Internetbedrijven aanvaarden reclamecode over spam

Internetbedrijven aanvaarden reclamecode over spam

Bedrijven die klanten lastig vallen met spam of zoekmachines manipuleren om bovenin de resultaten te eindigen, riskeren sinds deze maand een boycot. De brancheorganisatie van interactieve, online reclamemakers (IAB) heeft met al haar leden een gedragscode opgesteld.

De grote zoekmachines en mediabureaus hebben de code aanvaard. Bedrijven die commerci?le bulkmail versturen, komen op een zwarte lijst van het Interactive Advertising Bureau (IAB). Internetreclamebureaus die zich toeleggen op cloaking (of andere technieken om hoog te scoren bij zoekmachines) krijgen een ‘rode kaart’ en worden door deelnemende zoekmachines helemaal uit de resultaten gefilterd.

“Of het nu gaat om spam per e-mail, sms of chat of bedrijven die consumenten en zoekmachines om de tuin proberen te leiden, we maken er korte metten mee’‘, verklaarde voorzitter I. Beuker van IAB vrijdag. “Er zijn nog een paar cowboys op de markt die snel geld willen verdienen ten koste van het medium, adverteerders en consumenten. Die zijn we veel liever kwijt dan rijk. Onze leden willen ook over vijf jaar nog geld verdienen.’’

Advertentieinkomsten

In de Nederlandse zoekmachinebranche is op dit moment een handvol bedrijven actief dat gesponsorde vermeldingen verkoopt naast of boven de onafhankelijke zoekresultaten. Omdat de grootste zoekmachine Google geen uitlatingen doet over zijn advertentieinkomsten, is niet precies duidelijk hoeveel geld in de markt omgaat.

Het IAB verwacht dat malafide bedrijven door de maatregelen vanzelf uitsterven. Onder meer de zoekmachines Google en Ilse en de zoekmachinemarketeers Overture en Traffic4u ondersteunen de gedragscode.

Bron: ANP


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Maar waar bestaat de boycot nu eigenlijk precies uit?

    geplaatst op
  • Ik neem aan dat het hier gaat om een verbanning uit de index van de zoekmachine(s) (zoals destijds bijvoorbeeld is gebeurd met Onetomarket). Of we dit vanuit Nederland goed kunnen regelen vraag ik mij af maar het is absoluut een goede stap om de markt te beschermen tegen "cowboys".

    geplaatst op
  • Het is goed dat het nu op papier komt, en er daardoor aandacht voor komt. Bij Google en Ilse verandert er echter niet veel. Op basis van klachten werd er door zowel Ilse als Google in het verleden al gepaste actie ondernomen. Dat varieerde dan van het bannen van een domein, of bij Google het afnemen van je PageRank.

    Ik maak me echter meer zorgen over ClickFraud. Het schijnt zo te zijn dat 10% van alle doorkliks worden veroorzaakt door ClickFraud.

    Ric

    geplaatst op
  • Klikfraude is absoluut een probleem maar ik vraag me af in hoeverre daar deze gedragscode invloed op kan uitoefenen.

    Zie ook:
    http://www.mediafact.nl/comments.php?id=P5000_0_1_0_C

    geplaatst op
  • Helaas weet ik niet precies wat er in de gedragscode staat over zoekmachine misleiding. Ook de site van IAB zelf geeft geen actueel beeld daarvan. Vooralsnog blijft het dan gissen, en zie ik niet iets nieuws. De meer erkende zoekmachine marketing bureau's passen de lange termijn strategie toe, terwijl er (net als in elke branche) cowboys zijn die snel geld willen verdienen.

    Echter is het verhaal van zoekmachine misleiding niks nieuws. Dit speelt al meerdere jaren. Zoekmachines weren ook al meerdere jaren websites die misbruik plegen. Alleen merk je wel dat het tegenwoordig langer duurt voordat er wordt opgetreden.

    Tja, en bot gesproken, als de 10 belangrijkste zoekmachine marketing bureau's van Nederland allen zich netjes aan de regels houden, dan hoeft een zoekmachine zich minder te verbeteren om misbruik tegen te gaan. Dus in wiens belang is de gedragscode? Misschien de klant, maar zeker de zoekmachine. De enige manier om misbruik tegen te gaan is dat zoekmachines zich steeds verder weten te verbeteren. Misbruik ontstaat alleen maar als meer mensen weten hoe ze de zoekmachines moeten manipuleren.

    En inderdaad Marco, klikfraude is een geheel ander onderwerp waar de gedragscode niets tegen kan doen.

    geplaatst op
  • Ric, jij zou toch moeten weten dat de gedragscode inderdaad niets nieuws is maar dat het een goede eerste stap is naar een gedragscode dat hopelijk tzt door zowel exploitanten, adverteerders als bureaus wordt onderschreven. Begrijp dus niet helemaal waarom je deze stap van het IAB bagataliseert. Waar je wel kritiek op kunt hebben is de wijze waarop het naar buiten is gebracht. Een inhoudelijke toelichting van de gedragscode is toch het minst wat je mag verwachten. Als zelfs lezers van dit weblog het niet helemaal duidelijk is wat er nu wordt bedoeld met een boycot, hoe moeten buitenstaanders het dan begrijpen?

    geplaatst op
  • Ah, goed punt. Begrijp me niet verkeerd, ik bagataliseer de gedragscode niet. Ik vind het een goede stap om het meer publiekelijk te maken, alleen komt het zo mager uit de verf.

    In mijn ogen lijkt het meer op een publiciteitsstunt, ook omdat er zeer weinig op de site van het IAB te vinden is.

    Dus wordt nu de vraag: waar is dan die gedragscode, IAB? ;)

    Ric

    geplaatst op
  • Heb Igor Beuker (IAB) gevraagd naar een reactie op de volgende vraag:

    Met belangstelling heb ik afgelopen week het persbericht mbt reclamecode over spam in zoekmachines gelezen. Helaas is het persbericht (te) summier over de inhoud van de code. Kunt u wellicht een toelichting geven op de code of wordt de code binnenkort op uw website gepubliceerd?

    Reactie van Igor Beuker:

    De gedragscode wordt uitgewerkt en op de website gezet. Maar veel partijen weten wat wel en niet kan en nemen toch de nodige risico's. Dit ten koste van de relevantie van zoekmachines .. gebruikers en adverteerders. Hierop wordt het toezicht strenger, en partijen die toch willens en wetens knoeien worden uit de zoekmachines gegooid.

    Ook zit in dit IAB programma een campagne later dit jaar om te informeren over adware/spyware ..en wat hiertegen te doen.. Informatie en kennis naar de markt.

    Eea wordt stapsgewijs gepubliceerd op iab.nl.


    Moet zeggen dat het me niet veel duidelijker is geworden wat de reclamecode nu behelst. Wellicht binnenkort meer op de site van het IAB. Voorlopig zullen we ze maar het voordeel van de twijfel geven.

    geplaatst op
  • Inderdaad Marco, het is niet helder waar ze nu voor staan met die gedragscode. Ik vind het raar dat het ueberhaupt niet op de site staat.

    En ach als de gedragscode lijkt op deze tekst dan wordt het misschien al duidelijk:

    http://www.google.nl/intl/nl/webmasters/guidelines.html

    gecombineerd met:

    http://www.google.nl/intl/nl/webmasters/seo.html

    Tja, en dan dat verhaal over spyware..., dat is meer een security issue en heeft toch niet veel te maken met Advertising. Een erg populair onderwerp, maar niet relevant IMO.

    Ric

    geplaatst op
  • Ook Webwereld volgt de discussies hier blijkbaar.

    Verwarring door zelfregulering reclamebranche
    Maandag, 30 augustus 2004 - IAB, de brancheorganisatie van online reclamemakers, wil korte metten met resultaatvervuilers maken. Niet iedereen is overtuigd van succes.
    http://www.webwereld.nl/nav/trillian?19364

    geplaatst op
  • Heb het idee dat de media (of zou IAB dit zelf hebben veroorzaakt) alle typen spam door elkaar haalt. Wellicht tijd voor een aparte branchevereniging voor zoekmachine marketing!?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.