Internet binnen drie jaar belangrijkste verkooppunt voor gadgets

3 november 2004, 16:05

Internet binnen drie jaar belangrijkste verkooppunt voor gadgetsBol.com verwacht dat internet binnen drie jaar het belangrijkste verkooppunt voor kleine elektronica wordt, vóór elektronicawarenhuizen en speciaalzaken.

Voor huishoudens met internettoegang is het web al de belangrijkste informatiebron voor de aanschaf van gadgets. Zo raadpleegt 60 procent van kopers van een digitale camera eerst het internet voor het nemen van de koopbeslissing. Nu al koopt een vijfde van degenen die zich op internet oriënteren bij een internetwinkel. Dit blijkt uit een onderzoek dat TNS NIPO uitvoerde in opdracht van bol.com ter gelegenheid van de opening van de nieuwe afdeling met kleine consumenten-elektronica.

Respondenten geven aan dat zij de angst voor fraude als groot nadeel beschouwen van de tot nu toe bestaande internetwinkels. Met de komst van kleine elektronica bij bol.com komt hierin verandering. Volgens het onderzoek, uitgevoerd onder 500 huishoudens met internettoegang, is de consument er klaar voor. Zes op de tien betrokken huishoudens zien een internetwinkel waar men vanuit de luie stoel producten met elkaar kan vergelijken en tegen scherpe prijzen kan kopen als optie voor de aanschaf van gadgets.

Gadgets zijn ‘hot’

Nederlanders blijken dol op gadgets. Vooral digitale camera’s en MP3-spelers zijn populair. Inmiddels bezit 67 procent van alle Nederlandse huishoudens met internettoegang een digitale camera, terwijl 14 procent er de komende tijd een wil aanschaffen. Zes procent denkt er zelfs aan een tweede digitale camera te kopen. Uit het onderzoek blijkt dat een derde van alle betrokken huishoudens binnen twee jaar ??n of meerdere MP3 spelers bezit. Ook de PDA, een multifunctionele digitale agenda, is al bij ??n op de negen van deze huishoudens te vinden.

Voor Nederlanders blijkt prijs de leidende factor te zijn bij de keuze voor de aanschaf van een digitale camera, MP3-speler of PDA. Zo kocht 67 procent van de bezitters van een MP3-speler deze vanwege de prijs, bij digitale camera’s ligt dat percentage op 59. Prijsniveau speelt ook een doorslaggevende rol in de beoordeling van de winkel waar het product aangeschaft is.

Daniel Ropers: “In Nederland vindt een stille revolutie plaats. De interesse voor kleine consumentenelektronica is groot. Kopers geven aan, prijs en betrouwbaarheid belangrijk te vinden. Dat zijn juist kenmerken waar bol.com om bekend staat. Ik verwacht dan ook dat bol.com voor het eind van 2005 marktleider is op het gebied van de online verkoop van kleine consumentenelektronica. Binnen drie jaar moet dit, na boeken, de belangrijkste productgroep van bol.com zijn. Voor de eerste twaalf maanden rekenen we op een omzet die in de vele miljoenen loopt.”

Bezitters van digitale camera’s, MP3-spelers en digitale agenda?s zijn dol op hun apparaat. Zij zijn met name tevreden over de kwaliteit, mogelijkheden en bedieningsgemak. Opvallend is daarom dat ruim 60 procent van de bezitters van een digitale camera, PDA of MP3-speler zegt minder dan de helft van de mogelijkheden van het apparaat te gebruiken.

Bron:

Persbericht Bol.com

Update:

Adverto merkt terecht op dat het hier gaat om een slimme PR van Bol.com. Onderzoek en persbericht leveren waarschijnlijk meer exposure op dan een reclamecampagne (met vergelijkbaar budget).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!