Internet en e-B2C blijven zich geleidelijk ontwikkelen

Internet en e-B2C blijven zich geleidelijk ontwikkelen

Na het faillissement van veel internetstarters bij het instorten van de zeepbel op de Nasdaq in april 2000, is B2C in een slecht daglicht terecht gekomen. Nu hebben ook kolossen in de detailhandel zoals Wal-Mart grote moeite om van hun internetstrategie een succes te maken. Internet en e-B2C blijven zich echter geleidelijk ontwikkelen.

Uit cijfers van Nielsen/NetRatings brachten mensen in december 2001 gemiddeld 11 uur en 20 minuten door op internet. Een jaar daarvoor was dat nog 9 uur en 42 minuten. In maart 2002 schatte Nielsen het totaal aantal actieve internetgebruikers op 80 miljoen mensen.De omzet in de Amerikaanse detailhandel nam in 2001 met slechts 3,3% toe. De omzet van de e-commerce-transacties nam daarentegen met 19,3% toe naar een waarde van 32,6 miljard dollar in 2001. Het grote probleem van e-B2C blijkt uit het feit dat veel mensen informatie opzoeken over producten op internet, maar zelden overgaan tot koop via het internet. In de VS zoekt zo`n 56% van de potentiele klanten online naar informatie over hypotheken. Slechts 1,5% sluit ook via het internet een hypotheek af. Om succes te boeken op internet moet begrepen worden hoe het internet het besluitvormingsproces van consumenten beinvloedt.

Bron:
Holland Management Review nr. 90, p. 58, 18 p.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.