode toestellen in de markt, telefoons met internetdiensten. ‘Die toestellen zijn veel weggegeven’, aldus directeur E. Achterberg van Telecom.paper. ‘Consumenten weten nog niet hoe ze die diensten moeten gebruiken. Internetten met de mobiele telefoon is niet van de grond gekomen. Het loopt geen storm. Maar ik verwacht daar in de toekomst meer van.’

Ook concurrent Vodafone was het afgelopen jaar flink in de weer met internetdiensten voor het mobieltje. Bij die onderneming bleef de omzet uit datadiensten in Nederland steken op 165 miljoen euro (was 120 miljoen), waarvan het overgrote deel voor sms.

De totale markt voor mobiele telefonie was vorig jaar goed voor 5,4 miljard euro. Dat is een stijging van liefst 14 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Steeds meer Nederlanders kregen een mobieltje. Eind vorig jaar waren er 13,1 miljoen mensen met een mobiele telefoon tegen 11,8 miljoen een jaar eerder. De grote winnaar van het afgelopen jaar was T-Mobile. Het marktaandeel van de onderneming klom van 12,2 procent in 2002 naar 15,1 procent in 2003.

Bron: ANP

Via:

http://www.adformatie.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    at

    Niet onlogisch, er is immers geen additionele waarde teogevoegd. Wel additionele kosten. Wanneer het mobiele appraat ook als interface te gebruiken valt, bijvoorbeeld als internet receiver voor de auto caravan of boot, dan zal het pas groeien. Maar het wachten is toch op contentexpansie en het distribueren van av diensten in hoge kwaliteit.


    24 maart 2004 om 15:46
    Eduys

    is ook niet zo vreemd. Gebruikersvriendelijkheid is ver te zoeken. Zie de mobiele telefoon puur als zend en ontvangststation naar en van internet. Daadwerkelijke interactie zal met andere devices gaan.


    25 maart 2004 om 14:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!