Hugo van Donselaar (Campspace): ‘Toerisme moet echt veranderen’

18 mei 2020, 13:00

Airbnb voor kamperen wil dat mensen buiten weer met elkaar in contact komen

Overvolle steden, onder de voet gelopen attracties, enorme mensenmassa’s waardoor je de schoonheid van een plek niet meer kunt zien of ervaren. Het zijn uitwassen van het hedendaagse toerisme. Dat moet anders, meent Hugo van Donselaar. Samen met drie partners startte hij ruim drie jaar geleden Campspace, een vraag- en aanbodplatform waar particulieren of kleinschalige kampeer-initiatieven hun plekken kunnen aanbieden. Het platform telt inmiddels zo’n 1.300 aanbieders in binnen- en buitenland.

Hugo van Donselaar: “Reconnect outside is onze missie. Steeds meer mensen wonen in de stad, zijn aan hun telefoon gekluisterd. Steeds minder mensen praten echt met elkaar. Dus reconnect outside. Wat ons betreft is kamperen daar een goed middel voor. Je gaat met elkaar naar buiten, zet samen de tent op, maakt een kampvuur en gaat met elkaar eten. Echt een moment om met elkaar weer in contact te komen. Niet kamperen oude stijl met glijbanen en enge animatieteams, maar juist heel kleinschalig. Bij voorkeur bij particulieren in de tuin of op het land. Dat is wat we mogelijk maken.”

Ook geschikt voor coronatijden

Campspace lijkt op Airbnb. Maar waar die site mensen de steden intrekt, wil Camspace ze juist naar buiten zien te krijgen. Wie nu op de site kijkt ziet veelal unieke kampeerplekken bij particulieren, in de achtertuin of op eigen land. Ook zeer geschikt voor coronatijden. “Contactloos verblijf is bij Campspace sowieso aan de orde. Er is ook altijd een buitenkraantje. En er is altijd maar één partij die er gebruik van maakt.”

De prijzen voor een verblijf zijn nog uitermate redelijk. Maar dat blijft waarschijnlijk niet zo. Van Donselaar: “Ik denk dat door de huidige prijzen Campspace nog steeds gezien wordt als een goedkoop alternatief voor andere kampeerplekken.”

“Airbnb was in het begin ook een goedkoop alternatief voor hotels, maar dat is het allang niet meer”

De boekingswaarde gaat heel erg omhoog, vertelt hij. “Airbnb was in het begin ook een goedkoop alternatief voor hotels, maar dat is het allang niet meer. Het gaat om een unieke vakantie-ervaring. Die richting willen wij ook op. Nu ligt onze focus nog op groei, later zal de focus komen te liggen op het optrekken van de boekingswaarde per nacht. Maar we zullen zeker een lange adem moeten hebben.”

Veel organische groei

Het verwerven van nieuwe plekken kost veel inspanning. Hoewel het soms ook vanzelf gaat. “Het is ook een soort olievlek”, geeft Van Donselaar aan. “Kampeerders zijn enorm bereid hun verblijf op nieuwe unieke plekken met vrienden te delen. Dus we merken veel organische groei. Begin 2019 hebben we ons scout-programma gelanceerd. Dat betekent dat je plekken als eerste gaat testen en daarvoor lever je foto’s en een review aan, dat mag zowel een goede als een slechte zijn. Dat is een enorme marketingmachine aan het worden. Die scouts werven ook nieuwe plekken.”

Strijd met grote ketens

Campspace heeft daarnaast een aantal Europese concurrenten overgenomen. “Die overnames van kleinschalige vergelijkbare initiatieven is ook een onderdeel van onze strategie en een derde poot is dat we ook een platform willen zijn waar kleinschalige particuliere initiatieven die het de laatste jaren moeilijk hebben gehad, te bundelen op één plek om zodoende de strijd aan te kunnen gaan met grootschalige ketens. Door ze samen te voegen, kunnen we ze meer onder de aandacht brengen in Nederland en daarbuiten.”

“Je moet ons niet puur beoordelen op omzet, maar ook op basis van potentie, groeisnelheid”

Campspace is tot nu toe met name gefinancierd door de vier oprichters. Daarnaast zit er wat geld van Angels in. Een poging om via het televisieprogramma Dragon’s Den geld binnen te halen liep op niks uit. De Dragons vonden de waardering te hoog ten opzichte van de huidige omzet. “Wij vinden niet dat je ons puur moet beoordelen op omzet, maar ook op basis van potentie, groeisnelheid, terugkerende klanten. Daar heb je een nieuwe blik op investeren voor nodig, maar die is bij de Dragons niet aanwezig. Achteraf hebben we best een paar positieve reacties gekregen van investeringsclubs. Die snapten wel wat wij zeiden. Maar we hebben nog wel steeds geld nodig. Dat is niet eenvoudig in coronatijd.”

Leidende positie in Europa

Van Donselaar is in ieder geval glashelder over de ambities. “Ik zou over één of twee jaar graag een leidende positie in Europa willen hebben en ik zou vooral ook veel méér willen zijn dan dat boekingsplatform voor kampeerplekken bij particulieren. Reconnect outside dat doe je niet alleen met kamperen, daarom hebben we met het project Honeyguide, dat toerisme met een positieve impact stimuleert, en reismagazine Columbus Magazine de handen ineen geslagen. Met hen zijn we de beweging ‘Stay Local’ begonnen waarmee we twee mooie trends ‘stay at home’ en ‘support your locals’ proberen te combineren. We willen toerisme dichtbij huis promoten. Ik zou het fantastisch vinden wanneer we daar met Campspace een kartrekkende rol in zouden kunnen spelen.”

Toerisme moet veranderen, vindt Van Donselaar. “Door de coronacrisis worden we nu met de neus op de feiten gedrukt. Maar ook de cijfers laten zien wat toerisme met steden als Amsterdam en Venetië doet. Dat is tenenkrommend. En om over alle vliegbewegingen en plastic soep nog maar te zwijgen. We zullen er echt op een andere manier naar moeten gaan kijken.”

Hier is het hele interview te zien:

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!