Interesse dagbladen voor RSS groeit

Interesse dagbladen voor RSS groeit

Het aantal Nederlandse dagbladen dat haar nieuws via RSS-feeds aanbiedt stijgt gestaag. Enkele maanden geleden was dit nog 19 procent. Met het recente aanbod van De Stentor en Wegener (o.a. Gelderlander), ligt dit percentage inmiddels beduidend hoger dan in veel andere landen.

Vraag is wat RSS-feeds nu voor effect heeft op de (online) dagbladen. Op Emerce zegt de Volkskrant dat 10 procent van het bezoek aan de site te danken is aan RSS. De meeste andere dagbladen hebben helaas nog geen inzicht in deze effecten. Jan Benjamin, chef-internetredactie van NRC Handelsblad, zei niet te verwachten dat de RSS-feeds van de krant al een grote bijdrage leveren aan het sitebezoek. Ook het effect op de loyaliteit van de lezers is bij de dagbladen nog niet bekend.


Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Volgens mij zou je een flinke boterham kunnen verdienen als je RSS faciliteerd. Niet alleen voor dagbladen maar laatst las ik ook iets over supermarkten. Ik heb familieleden die een moord zouden plegen voor een live-feed met de laatste aanbiedingen :)

    geplaatst op
  • Ik denk dat je daar absoluut gelijk in hebt Blue. Daar waar mensen in het verleden 'graag' hun email wilden achterlaten voor aanbiedingen, is e-mailmarketing voor dit soort toepassingen steeds minder populair geworden (o.a. door spam). De anonimiteit en het gemak waarmee mensen zich weer kunnen afmelden zal op termijn RSS een geschikter instrument maken dan email. Is de klant eenmaal vertrouwd met de aanbieder, dan zal hij zeker bereid zijn om meer gegevens (bijv. email, profiel) achter te laten. Emailmarketing zal zich steeds meer richten op cross-sell en service dan op pure sales is mijn verwachting.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.