Hotelboekingen via internet zijn sterk in opkomst

16 juli 2004, 13:16

Steeds meer consumenten reserveren zelf online een hotelkamer. Zo steeg het aantal online boekingen bij de Franse hotelketen Accor in het eerste kwartaal van 2004 met 116% en is nu goed voor ruim 6% van alle boekingen. In 2003 bedroeg het aantal online boekingen bij Accor ruim 6 miljoen met een omzet van 300 miljoen euro. Ook de Nederlandse keten Hampshire Hotels ziet het aantal internetboekingen stijgen: 40 tot 50% van alle boekingen komt online tot stand. Reis-bureaus en touroperators doen steeds vaker rechtstreeks zaken met hoteliers.

Zo werkt de online reisagent Expedia.com via aanbieders van Global Distribution Systems als Worldspan en Pegasus, maar biedt consumenten ook kamers in Expedia Special Rates hotels die rechtstreeks op de website van Expedia geboekt kunnen worden. Uit onderzoek van iPerceptions onder 40.000 bezoekers van 28 sites van branded hotels blijkt echter dat slechts 36% van de bezoekers ook daadwerkelijk een kamer boekt. De meeste bezoekers hebben slechte ervaringen met de sites; niet meer dan 19% heeft goede ervaringen. De sites zijn vaak verwarrend en bieden niet alle benodigde informatie.

Bron: Horeca nr. 27

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!