Interactieve marketeer meet resultaten bijna niet

Interactieve marketeer meet resultaten bijna niet
, Reddion
@alexstil

Interactieve media mogen dan meer geschikt zijn om return on investement te meten, in de praktijk gebeurt dat nog niet echt. 45 procent van de Nederlandse marketeers zegt slechts af en toe of zelfs nooit doelstellingen te formuleren voor de inzet van interactieve media.

Dit is een van de opvallendste resultaten van de eerste SpinAwards Monitor Onderzoek, dat door R&M Interactive, MediaPlaza, Adformatie en het Tijdschrift voor Marketing is uitgevoerd.

Nog eens 45 procent toetst achteraf niet of de doelstellingen gehaald zijn. De helft van de ondervraagden ziet interactieve media vooral als een manier om met jongeren te communiceren. Opvallend is verder dat de inzet van zoekmachines de hoogste score haalt, wanneer gevraagd wordt voor welke middelen het komende half jaar meer budget zal worden uitgetrokken.

421 marketeers werden voor het onderzoek via het web ondervraagd. De SpinawardsMonitor zal elke zes maanden helderheid gaan geven over de precieze samenstelling van de interactieve marketingcommunicatiemix in Nederland.

Dit zijn voor mij van die momenten dat ik me echt realiseer dat we als branche nog heel veel werk te verichten hebben ;-( Dacht dat we dit stadium al een beetje voorbij waren. Waarschijnlijk toch een beetje beroepsdeformatie.

Bron:
Nieuwbrief Marketing Online


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Aardig is om deze resultaten eens te vergelijken met de onderzoeksresultaten van Hemels van der Hart onder de top 500 adverteerders (ruim 1,5 jaar geleden; niet specifiek interactieve media). Opvallend is dat het percentage adverteerders dat doelstellingen formuleert niet veel is veranderd. Het percentage adverterders dat de resultaten meet ligt zelfs lager.

    Dus inderdaad niet echt cijfers waar je vrolijk van wordt!

    geplaatst op
  • We moeten dus ook naar ons zelf kijken. Nominaties voor de meest creatieve ontwerpen is wellicht voor ons vakbroeders leuk, maar het gaat vooral om effectiviteit (ROI). Dat is hier maar weer eens aangetoond!

    geplaatst op
  • Edwin, het gaat ALLEEN maar om effectiviteit. Maar effectiviteit betekend ook de crossmediale inzet van interactieve multimedia. Reclamebureaus en mediabureaus investeren bij voorkeur namens hun adverteerders in media die zij WEL denken te snappen. Vandaar inderdaad dit aardige artikeltje.

    http://www.digimedia.be/detail05.asp?Id=1382

    geplaatst op
  • @At, Exact.

    geplaatst op
  • Zei Edwin dat niet al, AT?

    Ik blijf erbij dat internet marketing een lege huls is zonder goede schrijvers, beeldredacteuren, vormgevers en mensen met verstand van mensen, in plaats van bereik.

    Marketeers: aan u het woord...

    geplaatst op
  • EJ: er zijn maar weinig marketeers die interactieve media opnemen in hun marketingbox. Ze snappen namelijk de toepassing in COMBINATIE met andere media niet. Veel markerteers denken in traditionele verticale mono-mediamodellen. Weinigen zijn in staat synergie te halen uit een horizontale verbinding, en voordat het uberhaupt tot een dergelijke uitvoering komt zal men een strategische op sentimenten afgestemde crossover moeten definiëren.

    geplaatst op
  • Modellen, marketingbox, mono-mediamodellen, synergie, horizontale verbinding en crossover.

    Mijn moeder en jouw moeder zullen begrijpen dat jij wel weet waar het bij hun om draait.

    geplaatst op
  • Beste EJ Dit is toch een forum voor kenners? En zou het werkelijk zo zijn dat ik de enige ben die marketingkreten gebruik op dit log? Of is het mijn 'tone of voice' die je niet bevalt. Oeps 'I did it again!'

    geplaatst op
  • Nee hoor, het zal je verbazen dat ik jouw kennis hoog waardeer!

    Ik kan me alleen voorstellen dat het gebruik van jargon en de herhalende stijl de impact van je boodschap schade toebrengt.

    geplaatst op
  • Evert Jan, wellicht is het aardig om nog eens de definitie van marketing te lezen.

    Schrijvers en vormgevers houden zich m.i. bezig met communicatie (munitie). Marketeers houden zich bezig met de middelen (het geweer). Zonder geweer heb je niets aan munitie, zonder munitie heb je niets aan een geweer. We hebben elkaar nodig om de klant te bereiken (raak schieten?)

    geplaatst op
  • Marco, ik ken de Cunningham's en Verhagen's.
    En ik ben het absoluut met je oneens.

    Dus als ik je goed begrijp dan zien we hier vanaf nu op marketingfacts geen thema's meer die te maken hebben met het inhoudelijk vullen van het magazijn (georgina verbaan, de dame van double A) maar alleen met het aanwijzen van de mogelijke geweren. Dan zijn we snel klaar.

    Het geweer wordt niet zovaak vernieuwd, maar de kogel is elke dag anders. Vind je niet?


    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.