ilse.nl converteert het beste

21 februari 2006, 08:07

Webside Story -leverancier van statistieken/ analyse software, niet de musical- heeft een onderzoek gedaan naar de conversie van verschillende Pay-per-click (PPC) netwerken. Voor Nederland betekent dit dat je bij ilse moet zijn voor de hoogste conversie.

Maarten Roelofs Manager Online Marketing & Sales Speurders.nl. Hiervoor ilse Media en Wanadoo. Van origine systeembeheerder (Unix, Cisco etc). Eerste activiteiten met internet in 1995, 'IPC', website ontwikkeling. Gelukkig voor het uiterlijk van het internet ben ik hier niet mee doorgegaan. Specifieke interessen zijn technologie en internet en de ROI van online marketing. Internet marketing is naar mijn mening de hoeksteen van elke marketingcampagne. Een campagne die zich niet op internet kan bewijzen moet ernstig heroverwogen worden. Kan zich ergeren aan uitspraken als 'alles wordt TV', het is namelijk net omgekeerd: 'alles wordt internet'

Categorie
Tags

30 Reacties

    media

    Maarten, waar zijn de cijfers voor de Nederlandse markt?


    21 februari 2006 om 08:19
    maarten

    Hey,

    Die zijn niet gepubliceerd. Neem de titel met een korrel zout. ilse is imho de meest relevante relatie van overture/yahoo voor de nederlandse markt. We kunnen WSS eens vragen om cijfers voor Nederland.


    21 februari 2006 om 08:21
    Joris Leermakers

    Ik kan op websidestory.com niets vinden over de Nederlandse cijfers. Waar heb jij die gevonden Maarten?


    21 februari 2006 om 08:21
    media

    Die is wel erg makkelijk Maarten; als je met een dergelijke titel komt verwacht ik op zijn minst onderbouwende cijfers.


    21 februari 2006 om 08:24
    maarten

    hi,

    De titel was ook enigszins humoristisch bedoeld. Mijn vriendin snapt die humor ook niet. In het kader van journalistieke vrijheid extrapoleer ik de cijfers uit de US naar nederland. Dan kom je vanzelf bij ilse.nl uit, die gebruik maakt van overture/yahoo.


    21 februari 2006 om 08:26
    media

    Je bent een lekkere Maarten 😉

    Maar goed, laten we het dan eens hebben over de Nederlandse markt. Mijn ervaringen tot nog toe:

    Google Adwords:

    – hoog bereik

    – hogere CPC

    – lagere conversie

    Overture / Yahoo:

    – laag bereik

    – lagere CPC

    – hogere conversie


    21 februari 2006 om 08:43
    Anders

    Maarten, waar haal je nou vandaan dat het gaat om een Pay Per Click-verhaal? Volgens mij gaat het gewoon om “gewone” hits vanuit “gewone” zoekresultaten: hits vanuit AOL leiden in 6,17 procent tot een aankoop, hits vanuit Google in 3,8 procent van de gevallen.


    21 februari 2006 om 08:46
    Robert Gaal

    Je zou bijna denken dat deze post gesponsored wordt door Ilse, waar het niet dat ik geen relnicht ben 😛


    21 februari 2006 om 08:57
    maarten

    ja, ik krijg 1 jaar gratis zoeken van ilse!


    21 februari 2006 om 08:58
    schief

    @ Marco, bedoel je ‘hogere conversie’ bij het rijtje van Overture / Yahoo? Anders vraag ik me af ten opzichte van wat?


    21 februari 2006 om 09:00
    media

    Maarten even serieus, misschien kun je ook iets zeggen over jou ervaringen met de PPC-netwerken in Nederland en ingaan op bijvoorbeeld de reactie van Anders. Ouwehoeren doen we wel weer in de kroeg ‘;-)


    21 februari 2006 om 09:01
    media

    Roel, je hebt gelijk; ik heb het inmiddels aangepast!


    21 februari 2006 om 09:01
    LianneK

    Ik was ook nogal verbaasd na het lezen van deze posting. Jammer, dat er geen cijfers zijn voor de Nederlandse markt, want we zouden het vanzelfsprekend wel briljant vinden als de titel klopte. Maartens redenatie is ook mijns inziens wat te kort door de bocht. En mochten er toch nog relnichten opstaan…. deze posting was niet mede mogelijk gemaakt door ilse.nl. Maar toch bedankt, Maarten.


    21 februari 2006 om 09:06
    maarten

    Mijn ervaringen zijn simpel:

    Google

    – kan als geen ander enorm snel opschakelen, en heel veel traffic leveren

    – ROI op conversie in de tail is vaak beter dan op top-words

    – kosten per conversie zijn licht stijgende

    – sinds de grotere punt- size zie je wel een kleine daling op sommige KPI’s, toch eerder verwarring met organic results

    Overture

    – minder bereik, gemiddeld iets hogere CPC

    – conversie gemiddeld iets hoger, mogelijk trek je minder ervaren gebruikers die eerder in het ‘buying- cycle’ zitten,

    – recency is hoger bij overture, mogelijk door voornoemde reden

    – je kunt alleen moeilijk inschatten waar dit exact aan ligt, omdat er verschillende herkomsten zijn i.t.t. google, waar alles uit 1 site komt.

    Helaas nog geen ervaring met MSN. Hopelijk snel live op Nederlandse markt zodat we kunnen vergelijken.


    21 februari 2006 om 09:13
    maarten

    PS: lianne, ik mail je zo even mijn bankrekening door, ok?


    21 februari 2006 om 09:15
    Sandra Hofstede

    Barry, kliks.nl stond ook in dat onderzoek, maar dan ergens onderaan 😉


    21 februari 2006 om 09:42
    Roy Tomeij

    @ Barry, tot op zekere hoogte is ilse wel een netwerk door het brede portfolio van sites. Wanneer je alleen op ilse sites zou adverteren zou je een groter bereik hebben dan met menig (echt) netwerk denk ik.


    21 februari 2006 om 11:21
    Walter Mulder

    Ilse benut toch AdSolution voor PPC?


    21 februari 2006 om 11:43
    Barry

    @ Roy: Ik weet dat Ilse vele sites heeft, maar ik (maar das persoonlijk) zie een netwerk toch nog net wat breder dan een startpagina en overzicht met dochters. Moet wel toegeven dat ze met Kaboem etc. flink aan het timmeren zijn…

    @ Walter: AdSolution is geen netwerk, maar puur een stukje software om de views, kliks en registratie hiervan te managen.


    21 februari 2006 om 13:23
    Nils Rooijmans

    bij deze dan een oproep aan de SEM’s:

    analyseren jullie de conversie bij de klant? If so, kijken jullie ook naar herkomst van de bezoeker? If so, kunnen jullie de analyses sharen?


    21 februari 2006 om 15:13
    H. Hardekern

    Hulde Maarten.

    Beetje lol tussen alle “serieuze” cijfertjes door moet kunnen.


    21 februari 2006 om 15:20
    LianneK

    De STIR data van januari zijn publiek. En daaraan is een heleboel data toegevoegd over e-commerce gedrag. We hebben bezoekers bijvoorbeeld gevraagd of ze weleens op banners klikken. Het top 25 lijstje van sites waar bezoekers inderdaad op banners klikken ziet er zo uit:

    Ilse Media:Sportweek (60% bezoekers zegt op banners te klikken)

    Veronica Digitaal:Veronica Muziek

    Wegener:Eindhovens Dagblad

    Veronica Digitaal:Veronica Babes

    Wegener:Twentse Courant Tubantia

    Veronica Digitaal:Net5

    De Telegraaf:HDC Media

    Funda:Funda In Business

    Wegener:Weer

    Veronica Digitaal:Veronica Film

    AdLINK:Men

    WebAds:Vrije tijd film

    AdLINK:Business finance

    AttentionMedia:Vrouw

    De Telegraaf:Spitsnet

    Publieke Omroep:TVGids.nl

    Veronica Digitaal:Autosport

    Publieke Omroep:Samenwerkende Publieke Omroepen

    AdLINK:Ecommerce

    Publieke Omroep:IKON

    Publieke Omroep:RVU

    AttentionMedia:Entertainment

    Publieke Omroep:EO

    WebAds:Dagbladen

    Ilse Media:Autoweek

    Publieke Omroep:KRO (Bijna 38% klikt op banners).

    Dit zegt natuurlijk nog niet zo heel veel over CPC effectiviteit en dergelijke, maar ik vond het wel leuk aansluiten bij de discussie.


    21 februari 2006 om 16:25
    Ruben’s usability

    Het mooiste puntje mis ik nog in de commentaren (iedereen duikt er imo terecht bovenop, stoute Maarten!)

    Alle resultaten van AOL worden door Google verzorgd. Dus extrapoleren levert een behoorlijke onmogelijkheid op, Google is zowel het slechtst als het best.

    In mijn ervaring is het zoekvolume in Ilse te laag om uberhaupt te vergelijken met Google trouwens. Conversie verschillen tussen Overture (just in case: MSN, Altavista, Yahoo en Ilse) en Google zijn erg afhankelijk van de branche.


    21 februari 2006 om 16:29
    Gilbert den Hertog

    Toch is die titel niet zo slecht als ie lijkt hoor. Precieze aantallen seaches of zelfs pecentages in ons totale netwerk kan ik niet geven, daarvoor zul je bij onze partners (Ilse, MSN, Vinden, Yahoo zelf en ook Maarten zelf) moeten zijn. Wat ik echter wel kan aangeven, is dat het hier om onze grotere partners gaat. (Logisch uiteraard want we hebben het hier over de grotere sites in NL). Dus als de Overture conversie hoger ligt, dan hebben bovengenoemde sites daar een meer dan gemiddelde invloed op gehad. Iets dat wij zelf overigens ook zien in onze eigen campagnes of als feedback krijgen van onze adverteerders.

    Ruben heeft ten dele gelijk met zijn opmerking dat een en ander kan verschillen van branche tot branche, maar grosso modo is ons netwerk juist zo sterk door de diversiviteit die het in zich heeft: er zijn nogal wat verschillen tussen de typische Ilse, Yahoo of MSN gebruikers. En Maarten’s bezoekers zijn uiteraard een prettige dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking.

    Overigens is het redelijk eenvoudig om met de juiste tracking software, dan wel via server logfiles te kijken welke sites uit ons netwerk jullie campagnes de meeste traffic geven. Met een beetje creatief analyseren kan je dus redelijk precies aangeven welke conversie danwel ROI er behaald wordt op de specifieke sites. Valt me eerlijk gezegd een beetje tegen dat T4U of Checkit dit niet naar buiten brengen, dit zijn de partijen die die info hebben of aan hun klanten zouden moeten bieden als tegenprestatie voor de schandalig hoge fees die ze rekenen voor een beetje campagne management lijkt me….;-)

    Zonder verder tegen de schenen van de gewaardeerde bureaus te schoppen: misschien eens leuk om daarover wat van gedachte te wisselen?


    21 februari 2006 om 20:27
    D o l b e e

    *Ziet enorme advertentie voor Ilse Media en holt weer hard weg*


    21 februari 2006 om 20:27
    D o l b e e

    Waar is de rest van de kritische reacties gebleven? Waaronder deze: “(had dan een grote banner gedaan, eerlijk, face to face)”

    Censuur op deze site of vergis ik me?


    21 februari 2006 om 22:32
    media

    Dolbee, geen censuur maar wel een IP-ban voor iemand die onder verschillende anonieme namen maar blijft zeiken. Bezoekers via de betreffende IP worden nu direct doorgestuurd naar ilsemedia.nl 😉


    21 februari 2006 om 22:35
    Karel

    Nou ik heb even google geprobeert en zo’n 1000 Euro geadverteerd.

    Ik heb het hele systeem gestest en wat blijkt als je een zoekwoord zeg tol volendam toe had gevoegd vroeg men 14 cent is de hele zoekmachine zat geen tol volendam. Dus zou je denken je komt bovenaan, Maar nee hoor of je even de zoekwoorden wou verhogen naar 30 cent per click.

    Neem eens een adwoord advertentie en neem een woord zeg gerttwww binnen een dag kan je voor dat woord 20 cent betalen en als je dat doet zie je later dat je moet verhogen,

    Het hele systeem iklopt voor geen meter om te pesten kan je concurent je steeds aanklikken en jij maar betalen een verandererin van ip adres is heel simpel.

    En stel voor ze zitten op je site even te kijken kost je wel minimaal 20 cent .

    Al met al zijn ze allemaal slecht het zelfde bij marktplaats.nl adverteer daar maar eens de mensen die op je site komen klikken niet naat je website maar je kan wel betalen per click waar je niks aan heb.

    Ze moeten een URL er aan vastmaken dan heb je ze op je site maar wie ben ik . Allemaal geldklopperij en Maektplaats kan met adwords in de zelde catogorie soms 2 keer meer vragen dat de ander advertentei. En dan willen ze zich er nog uit praten ook.


    27 juni 2009 om 21:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!