Impactvolle branding, als voorheen, nu ook online #spon

Maak kennis met TV Factor: toekomst in mediaplanning

Impactvolle branding, als voorheen, nu ook online #spon

Goed nieuws voor merken die willen groeien op basis van bewezen effectieve mediaplanningsmethodes. De kloof tussen lineaire tv en digitale media lijkt definitief overbrugd. Met een nieuw algoritme, gebaseerd op actueel onderzoek naar verschillende vormen van mediaconsumptie, gesterkt door wetenschappelijk onderzoek naar 'How Brands Grow'.

Op zoek naar de ideale balans in de marketingmix, in tijden van (soms schijnbare) meetbaarheid, data-driven targeting en ROI-sturing, ontwikkelde Searchresult een nieuwe digitale merkstrategie. Daarin worden digitale kanalen zoals Instagram, Snapchat, YouTube en programmatic display gewaardeerd ten opzichte van tv. Een centrale rol in dat algoritme is weggelegd voor de TV Factor.

TV Factor

In samenwerking met enkele van ’s-lands grootste adverteerders heeft Searchresult de impactfactoren en de waarde van een digitale advertentie (in alle kanalen) ten opzichte van tv bepaald. Hoewel digitale marketeers vaak de effectiviteit meten op basis van gemakkelijk meetbare KPI’s zoals klikken, CPCs en CPAs, moeten digital marketeers uit het performance-denken in die lagere funnelstages stappen, en inzoomen op de factoren die ertoe doen als het gaat om bereik. Helemaal omdat digital qua bereik een aantal uitdagingen met zich meebrengt die tv niet heeft. Zo wordt er minder actief gekeken naar digitale advertenties, en ook viewability en advertentiegrootte / advertentiedekking spelen een rol. En dan hebben we het nog niet gehad over advertentiefraude. Alle factoren bij elkaar zorgen ervoor dat één digitale impressie per definitie minder impact maakt dan één tv-impressie. 

"Marketeers moeten uit het performance-denken in de lagere funnelstages stappen, en inzoomen op de factoren die ertoe doen als het gaat om bereik"

Na het onderzoek naar hoe waarden zoals schermdekking, ad-pixels in beeld, aandacht en in-beeld-tijd verband houden met merkbekendheid, heeft Searchresult alle gegevens gecombineerd in het TV Factor-model.

Dit model berekent de impactscore per kanaal. Het schrijft voor hoeveel impact een advertentie op een specifiek kanaal heeft in vergelijking met dezelfde creatie op tv. Het algoritme doet dit voor elke vorm van reclame, voor elke aankoop van mediaruimte op sociale media, video en display. Het houdt rekening met:

  • Hoe veel pixels van de advertentie zijn er gemiddeld in beeld?
  • Hoe lang wordt een advertentie gemiddeld bekeken / beluisterd?
  • Hoe veel advertenties worden gemiddeld met geluid bekeken?
  • Welk percentage van het scherm wordt gemiddeld gevuld door de advertentie?
  • Wat voor soort advertentie is het?
  • Hoe relatief sterk is het creatieve concept van de advertenties?

Door deze TV Factor aan elk digitaal kanaal toe te wijzen, in relatie tot het gebruik van de doelgroepen van die betreffende kanalen en uiteraard het advertentiebudget, bepaalt Searchresult welke kanalen het meest geschikt zijn voor een specifieke campagne.

"Met TV Factor bepaal je welke kanalen het meest geschikt zijn voor een specifieke campagne"

Hierna worden de andere factoren (doelstellingen, demografie, concurrentiedruk, budget, seasonality, - in totaal 10+ andere variabelen) naast de TV Factor gezet, om in enkele duizenden scenario’s doorgerekend tot worden tot het perfecte, evidence based, mediaplan. En dat iedere campagne weer. Zo zorgt Searchresult voor breed bereik, ook digitaal, en staat het voor impact, met ouderwetse awareness-campagnes en een nieuwe generatie tools om bereik te optimaliseren, zodat consumenten die weg naar je merk moeiteloos weten te vinden.

Precies wat je zoekt? Neem dan contact op!

P.S. Meer over digital branding vind je in deze (gratis) whitepaper.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel