Internet het beste medium voor personeelswerving?

Internet het beste medium voor personeelswerving?
,
@tjeerdkooij

Onderzoeken wijzen uit dat internet de meeste werknemers en werkgevers bij elkaar brengt. Dit bleek gisteren maar weer eens uit het artikel ‘Scrollend en klikkend naar een baan’ gepubliceerd in het NRC Handelsblad (print). Personeelswerving via internet is kosteneffectief maar heeft echter wél het nodige om het lijf: kies je voor een vacaturesite, maak je alleen gebruik van je eigen website of kies je één van de vele online advertentievormen op andere websites?

Als exploitant van advertentieruimte op internet is het voor ons een logische stap om werknemers te werven via internet. Niet via de traditionele media of online banenbanken maar via opvallende, creatieve banners geplaatst op zorgvuldig geselecteerde websites.

Onze ervaring is dat het plaatsen van je vacature op een vacaturesite minder reacties van potentiële werknemers oplevert dan adverteren met display-ads. Een vacaturesite heeft al gauw 10.000 online advertenties (Monsterboard zelfs 32.000). Niet meer dan logisch dat deze aantallen zo hoog zijn, immers het plaatsen van een advertentie bij een online banenbank is makkelijk en voor iedereen toegankelijk. Het behoeft geen creatie en dus ook geen bemiddeling van een creatief bureau.

Om uit al die advertenties de aandacht van je potentiële werknemer juist op jouw advertentie te krijgen is lastig. Met banneradvertising wordt dit makkelijker. Indien je creatief bent in het maken (laten maken) van een goede online advertentievorm, deze op de juiste websites plaatst dan is de kans vele malen groter dat je met de geschikte kandidaten in aanraking komt. Bovendien zijn de mogelijkheden van banneradvertising zeer ruim. Zo hebben wij ervoor gekozen om potentiële aanwinsten kennis te laten maken met de sfeer van ons bedrijf. Sollicitanten weten op deze manier hoe de potentiële collega’s eruit zien. Je krijgt gericht reacties van mensen die weten wat voor bedrijf WebAds is. Dat is vele malen efficiënter.

Voorbeelden van de advertenties die wij hebben ingezet (o.a. op Marketingfacts) zijn hier te vinden.

Ben benieuwd wat jullie van de campagne vinden!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Vind de leaderboard er erg goed uitzien Tjeerd (anders had ik 'm ook niet toegelaten op deze site ;-). Ben wel benieuwd naar de uiteindelijke resultaten van de campagne.

    Vwb personeelswerving via interent, heb daar toevallig afgelopen week nog een stuk over geschreven nav beste recruitmentsites van Nederland. Geert-Jan Waasdorp van Business Intelligence, die ook verantwoordelijk was voor deze verkiezing en ook wordt aangehaald in het NRC-artikel, geeft nog een aantal andere interessante cijfers. Iedereen zoekt tegenwoordig naar vacatures via internet (hoe? hoeveel procent?) gevolgd door krant (56%) en eigen netwerk (56%). Zo'n 42 procent van de hoogopgeleiden zoekt naar werk op de website van de werkgever. En de online vacaturebanken zijn favoriet met 68 procent.

    Vwb dat eigen netwerk worden blogs steeds interessanter; lees ook het artikel van Frank Janssen vandaag over Bloggen voor een baan.

    Tot slot, ook Intermediair heeft deze week een starters special met artikelen over het vinden van een baan. Heb nog geen tijd gehad om deze te lezen, maar het sluit mooi aan op het onderwerp ;-)

    geplaatst op
  • Marco: Geert Jan werkt voor Intelligence Group, niet business intelligence. Of eigenlijk: hij is er eigenaar van :)

    Maar met mijn achtergrond in de HR sector heb ik hier (uiteraard) ook wel een mening over. De gedachtengang van Tjeerd klopt ten dele.

    Bij vacaturebanken bereik je wel veel meer potentiële mensen, aangezien daar de mensen zitten die werkzoekend zijn. Dat in tegenstelling tot b.v. Marketingfacts, waar ook veel mensen zitten die NIET overwegen te switchen. Aan de andere kant vindt je bij b.v. Marketingfacts wel weer potentiële latente werkzoekenden, die je niet via vacaturebanken bereikt. Een duale strategie lijkt in deze dus veel effectiever.

    Overigens zijn de gegevens van Geert Jan bij IG erg handig. Wie zoekt waar, hoe bereik je bepaalde doelgroep, wat zijn redenen om ergens voor te kiezen etc. Eigen site is belangrijk en wordt steeds en steeds belangrijker. Wat echter opvalt is hoeveel recruiters denken vanuit hun eigen beeld en niet dat van de personen die ze zoeken. De marketing gedachte is bij HR nog lang niet doorgedrongen.

    geplaatst op
  • Op zoek naar het bewuste artikel in deze NRC (ik heb 'm nog niet gevonden) kom ik op een column van (journalist van de eeuw, de vorige welteverstaan) Henk Hofland: Geplukt nieuws.

    Onder meer over Google News, over de uitgevers die dit initiatief niet erg waarderen en zich op stappen beraden, Google die het 'indexeren' van nieuws geen plagiaat noemt, maar juist de nieuwssites meer bezoekers bezorgt, en over de stelling: 'Nieuws is altijd een verbruiksartikel geweest, en een machtsmiddel. Wordt het door internet, de zoekmachines, de weblogs tot het nieuwste product in de consumptiemaatschappij bevorderd, en tegelijkertijd, aan alle censuur onttrokken, als machtsmiddel tot nul teruggebracht?'

    Hofland geeft antwoord: 'Ik denk dat nieuws in beginsel vrij is, maar dat het pas zijn betekenis krijgt als het in zijn verband wordt gezet en begrepen. En hoe vervelend en msischien weerzinwekkend dat ook voor de mensen van de zoekmachines en de bloggers mag klinken, daar heb je vakmensen voor nodig.'

    Is dat zo? Of spreekt hier een weinig flexibele kat in het nauw die zich bedreigd voelt (in zijn ivoren toren if you like). Ik ben er, als bloggende journalist, nog niet helemaal uit. Een tip: lees dat stuk.

    Ik zoek even verder...

    geplaatst op
  • Bas, je hebt helemaal gelijk; excuses Geert Jan!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.