Influencer-marketing troef in tijden van corona

7 april 2020, 09:00

Inspiratie is key in de thuisblijf-economie

Ineens werken we allemaal thuis, zijn ouders parttime leraar en is social distancing de norm. We realiseren ons dat dit nog wel eens lang zou kunnen duren. Niemand zag het aankomen. Zelfs merken werden met deze nieuwe realiteit verrast. Maar van stilstaan worden we niet beter. Dat geldt ook voor merken: in beweging blijven is key om straks nog relevant te zijn. Vorige week schreef Rob Revet hier al een goed artikel over. In dit artikel kijk ik naar de veranderde mediaconsumptie, de beweging naar digital en hoe influencers essentieel zijn om in contact te blijven met je doelgroep.

Shift naar digital

Er is een enorme shift naar digital in ons leven. In een tijd van social distancing is het de enige manier om effectief te kunnen communiceren met familie, vrienden en collega’s. We zien dit terug in de trends van afgelopen weken:

  • We communiceren en masse via tools als Google Hangouts en Zoom

  • Het internet wordt dermate zwaar belast dat Netflix in lagere beeldkwaliteit streamt

  • Het social-mediagebruik is enorm toegenomen. Mensen zoeken elkaar op in online communities en deze tijd betekent flinke groei voor YouTube en Instagram TV

  • Mensen zijn meer dan ooit op zoek naar informatie en inspiratie om het beste van de situatie te kunnen maken, en kijken hiervoor ook naar influencers met wie zij reeds een band op hebben gebouwd en een vertrouwensrelatie hebben

  • Saillant detail: uit een onderzoek van Izea zegt 44 procent van social-mediagebruikers zelf influencer te willen worden om een inkomen te genereren gedurende een economische recessie

Volg de consument

Op zich is het geen verrassing dat in een periode waarin mensen thuis blijven en horeca dicht is, online aankopen een enorme boost krijgen. Amazon gaat 100.000 nieuwe mensen aannemen om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen. Bezorgdienst Instacart werft zelfs 300.000(!) nieuwe medewerkers. Onderzoek wijst erop dat in een periode van ‘confinement’ thuis mensen massaal online gaan bestellen. Samengevat: de consument zit thuis, spendeert meer tijd op social media, consumeert meer content én koopt online…

Onderzoek van Izea wijst op e-commerce kansen

Kansen in de thuisblijf-economie

Even terug naar influencer-marketing. Hoewel campagnes waaraan ze meewerken momenteel worden uitgesteld of gecanceld zijn, krijgen influencers tegelijkertijd te maken met enorme stijgingen in bekeken content, engagement én volgers. Chinese food influencers zagen massale groei omdat mensen nu meer tijd hadden om te leren koken. Op 9 februari startte Douyin (op TikTok) een ‘tasty food challenge’ en hij had eind van die maand meer dan 10,3 miljard views, de meeste deelnemers waren tussen de 24 en 30 jaar. Ook in de VS zien we al een effect. Influencer-marketingbureau Obviously gaf aan een stijging te hebben van 76 procent in likes op sponsored posts.

Influencer-marketing blijkt extreem krachtig te zijn in tijden van crisis indien goed gemanaged met significante expertise. Influencers creëren overtuigende content en helpen merken met het behoud van vertrouwen, loyaliteit en aankopen door de consument. In deze nieuwe thuisblijf-economie zijn zij als geen ander uitgerust om de aandacht van de consument te vestigen op wat en waar online te bestellen. Ze kunnen antwoord geven op vragen als: wat zijn de beste bezorgmaaltijden, hoe vermaak je kinderen thuis en hoe onderwijs je ze, hoe kleed je je in tijden van economische soberheid, hoe bespaar je geld en vele andere zaken die nu in het hoofd van de consument spelen.

Hoe dan?

Mensen zitten nu massaal online, op social media en kijken naar influencers voor inspiratie, entertainment en houvast. Tegelijkertijd zitten we in een tijd van onzekerheid. Een sterk concept mét gevoel voor de situatie is cruciaal. Je slaat al snel de plank mis… Zo moest KFC zijn ‘Finger Linkin’ Good’-campagne snel stoppen.

Het gaat er niet alleen om dat je de plank kunt misslaan. De consument verwacht nu zelfs dat merken hun steentje bijdragen. Maar gelukkig kan met een goed concept zowel een goede relatie met de consument worden ontwikkeld en hem of haar tot aankopen te enthousiasmeren.

Honig en Chipotle

Twee voorbeelden. Foodmerk Honig organiseerde Live-Eet, een digitaal georganiseerd benefietdiner met thuisconcerten van bekende artiesten. Het doel: geld ophalen voor de voedselbank. Los van de PR en geweldige aandacht voor Honig was het een groot succes. Door donaties kunnen nu 90.000 gezinnen die afhankelijk zijn van hun wekelijkse levensmiddelenpakket door deze moeilijke periode heen komen, aldus initiatiefnemers Voedselbanken Nederland en Honig.

Mexican-fastfoodrestaurant Chipotle kwam met een concept om mensen ondanks social distancing bij elkaar te brengen. Met dagelijkse ‘Chipotle Together’-sessies organiseren ze virtuele hangouts in Zoom waar tot 3.000 fans samen met bekende gasten virtueel lunchen en kortingen kunnen ontvangen voor het tot bezorgservice omgebouwde restaurant.

Let op

Influencer-marketing kan erg krachtig zijn in deze periode. Toch zijn de gebruikelijke valkuilen (verkeerd concept, verkeerde match) groter dan ooit. De keuze voor de juiste influencers en de juiste aanpak is het verschil tussen hit or miss. Daarbij komt dat conceptueel moet worden nagedacht over welk sentiment je mogelijk creëert. Voorkom een platte campagne en kijk of je iets kan toevoegen aan de huidige situatie waar we met zijn allen in zitten.

Webinar

De afgelopen weken hebben mijn collega’s bij 3sixtyfive diverse internationale cases in kaart gebracht en deze teruggebracht tot een aantal corona-proof concepten. Gebaseerd op het feit dat mensen nu thuis zitten, online zijn kijken naar influencers voor inspiratie. Deze cases presenteerden wij onlangs in een gratis webinar waarop we veel enthousiaste reacties mochten ontvangen. Gezien de interesse hebben we besloten een nieuwe webinar te organiseren voor marketeers die zich afvragen welke conceptrichtingen nu kansrijk zijn. Op donderdag 16 april om 11.00 uur delen wij in 45 minuten over hoe je als merk creatief om kunt gaan ten tijde van lockdowns en social distancing in het webinar influencer-marketing in tijden van corona.

John Meulemans
Strategy Director & Partner bij Endeavour

John Meulemans is oprichter en Strategy Director van award-winning influencer marketing agency 3sixtyfive, sinds 2022 Endeavour. Het bureau ontwikkelt campagnes & programma’s voor merken als Tikkie, Dopper, Toyota, bunq en KPMG. John is tevens host van de populaire podcast: What’s Next in Influencer Marketing. Hij was initiatiefnemer van de Taskforce Social binnen het Interactive Advertising Bureau (IAB) en is sinds 1998 professioneel actief in online marketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!