We kenden Instagram als het alternatief voor het sterk vercommercialiseerde Facebook en het 'uitgestorven' Twitter. Het alternatief zonder al die commerciële poespas en advertenties. Echter, sinds de overname door Facebook weten we wel beter. Dit komt door de recente veranderingen die Instagram doormaakt. Vorig jaar zijn advertenties geïntroduceerd op het visuele platform, wat een ingrijpende verandering was. Dit jaar wordt een algoritme voor Instagram gelanceerd. Dus geen chronologische tijdlijn meer, maar een tijdlijn geselecteerd op ‘relevantie’.
De introductie van het algoritme
Instagram staat er om bekend een bereik van nagenoeg 100 procent te hebben. Dit komt omdat de groep Nederlandse Instagrammers nog relatief klein is. Maar ook door de vluchtigheid waarmee gebruikers door de chronologische tijdlijn lopen: de update van jouw bedrijf komt dus vroeg of laat voorbij. Instagram maakte gisteren bekend in de komende maanden een algoritme te ontwikkelen die ervoor zorgt dat de volgorde van de tijdlijn niet meer wordt bepaald door chronologie, maar door relevantie.
Wat betekent het algoritme voor bedrijven en organisaties?
Facebook zorgt er voortaan voor dat gebruikers ‘relevante’ posts eerst te zien krijgen op Instagram. Maar hoe weten ze nou wat relevant is voor de gebruiker? Juist. Vrienden, bedrijven en merken waar zij regelmatig mee in contact treden. Hetgeen wat daarop lijkt, wordt als relevant beschouwd. Hoe Instagram het zelf formuleert:
The order of photos and videos in your feed will be based on the likelihood you’ll be interested in the content, your relationship with the person posting and the timeliness of the post.
Dit klinkt ontzettend bekend in de oren, niet waar?
Meer investeren in het bereiken van je volgers
Door het algoritme wordt meer inspanning vereist van bedrijven en organisaties die in contact willen blijven met hun volgers. Interactie is vereist om als relevant gezien te worden, dus interactie wordt het primaire doel van de Instagramstrategie.
Een ander gevolg van de introductie van het algoritme zal zijn, dat bedrijven niet alleen meer moeite moeten stoppen in het gebruik van Instagram, maar ook meer centjes. Bedrijven willen het liefst al hun volgers bereiken, maar dat zal niet meer zo makkelijk worden. Daarom worden ze genoodzaakt te investeren in advertenties, wat weer geld in het blauwgekleurde laatje zal brengen.
The end of Instagram as we know it?
Het visuele platform is (nog) niet optimaal ingericht voor bedrijven en organisaties. Dit is onder andere te merken aan het gebrek aan inplan- en analyseermogelijkheden en dat Instagram vrijwel alleen op mobiel te gebruiken is. Voor die gebreken is Facebook een hele goede leermeester. Maar of Facebook in de gaten heeft dat keiharde commercie niet echt wordt gewaardeerd door het publiek, moet nog blijken.