IAB wil 3 procent aandeel online advertising in 2004

IAB wil 3 procent aandeel online advertising in 2004

Het aandeel online advertising in het totale marketingbudget moet volgens het Interactive Advertising Bureau (IAB) in 2004 naar 3 procent.

De branchevereniging baseert het cijfer onder andere op de hoge internetpenetratie in Nederland.

Onderzoeksbureau Forrester Research en het Interactive Advertising Bureau (IAB) verwachten dat Europese adverteerders in 2007 EUR 5.023 miljoen zullen besteden aan interactive advertising. In 2002 stond dat bedrag nog op 787 miljoen. Volgens IAB Nederland zijn er echter signalen dat het aandeel van online advertising en interactive marketing binnen reclame- en marketingcampagnes snel zal toenemen.

Zo vond Forrester dat 74 procent van de Europese internetters in 2002 wel eens op een online advertentie heeft geklikt. Voor 51 procent was dat minder dan een maand geleden; een stijging van 9 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Voor meer dan een kwart van deze groep leidde de klik tot het doen van een aankoop, terwijl dat een jaar geleden nog 14 procent was. Igor Beuker, voorzitter IAB Nederland: “Doordat hun doelgroep meer online te vinden is, voegen adverteerders steeds vaker online advertising en interactieve marketingvormen toe aan hun mediamix. De hoge internetpenetratie maakt internet een medium bij uitstek voor verhogen van de brand awareness en verbeteren van brand experience. Bovendien zijn digitale reclamevormen beter meetbaar, waardoor online advertising en interactieve marketing in een vroeg stadium aantoonbare ‘return on investment’ opleveren.”

Met 71 procent behoort Nederland bovendien tot de top drie van landen met een hoge internetpenetratie. Het IAB ziet voor zichzelf dan ook een belangrijke rol weggelegd. “Naast de verdere professionalisering van de sector waar wij voor staan, moet het IAB de mogelijkheden van online advertising en interactive marketing bekend maken”, aldus Igor Beuker: “Het IAB zet zich in voor een groei naar drie procent van het totale marketing- en reclamebudget van een adverteerder in 2004. Dat is drie keer zo veel als het huidige aandeel.“IAB wil 3 procent aandeel online advertising in 2004.

Bron:
http://www.adfoweb.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.