• Mobile
    wordt gesponsord door

Instagram: mama Facebook achterna (en wat alternatieven)

Instagram: mama Facebook achterna (en wat alternatieven)

Dinsdag ochtend vroeg, Nederlandse tijd kwam Instagram met een update van hun gebruikersvoorwaarden. Onmiddellijk brak er via social media een storm van kritiek los. Instagram zou namelijk jouw foto’s door kunnen verkopen aan derden zonder jouw toestemming, je op de hoogte te brengen of mee te laten delen in de opbrengsten. De eerste storm van kritiek zou Instagram al 780.000 users op een totaal van bijna 100 miljoen gebruikers gekost hebben. Op zich natuurlijk een klein percentage maar wel al een duidelijk signaal. Maarrrr, is al deze kritiek wel terecht en wat gaat Instagram nu echt doen?

Inmiddels heeft co-founder Kevin Systrom van Instagram een extra blog geplaatst met uitleg over de nieuwe gebruikersvoorwaarden, die op 16 januari 2013 ingaan. Hierin wordt ook nog eens duidelijk gemaakt dat Instagram jouw foto’s niet gaat verkopen. Tevens heeft Instagram, zoals bijna elk bedrijf dat gebruikers data op het internet host, altijd al een licentie gehad om alle foto’s te gebruiken en te kopiëren. Dat moet ook wel om de servers en overige kosten te kunnen betalen van deze nog altijd gratis dienst. De huidige gebruikersvoorwaarden geven Instagram het recht om advertenties in, op of bij jouw content te plaatsen.

Instagram heeft dus altijd al het recht gehad om jouw foto’s te gebruiken in advertenties of op bijna elke andere manier die je maar kan bedenken. Deze zelfde discussie hadden we dus ook al kunnen hebben bij de oprichting of bij de overname door Facebook.

De nieuwe gebruikersvoorwaarden

De enige noemenswaardige verandering is dat je er nu mee akkoord gaat dat een adverteerder geld betaalt aan Instagram om jouw foto’s en andere informatie te laten zien. Dit exclusief in combinatie met betaalde of gesponsorde content.

De volgende regel is opgenomen in de nieuwe gebruikersvoorwaarden van Instagram:

To help us deliver interesting paid or sponsored content or promotions, you agree that a business or other entity may pay us to display your username, likeness, photos (along with any associated metadata), and/or actions you take, in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you.

In feite betekent dit dat Instagram dezelfde kant op gaat als Facebook waar het ruim een jaar geleden voor 1 miljard dollar door overgenomen werd. De gebruikersvoorwaarden worden meer samengetrokken met 'moeder' Facebook zodat ook Instagram (eindelijk) geld kan gaan verdienen.

De foto’s blijven nog steeds jouw eigendom en je kan ook je eigen privacy beheersen door zelf te bepalen wie jouw en jouw foto’s mag volgen/zien. Echter kan Instagram nu campagnes of accounts van bedrijven gaan promoten doordat jouw vriend of iemand die je volgt dat desbetreffende bedrijf weer volgt.

Is al de ontstane ophef een storm in een glas water doordat de nieuwe gebruikersvoorwaarden niet duidelijk waren of vertrouwen we eigenlijk Facebook gewoon niet? Instagram (onderdeel van Facebook) heeft nu bijna dezelfde voorwaarden als het bedrijf dat 1 miljard mensen dagelijks met al hun vrienden verbind.

Alternatieven

Mocht je na het lezen van dit artikel toch van Instagram afwillen, dan moet je voor 16 januari je account verwijderen zodat jouw foto’s nooit gebruikt kunnen worden in advertentie’s zoals
dat in de nieuwe gebruikersvoorwaarden staat.

Nu kan ik mij voorstellen dat je toch foto’s met hippe filters wilt blijven maken, naast de nieuwe app van Twitter hebben wij met dank aan Mashable een paar gratis alternatieven voor jouw neergezet.

Camera Awesome is een app die je helpt om betere foto’s te maken! Een app met 300 effecten, filters en verschillende editing tools..

Streamzoo laat je andere gebruikers volgen en gebruikt een badge systeem (zoals Foursquare) om participatie in de community te stimuleren. Je kan kiezen uit meer dan 30 effecten om jouw foto’s te bewerken!

Als je uit gekeken bent op bestaande filters of die zijn net niet perfect dan kan je in Pxlr-o-matic zelf jouw eigen filters creëren en combineren. Enjoy!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Die gewijzigde voorwaarden zijn gisteren alweer teruggedraaid naar de oude voorwaarden uit 2010. Allemaal omdat iedere blogger (net als jij:) erbovenop sprong en boos werd, terwijl de nieuwe voorwaarden eigenlijk een verbetering waren voor de users.

    In de nieuwe voorwaarden konden alleen je foto's worden gebruikt 'in relatie tot' commerciële uitingen. In de oude voorwaarden die nu weer gelden, mag Instagram weer alles. Ook commerciële uitingen *op* jouw foto's.

    Enfin.

    Het leert bedrijven om hun TOS lekker vaag te houden, want dan heeft niemand zin om ze goed te lezen, aldus The Verge: http://mobile.theverge.com/2012/12/21/3791786/why-the-instagram-debacle-just-taught-every-tech-company-to-be

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.