Het gebruik van instore televisie in de supermarkten en andere winkels zal alleen maar toenemen, omdat het merendeel van de consumenten uiteindelijk de keuze bepaalt op de winkelvloer. Meer dan 70% van de aankoopbeslissingen van consumenten vindt in de winkel plaats. Fabrikanten investeren dus in marketing in de winkels zelf.
In Nederland zijn enkele supermarktketens bezig met een instore tv-experiment. Dat zijn Deen, Jumbo, Hoogvliet en Albert Heijn in de nieuwe proefwinkel in Heemskerk (zie ook eerdere reacties). Buiten de supermarkten is onder andere McDonald’s actief in het instore marketingsegment. Internationaal gezien zijn vooral Tesco en Wal-Mart al bezig met instore televisie. Niet alle winkels van Tesco en Wal-Mart zijn nog voorzien van deze vorm van reclame, omdat het rendementen niet altijd onderscheiden kan worden. Ook adverteerders zijn vaak moeilijk over te halen. Als reclame echter vooral op het individu zelf wordt geprojecteerd zal de kans op succes veel groter zijn. De Duitse supermarktketen Metro heeft bijvoorbeeld winkelwagentjes met beeldschermen, zodat de klant speciaal op hem gerichte informatie krijgt. Nederlandse supermarktketens moeten dan ook beter kijken naar geslaagde voorbeelden van narrowcasting in het buitenland aldus een recent artikel in het vakblad Food Personality.