Instore televisie in supermarkt zal alleen maar toenemen

Instore televisie in supermarkt zal alleen maar toenemen

Het gebruik van instore televisie in de supermarkten en andere winkels zal alleen maar toenemen, omdat het merendeel van de consumenten uiteindelijk de keuze bepaalt op de winkelvloer. Meer dan 70% van de aankoopbeslissingen van consumenten vindt in de winkel plaats. Fabrikanten investeren dus in marketing in de winkels zelf.

In Nederland zijn enkele supermarktketens bezig met een instore tv-experiment. Dat zijn Deen, Jumbo, Hoogvliet en Albert Heijn in de nieuwe proefwinkel in Heemskerk (zie ook eerdere reacties). Buiten de supermarkten is onder andere McDonald’s actief in het instore marketingsegment. Internationaal gezien zijn vooral Tesco en Wal-Mart al bezig met instore televisie. Niet alle winkels van Tesco en Wal-Mart zijn nog voorzien van deze vorm van reclame, omdat het rendementen niet altijd onderscheiden kan worden. Ook adverteerders zijn vaak moeilijk over te halen. Als reclame echter vooral op het individu zelf wordt geprojecteerd zal de kans op succes veel groter zijn. De Duitse supermarktketen Metro heeft bijvoorbeeld winkelwagentjes met beeldschermen, zodat de klant speciaal op hem gerichte informatie krijgt. Nederlandse supermarktketens moeten dan ook beter kijken naar geslaagde voorbeelden van narrowcasting in het buitenland aldus een recent artikel in het vakblad Food Personality.


Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Vergeet ook niet de diverse verslagen van Cross Media Café 'TV op Locatie' te lezen!

    geplaatst op
  • "Het gebruik van instore televisie in de supermarkten en andere winkels zal alleen maar toenemen, omdat het merendeel van de consumenten uiteindelijk de keuze bepaalt op de winkelvloer. Meer dan 70% van de aankoopbeslissingen van consumenten vindt in de winkel plaats. Fabrikanten investeren dus in marketing in de winkels zelf". Dat is dus juist waarom het niet gaar vliegen. Adverteerders investeren niet en participeren ook niet in het platform voor standarisering. Die 70% stelling is trouwens ook zo'n adagium geworden. Dat geldt vooral voor supermarktartikelen. Overigens vindt 90% van de communictaie met de klant plaats buiten de winkel. Zolang er dus geen crossmediaal aangebracht wordt met selectieve content in de locatie blijft het een ineffectief middel. Goede morgen trouwens :)

    geplaatst op
  • Goede morgen Albert! ;-)

    Die 70% kom ik inderdaad in nagenoeg ieder artikel over instore televisie. Enig idee wat de bron daarvan is?

    geplaatst op
  • Een sage... ik heb een jaartje of 15 retailervaring, het zit wel wat gecompliceerder in elkaar. Dat percentage neemt natuurlijk toe als de merkloyaliteit afneemt. Het zijn de A-merken die daar dus minder last van hebben en daardoor ook geen groot belang hechten aan adverteren op een narrowcasting netwerk. Zij communiceren buiten de winkel totdat ze een logische crossover naar de winkel wordt aangeboden.

    geplaatst op
  • Die 70 % die je inderdaad overal tegenkomt is iets dat vooral door Popai in de wereld is gezet. Echter ben ik van mening dat je het wel iets genuanceerder moet benoemen.

    Het merendeel van de consumenten (en wellicht is dat wel 70 % ) gaat winkelen en meent dan nog niet te hebben besloten welk merk ze zullen kiezen.

    Het is overigens ook veel stoerder om bij een onderzoek te zeggen dat we ons niet hebben laten beinvloeden maar zelf de keuze maken...maar het is eigenlijk een farce....we zijn allang beinvloed door anderen en door de media/marketing.

    Op een lijstje (als je dat al hebt) zet men vaak alleen het soort product maar niet welk merk men wil hebben.

    Dat allemaal in ogenschouw nemende lijkt de stelling van 70 % misschien aannemelijk ECHTER is het natuurlijk wel zo dat men al (door tv, krant, advies schoonmoeder, ervaring) een bepaalde voorkeur heeft voordat men de winkelvloer betreedt welke gecombineerd wordt met zaken op de winkelvloer (verpakking, assortimentssamenstelling, promotie, joint promotie, positie in het schap en instore promotion etc).

    De beslissing en invulling van de keuze is eigenlijk grotendeels al bepaald en eigenlijk vindt alleen de uitvoer van het hele traject van de totstandkoming van de keuze plaats waar je dan op het allerlaatste moment misschien nog zwevende beslissers kan sturen.

    En dat is ook een heel belangrijk iets.....De kracht van instore tv of hoe je het ook wil noemen...
    is het middels hooks (fragmenten uit commercials, foto's uit advertenties), tips (bijv het is valentijn) doen realiseren en moodsettings beinvloeden van de consument. Een heel kort fragment uit die commercial doet de klant weer realiseren dat toen ie de spot op tv zag dacht : "dat moet ik eens een keer proberen"

    De kracht van 'narrowcasting' ligt in broadcast (tv reclame etc) naar de winkelvloer door communiceren

    PS wist je overigens dat narrowcasting helemaal niet de juiste benaming is....Kijk maar in Van Dale Engels NL woordenboek.....dat is eigenlijk de benaming voor lokale reclame op kabelnetwerken.....(adinsertion)....Digital Signage, Instore TV,.....of één van de andere 70 namen die ik inmiddels heb gehoord zou een betere benaming zijn...

    geplaatst op
  • @ Fer lees je ook de voorgaande reacties wel is voor je zelf reageert? :)

    geplaatst op
  • Kijk maar eens op http://www.instore-online.nl daar vindt je als winkelier alles wat je nodig hebt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.