Innovatie: wat, waarom en hoe? 15 vernieuwers vertellen! #AIA14

8 december 2014, 10:30

“R&D is geld uitgeven om nieuwe kennis en kunde te vergaren, innovatie is met die nieuwe kennis en kunde geld verdienen.“ Fast Moving Targets interviewde tijdens de Accenture Innovation Awards 15 vernieuwers over innovatie. Wat is innovatie? Waarom is innovatie belangrijk? Hoe veranker je innovatie in een bedrijf? Aanstormende talenten en gevestigde namen aan het woord. “Neem mensen aan die het niet met je eens zijn.”

Wat is innovatie?

Gerald Schotman (Shell): “Innovatie is voor mij nieuw denken waarmee je waarde genereert. Nieuw denken dat er toe doet.”

Daan Weddepohl (Peerby): “Innovatie is iets doen wat nog nooit eerder is gedaan.”

Rob van Leen (DSM): “R&D is geld uitgeven om nieuwe kennis en kunde te vergaren, innovatie is met die nieuwe kennis en kunde geld verdienen.“

Paul Nunes (Accenture): “Innovation is change that adds value.

Waarom is innovatie belangrijk?

Bas Lemmens (Nemo Healthcare): “Wij zijn hiermee begonnen omdat er een probleem is en wij dat probleem willen oplossen.”

Rob van Leen (DSM): “Innovatie is belangrijk voor groei en voor winstgevendheid. Wij focussen erop dat onze nieuwe producten en diensten een hogere marge hebben dan de huidige.”

Sander Dullaart (Social Shop): “Het is net als bij een auto: je kunt het stuur omdraaien, maar als de wagen stilstaat, gaat ‘ie geen kant op. Hij moet rijden om te kunnen sturen. En dat is ook wat innovatie noodzakelijk maakt.”

Hoe veranker je innovatie in een bedrijf?

Kim Liebregts (Tesla): “Het is bij ons eigenlijk allemaal begonnen met het ‘waarom’.”

Daan Weddepohl (Peerby): “Om te innoveren moet je werken vanuit passie en niet vanuit angst.”

Sander Dullaart (Social Shop): “Je verankert innovatie door mensen aan te nemen die het met je oneens zijn.”

Marnix ten Kortenaar (Dr. Ten): “Je doet dat door erop te letten dat mensen zichzelf kunnen zijn.”

Daan Weddepohl (Peerby): “Innovatie is moeilijk. Er zijn veel mensen zeggen dat het niet kan en lukt en werkt en toch moet jij degene zijn die zegt dat ‘ie het gaat proberen.”

Rob van Leen (DSM): “Soms heb je gewoon massa nodig: veel goede mensen die hard werken en met elkaar dingen uitvinden.”

Werkt innovatie alleen in kleine bedrijven?

Marnix ten Kortenaar (Dr. Ten): “Ik heb in grote bedrijven gewerkt, bij overheidsinstellingen gewerkt en ik heb in een klein bedrijf gewerkt. Innovaties komen het snelste uit het MKB, uit kleine bedrijven”

Albert Fischer (Yellow & Blue): “Op het gebied van innovatie hang ik de stelling aan: ‘echte innovatie komt van kleine bedrijven en niet van grote bedrijven’.”

Bas Lemmens (Nemo Healthcare): “Het allerbelangrijkste is passie. De mensen die hiermee bezig zijn, moeten gepassioneerd zijn om te dromen dat iets dat ogenschijnlijk klein is heel groot kan worden.”

Gerald Schotman (Shell): “Innovatie is makkelijk in een groot bedrijf, omdat de doelen heel duidelijk. Maar het échte succes krijg je als je als groot bedrijf goed met kleine bedrijven schakelt.”

Is Nederland een innovatief land?

Sander Dullaart (Social Shop): “Nederland is niet het meest stimulerende land voor innovatie, want iedereen verdient hier even veel.”

Daan Weddepohl (Peerby): “We zijn een relatief veilig land. Dat realiseren we ons niet altijd, maar je kunt hier veel doen.”

Albert Fischer (Yellow & Blue): “Ik ben daar kritischer over. We zijn een handels- en doorvoerland, dat zit in ons DNA, maar we hebben een gebrek aan goede technische opleidingen.”

Matthijs Guichelaar (Vandebron): “Op het gebied van duurzame energie geef ik een dikke onvoldoende. Ik vind het kwalijk dat het Nederlandse overheidsbeleid zo zwalkend is.”

Sander Dullaart (Social Shop): “Er zijn vast hele mooie waardevolle zaadjes, maar er is veel te weinig geld beschikbaar.”

Hoe ga je als bedrijf om met een steeds sneller veranderende wereld?

Marnix ten Kortenaar (Dr. Ten): “Het internet, de communicatie en de grillen en grollen van de wereld gaan steeds sneller, maar een uitvinder heeft ook ruimte, tijd en rust nodig.

Daan Weddepohl (Peerby): “Ik word onrustig van alle kansen die ik zie, want er is zoveel mogelijk en je kan maar zo weinig doen.”

Gerald Schotman (Shell): “Innovatie is veranderd omdat je steeds sneller en diverser moet handelen.”

Bekijk hier alle integrale interviews.

Bekijk hier de html5 special.

Download hier de iPad editie van FMT Magazine.

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jacqueline Fackeldey

    Over innovatie gesproken: is innovatie uitsluitend iets voor heren? Je zou het bijna gaan denken als je dit artikel leest en de interviews bekijkt…


    9 december 2014 om 06:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!